autoweb.cz > Citroën > Citroën C3 > Citroën C3 1.6 BlueHDI 100: Kouzelná krabička
Citroën C3 1.6 BlueHDI 100: Kouzelná krabička
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 6
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8
Radosti
- Úsporný a silný motor
- Design, který zaujme
- Komfortní podvozek
Starosti
- Dlouhé dráhy řadící páky
- Boční vedení sedaček
- Chování na ostrých nerovnostech
Styl, který u Citroënu nastavil C4 Cactus, se dostává k dalším a dalším modelům – a to je dobře. Úzká světla, ochranné vzduchové kapsy na bocích a hranatější tvary na zákazníky evidentně zapůsobily, proto má všechny tyto prvky i nová C3. Je hranatá i kulatá, se svou vysoko položenou kapotou působí robustně, ale stojí na kompaktním půdorysu – jde o zajímavý mix, který si můžete ozvláštnit kontrastně lakovanými prvky typu střechy, zrcátek nebo prvků interiéru. Dělá vše, jen aby nenudila, a evidentně se jí to dle zvídavých pohledů okolí daří. Svébytný design možná není pro každého, konzervativnější jedinci zřejmě sáhnou po tradičních tvarech některého z konkurentů, ale jak už dávno dokázal Fiat 500, městské auto se zajímavou cenovkou nemusí být ordinérní piksla s koly a volantem – proč ne malý šperk?
Interiér
Obdélníky se zakulacenými rohy všude, kam se podíváte – výdechy ventilace, celá horní část palubní desky, dokonce i orámování ukazatelů před řidičem. Z hlediska prostoru jde o chytrý tah, který opticky rozšiřuje vnitřek auta, podobný trik zvládá dotyková obrazovka uprostřed, kterou známe z již zmíněné C4 Cactus. Chybí jí skutečná tlačítka, ale dotykové plochy po stranách, sloužící k přepínání základních funkcí, fungují s rozumnou rychlostí. Vtipně působí kožené pásky ve dveřích, které suplují vnitřní madla. Dobrou zprávou je, že se na přední sedadla vejdou i lehce nadprůměrně rostlí jedinci, sedačky připomínají široká kancelářská křesílka, ale zároveň jim chybí výraznější boční vedení. Při obratnosti, kterou C3 vykazuje, by se skutečně hodilo. Vzadu je místa tak akorát na kratší cesty, zejména pro kolena, s prostorem nad hlavou je to naopak velmi dobré. Zajímavá je také kamera, umístěná ve zpětném zrcátku – má full HD rozlišení a paměť 16 GB, snímá obraz před autem a může tak sloužit třeba jako důkaz při nehodě.
Pohon
Naftová šestnáctistovka si díky svým 99 koním a 254 Nm snadno poradí s autem o hmotnosti 1165 kilogramů. Síla vám nikdy nechybí a dokonce i na dálnici není nutné podřazovat z pětky na čtyřku, když chcete překonat legální rychlostní limit. Nehlučí, nevibruje a umí se hezky sebrat z nízkých otáček, aniž by se zakuckala. Kvalty manuální převodovky jsou logicky odstupňované pro město i výlety mimo něj, řazení je relativně přesné, ale také má dost dlouhé dráhy – možná až zbytečně moc. Nemluvě o tom, že když máte v držáku nápojů před řadičkou půllitrovou plechovku, na jedničku, trojku a pětku si o ní lámete prsty. C3 působí hbitým dojmem a ten by ještě lépe umocnilo řazení bez zbytečně dlouhých „nádechů.“ Skvělá je spotřeba – ve městě okolo pěti litrů, za jiných okolností se reálně můžete přiblížit ke čtyřem litrům na sto.
Ovladatelnost
Když si vzpomenu na minulou generaci C3 – přiznám se, že nejsem velkým fanouškem jejich jízdních vlastností. Stylem, že jsem jednou musel přerušit cestu z Prahy do Brna po dálnici a otočit to, protože se mi z neustálého houpání udělalo špatně. Komfort podvozku nechyběl, vše ostatní – směrové stabilita, odolnost proti nerovnostem nebo náklonům a tak dále – to ano. Jsem rád, že nová C3 jezdí výrazně, ale skutečně výrazně lépe. I na sedmnáctipalcových kolech je až na ostré nerovnosti nebo větší spáry v asfaltu pohodlná a zároveň stabilní, když zkusíte z dlouhé chvíle škubnout volantem do strany, nikam neujíždí a ani se výrazně nenaklání. Jízda po dálnici není problém, stejně jako na okresce, chová se jako normální a dospělé auto. Řízení sice moc citu nepobralo, ale neumím si představit, že by si kupci C3 po něčem takovém stýskali.
Verdikt
Ve srovnání s minulou generací jde o mílový krok kupředu. C3 zvládá město i venkov, dálnici i popojíždění v kolonách. Její ovládání je nekomplikované a přívětivé, díky svému extravagantnímu vzhledu (až 36 kombinací barev) vás určitě neomrzí na ni koukat. Na poměry městského auta je rozumně praktická, motor vás potěší nízkou spotřebou bez větší snahy. Sedačky nutně potřebují lepší vedení v oblasti trupu, řazení kratší dráhy a kdyby se podařilo vyřešit jemné odskakování na ostřejších zlomech, máme zde skutečnou (nejen) městskou hvězdu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75x88,3 |
Převodovka | pětistupňová, manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 205/50 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/50 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 73/99 v 3750 |
Točivý moment (Nm) | 254 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 11,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3,7 |
Objem nádrže (l) | 42 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3996 |
Šířka (mm) | 1749 |
Výška (mm) | 1474 |
Rozvor náprav (mm) | 2540 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Zavazadlový prostor (l) | 300 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 244 900 Kč |
Základní cena test. verze | 345 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 399 900 Kč |