Chrysler Viper SRT-10 Coupe

Obří desetiválec s výkonem 500 koní, zrychlení z nuly na sto kolem čtyř sekund a pohrdání evropskou šetrností. Americká superváha se chystá opět k úderu.

S velkým nadšením jak ze strany výrobce, tak i ze strany početných fanoušků po celém světě se v Detroitu odehrává premiéra nového Viperu kupé, známého v Americe pod značkou Dodge. Chlubí se zaokrouhlenou zkratkou 500/500/500, která v našem upřesněném překladu se známými veličinami znamená 500 koní výkonu, 714 Nm točivého momentu a 8,3 litru objemu vidlicového desetiválce. Čísla v tomto případě opravdu hovoří sama za sebe.

Nová generace Viperu kupé, kolem kterého se od vzniku původní verze v roce 1996 vždy vznášela v porovnání s klasickým Viperem kabrio aureola auta vhodnějšího pro rychlou jízdu, přichází s ještě vysekanějšími a výraznějšími tvary, které obzvláště ze zadního pohledu konečně připomínají Cobru ze 60. let, na kterou chtěl od počátku Viper výkonově i duchovně navázat.

Jeho jediným a také největším konkurentem z amerických aut je Chevrolet Corvette, který se v Detroitu ne náhodou objeví také v pětisetkoňové verzi Z06.

Jízdními výkony na něj Viper rozhodně bude mít a zrychlení z nuly na 96 km/h (60 mil v hodině) podle Chrysleru zvládá za méně než 4 sekundy. Čas na stovku by se tak mohl pohybovat kolem 4,1 nebo 4,2 s.

Stejně působivý je i účinek brzd, vpředu i vzadu se čtyřpístkovými třmeny Brembo a kotouči s průměrem 355 mm. Z rychlosti 96 km/h zabrzdí na nulu na dráze třiceti metrů a díky nim se i čas zrychlení 0-160-0 km/h pohybuje kolem 12 sekund. Svůj podíl na tom mají i velké pneumatiky, vpředu osmnáctipalcové s rozměry 275/35, vzadu devatenáctipalcové 345/30.

Interiér si zachovává ustálenou formu středového panelu z předchozích verzí, ale objevují se v něm jak nové přístroje, tak i volant a řadicí páka. Modré doplňky ladí s vnější barvou karosérie, která bude zprvu k dostání pouze v modrém laku s bílými pruhy, stejně jako dřívější kupé GTS.

Řešení interiéru je zajímavé i vyboulenou střechou na místě řidiče a spolujezdce. Boule na střeše mají dvě funkce – jednak mají vypadat dobře a závodnicky a za druhé mají pasažérům umožnit pohodlné používání helmy na okruzích, kam se s Viperem řada z nich chystá. Tvar střechy je také přizpůsobený případnému zabudování bezpečnostního rámu.

Hlavní podíl na síle charakteru Viperu má od jeho vzniku v roce 1992 osmilitrový desetiválec, který se v nejnovějším SRT-10 zvětšil o dalších tři sta kubíků. Podle toho vypadá i spotřeba, která zatím není pro nový model známá, ale u předchozího GTS činila už i v oficiálních hodnotách 20 litrů/100 km ve městě. Alespoň že SRT-10 má doporučený klasický Natural.

Rozvod ventilů OHV a pouze dva ventily na válec zní jako specifikace naší staré tisícovky, ale vše ostatní je moderní (vstřikování, katalyzátory, elektronika). Opravdu velkorysý objem se však stará o to, že 90% točivého momentu je k dispozici ve čtyřech pětinách rozsahu otáček. Můžete klidně zařadit šestku a i z volnoběhu máte záruku přinejmenším překvapivého zrychlení.

Chrysler Viper se vyrábí ručně v Detroitu a do prodeje půjde na americkém trhu na podzim 2005.

redakce autoweb.cz

7.1.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist