Citroën C3 (2001 – 2009)

První generace „cé-trojky“ padne do oka především ženám. Ty ocení jak originální design karoserie či palubní desky, tak prostornost interiéru.

RADOSTI
Neotřelý vzhled, nabídka místa pro posádku a zavazadla, příznivé ceny ojetin, často bohatá výbava.

STAROSTI
Slabý motor 1.1/44 kW, nízká kvalita dílenského zpracování, podprůměrné jízdní vlastnosti, velice pomalu řadící převodovka SensoDrive, opravdu nepovedená verze Pluriel.

Uvedení první generace modelu C3 vyvolalo značný rozruch. Nejen, že na trh přišel designově zajímavý a líbivý vůz, ale navíc se svou prostorností hned zařadil k nejlepším ve třídě. To platí jak pro nabídku místa pro posádku, tak pro zavazadla.

Citroën C3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C3 fotogalerie

Později přibyl odvozený model C3 Pluriel se sundávací střechou (lze jej proměnit na kabriolet či pic-up). Nejedná se ale o povedený vůz. Sráží jej jak mizerná robotizovaná převodovka SensoDrive (velice pomalu řadí a je poruchová), tak výrazně podprůměrné dílenské zpracování.Navíc posádku při jízdě se staženou střechou trápí značné proudění vzduchu v interiéru už v opravdu nízkých rychlostech (od 40 km/h). Stavebnicový systém vozidla se pak podepsal pod řadou pazvuků doprovázejících jízdu. Nepřekvapí tedy, že se vůz na trhu neprosadil.

Za zdařilejší můžeme označit o rok později uvedenou verzi C3 X-TR s uzavřenou karoserií, vybavenou většími koly a ochrannými plasty, které ji propůjčují vizáž SUV. Automobil nemá pohon všech kol, ale je vybaven diferenciálem se zvýšenou svorností. Nabízel se s jedním zážehovým motorem a jedním turbodieselem, oba výhradně s nepovedenou robotizovanou převodovkou SensoDrive.


Ale dost už o odvozených verzích, pojďme se raději podívat na standardní Citroën C3. S originálním designem exteriéru ladí palubní deska tvarově zpracovaná ve stejném duchu. Jen škoda, že je tvořena výhradně z tvrdých a levněji působících plastů. Jejich slícování má navíc mnohdy do dokonalosti opravdu daleko.Avšak prostor pro posádku je doslova příkladný. Na malý vůz zde totiž najdete nečekaně místa nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech. Vzdušnému interiéru navíc zdatně sekunduje zavazadelník o objemu 305 litrů, který Citroën C3 okamžitě katapultoval na pozici vozu s největším zavazadlovým prostorem ve třídě.

Každému nemusejí vyhovovat měkčí sedadla, která postrádají boční vedení těla. Nepotěší ani při přejezdu nerovností odskakující zadní náprava nebo zvýšená hladina aerodynamického hluku při jízdě vyšší rychlostí jak 120 km/h.


Pokud navíc zvolíte vůz se základní jedenáctistovkou pod kapotou, počítejte s tím, že se snahou opravdu nepřetrhne. Výkon 44 kW zkrátka stačí jen pro klidnou jízdu. Zážehová čtrnáctistovka je o poznání lepší volbou, zejména ta šestnáctiventilová. Šestnáctistovku potkáte jen zřídka.Žádný trhač asfaltu není ani turbodiesel 1.4 HDi. Na druhou stranu se jedná o velice spolehlivý a skutečně úsporný motor, což v dnešní době řada motoristů ocení. Od roku 2005 montovaná šestnáctistovka HDi se po stránce spolehlivosti se čtrnáctistovkou vůbec nemůže rovnat.

Turbodiesely 1.6 HDi se nezřídka potýkají s řadou poruch. Patří sem například problémy se vstřikovači či potíže s podtlakovým okruhem (ovládá EGR ventil, turbo a škrticí klapku). „U osmiventilové čtrnáctistovky se můžete setkat s nepravidelným volnoběhem. Pomůže vyčištění sání a škrticí klapky,“ radí Martin Seidl, manažer skladových zásob Auto ESA.


Známé jsou poruchy elektrické výbavy, zejména pak elektrického stahování oken (po stažení už nevyjedou nahoru) a páček pod volantem. „Vyskytuje se také únik média z klimatizace, takže ani tu nezapomeňte před koupí vozu důkladně vyzkoušet,“ pokračuje Seidl.Obehranou písničkou je pískání brzd, stejně tak vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru není ničím překvapivým. Méně časté jsou potíže s vynechávajícím posilovačem řízení či nefunkční ABS.

Převodovka SensoDrive řadí velice pomalu a navíc se nezřídka potýká s technickými problémy. Proto je lepší volit vůz s manuálním řazením. „Výjimkou není ani průnik vlhkosti do předních světlometů, což vede k jejich mlžení a postupnému slepnutí,“ zakončuje zástupce Auto ESA.

Ve zpětném zrcátku
2001 – představení modelu se zážehovými motory 1.1i/44 kW, 1.4i/54 kW, 1.6 16V/80 kW a turbodiesely 1.4 HDi/50 kW, 1.4 HDi 16V/66 kW, na výběr z manuální nebo čtyřstupňové automatické převodovky, případně robotizované převodovky SensoDrive.
2003 – nový motor 1.4 16V/65 kW, odvozený model C3 Pluriel se stahovací textilní střechou.
2004 – uvedena verze X-TR s ochrannými plasty (pohon jen předních kol), výhradně s robotizovanou převodovkou SensoDrive.
2005 – v říjnu drobný facelift, nové turbodiesely 1.6 HDi/66 kW a 1.6 HDi/80 kW.
2006 – motorizace na zemní plyn 1.4 CNG/49 kW.
2009 – nahrazení druhou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Citroën C3 v roce 2002.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (28 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (11 bodů)

Milan Jirouš

24.3.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist