Chrysler komentuje kauzu Viper, o nehodách a odškodnění nic neví, auta přesto zničí

(+ nové video) Příběh o likvidaci prvních Viperů nekončí, pokud jste ale doufali v malý zázrak, obáváme se, že pro vás nemáme ty nejlepší zprávy.

Pokud jste nás sledovali minulý týden, patrně vám neunikl příběh o probíhající demolici 93 sportovních vozů Viper, kterou nařídil přímo Chrysler. Jen pro osvěžení paměti připomínáme, že se jednalo o předprodukční modely věnované automobilkou různým školám a vzdělávacím institucím ve Spojených státech, na kterých si měli studenti pilovat své dovednosti.

Podle raných zpráv byly hlavním důvodem uvedeného rozhodnutí nepříjemné incidenty dvou inkriminovaných vozů a následující právní konsekvence. Konkrétně se měly zaplést do dopravních nehod, a protože byl Chrysler pořád jejich vlastníkem a navíc žádný z těchto původně vývojových a testovacích prototypů neměl homologaci a tudíž nesměl být provozován na běžných silnicích, výsledkem mělo být odškodné ve výši několika milionů dolarů.

Tolik stručný výtah z původní zprávy, kterou si můžete přečíst v odkazu, tím ale příběh nekončí. Krátce po zveřejnění článků na amerických serverech, které Chrysler za jeho poněkud kontroverzní přístup ke svým strojům vesměs nechválily (a ve stejném duchu se nesly také diskuse čtenářů), se ozval samotný výrobce.

Americká značka potvrdila, že nařízení sešrotovat Vipery školám skutečně poslala, nadále však trvá na tom, že „jde o téměř bezcenná auta“, která „nemají žádnou historickou hodnotu“. A Chrysler tato slova dále rozvíjí. „Jde o standardní postup, jenž je součástí našich dohod. Díky pokroku v oblasti automobilové techniky za poslední desetiletí je nepravděpodobné, že by tato auta měla jakoukoli hodnotu pro vzdělávání studentů.“

S tím by se v zásadě souhlasit dalo. Technika aut jde vpřed skutečně velmi rychle, právě tohle však není předmětem sporu. Chrysleru je vytýkáno spíše to, že se na vysloužilé prototypy modelu dívá jako na pouhý kus dávno odepsaného movitého majetku a nikoli zajímavou součást své historie. Navíc modelu, který určitě nebyl vyráběn ve statisícových sériích.

A přesto to Chrysler vidí jinak. „Historický význam Viperu určitě chápeme a oceňujeme jej,“ napsala firma do tiskového prohlášení. „Jde o naše dědictví a jsme samozřejmě hrdí, že jej můžeme uchovat, nicméně žádné z vozidel na školách nespadá do této kategorie.“

Co na to říci? Předně asi musíme zopakovat už dříve napsané a tedy že si Chrysler může dělat se svým majetkem, co chce a nikdo mu v tom nesmí bránit. Pokud se zítra rozhodne nechat roztavit všechny své exponáty továrního depositu a udělat z nich konstrukci pro další administrativní budovu, má na to plné právo. Snad ale všichni vidí také druhou stranu této mince…

Rozhodně by nás třeba zajímalo, proč automobilka nenabídla jednotlivé vozy sběratelům či museím a místo toho umíněně opakuje mantru o „nulové tržní i historické ceně“. Je dost možné, že by některá auta skončila na vrakovišti tak jako tak, skutečnou hodnotu konkrétních vozů by ale určili případní zájemci a nikoli prohlášení, že žádnou nemají.

Celá věc má ale ještě jeden zvláštní rozměr. Domnívali jsme se, že Chrysler zkrátka nemá chuť právně řešit auta bez homologace, zdá se ale, že jde o zamotanější případ, než jsme si mysleli. Automobilka totiž tvrdí, že „nemá žádné záznamy o soudních řízeních týkajících se modelů Dodge Viper darovaných pro vzdělávací účely, jejich účasti na nehodách nebo soudních sporů vedených kvůli odpovědnosti za produkt“.

Pokoušeli jsme se zjistit, odkud pochází tato informace a podle všeho ji šíří Norm Chapman, profesor ze South Puget Sound Community College v Olympii ve státě Washington, která dosud spravuje prototyp Viperu kupé s výrobním číslem 004. Chapman tvrdí, že chtěl znát podmínky, za kterých by si mohla jeho škola vůz ponechat, bylo mu ale údajně sděleno, že to kvůli nehodám a riziku placení dalšího odškodného není možné.

Jestli jde o výmysl profesora anebo snaha automobilky mlžit, není asi v tuto chvíli moc důležité, protože žádná z alternativ Viperům záchranu nepřináší. Co ale víme téměř stoprocentně, je, že tímto si koncern Fiat-Chrysler mnoho fanoušků nezíská.

12.3.2014 11:15| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist