Chrysler 300C 5,7 Hemi

Chrysler 300C 5,7 Hemi

Velký test | vydáno 27. 1. 2005

Velikost textu: a a a

Tak kterou banku chcete dnes vyloupit? Stačí jediný pohled a hned víte, na co se vás tohle auto tak přesvědčivě ptá.

Možná si domyslíte, že i když na to opravdu vypadá, s tou bankou je to v tomto případě nadsázka, protože jet na takovou fušku právě s tímhle zjevem, můžete si rovnou vzít na růžovo natřený tank. Pokud jde o snadnost případné identifikace z několikaslovného popisu kolemjdoucích, policie by to nemohla mít jednodušší. „Zlé, hranaté, obří a nikdy jsem ho tu neviděl.“ No co jiného by to mohlo být?

 Ojedinělost zjevu dosahuje v případě 300C takových rozměrů, že to v rámci evropské i japonské konkurence, na kterou jsme tu zvyklí, představuje malou kulturní revoluci. I když je založený na předchozí generaci Mercedesu třídy E, v Německu by nemohl nikdy vzniknout, a to nejen proto, že by to nedovoloval celkový image značky, ale už jen proto, že by se tam prostě nikomu nezrodil v hlavě. 300C přináší na naše silnice nepoznaný odkaz doby amerických muscle cars 60. let, v případě testované verze podpořený i ortodoxním osmiválcem s výkonem 340 koní.

 Takový výkon není v téhle třídě ničím výjimečný, ale co je výjimečné je celkový design a zároveň i velmi příjemná cena s plnou výbavou už v základním provedení. 300C se prodává i s motory 2,7 a 3,5 V6, ale jistě uznáte, že jediný motor, který jde opravdu k pleti takovému vzhledu, je tenhle V8 5,7 Hemi (název odvozený od hemisférických/polokulových spalovacích prostorů).

 Je to motor, který do Evropy přináší něco, co zde zná jen hrstka lidí zabývající se klasickými amerikami, totiž půvab a jistou neomylnost velkého objemu a všeho, co je s tím spojené, zvlášť pokud se tohle téma podchytí po americku. Jistě, i v Evropě se dělají osmi-, deseti- a dvanáctiválce s objemy kolem pěti až šesti litrů, v některých případech s daleko vyšším výkonem. U Chrysleru ale dostanete spoustu charisma a síly za relativně málo peněz a těch 340 koní v jeho podání není vůbec málo. Oficiálně udávaný čas z nuly na sto za 6,4 sekundy je totiž srovnatelný například s Alfou GTA a když poprvé sešlápnete naplno plyn a necháte pětistupňovému automatu tu příznačnou sekundu na to, aby se všechno v hnacím systému pěkně napružilo, vyrazíte dopředu s takovou silou, že nemáte důvod tomu času nevěřit.

Při venkovním poslechu vydává motor charakteristický suchý šelest, který je společný i ostatním velkým americkým motorům, stejně jako to, že podbarvuje osmiválcové bručení, které se dostává do nejlepšího kolem čtyřech tisíc otáček.

 Spotřeba je jednou z prvních otázek, na kterou se vás budou všichni ptát. Když si budete po městě dávat závody od jednoho semaforu k dalšímu, vystřelí k padesáti litrům na sto. Při uvolněné jízdě mimo město se ustálí na patnácti litrech na sto a pokud si občas dovolíte vytočit motor nad šest tisíc nebo parkrát za sebou předjet pomalou kolonu, skončí zhruba na osmnácti litrech. Motor má sice vypínatelnou řadu valců a pokud od něj zrovna nepožadujete vyšší výkon, okamžitě systém nepoznatelně aktivuje, ale na celkovou spotřebu to podle všeho nemá ten vliv, jaký byste si od toho mohli slibovat.

 V interiéru najdete opravdu hodně místa jak vpředu, tak i na zadních sedačkách, a v kombinaci s tímhle motorem také skoro všechny položky nabízené v ceníku. Za příplatek je jen pravé ořechové dřevo na volantu a řadicí páce (vřele doporučuji, základní syntetickou želvovinu si tohle auto nezaslouží), elektricky nastavitelné pedály, střešní okno, chromování kol a pár dalších reproduktorů se subwooferem. Vše ostatní máte v ceně.

 Volant je podle očekávání vcelku bez života a při manévrování ve městě, stejně jako při rychlé jízdě na otevřených silnicích s ním řídíte více podle očí než podle pocitu v rukou. Na druhou stranu je z něj přesně cítit, jak robustní, silné a sebevědomé je celé auto. Když vypnete protiprokluz, v ostřejších zatáčkách není problém vyhodit na dvojku záď hluboko do strany, což je volantem velmi lehce podchytitelné, pokud jste připravení s ním začít rychle točit. V opravdu širokém smyku vás navíc srovná stabilizační systém rychle do latě.

Osmnáctipalcová kola se ke karosérii těchto rozměrů hodí akorát, ale to, co 300C odlišuje od všech ostatních evropských aut s tímto rozměrem, je vysoký a historizující boční profil 225/60. Nutno dodat, že s ním vypadá opravdu výborně a že kdyby měl nižší pneumatiky, v jistém smyslu by ztratil část svého kouzla.

 S tím rozsáhlým chromováním, velkými koly, vysokými boky a nízkými bočními střílnami, pardon, okny, ve vás lehce evokuje vzpomínky na hodiny dějepisu, ve kterých se probírala husitská vozová hradba. Na silnici se v něm cítíte opravdu nedotknutelně, i když podobný pocit daný dvou- a vícetunovými hmotnostmi ve vás spolehlivě vzbudí i ostatní auta těchto rozměrů. Tohle jen více bije do očí.

 Především je to totiž auto, které je mezi ostatními tak nepřehlédnutelné, samostatné a navzdory velkosériové výrobě charakterní, že vám vždy dokáže zvednout náladu, už jenom proto, že je právě teď vedle vás a že do něj můžete nasednout a jet dobývat další území. To samé platí i pro všechna ostatní auta od značek, které vás okamžitě napadnou (od Bentleye až po BMW), ale v porovnání s nimi je 300C tvrdou pěstí z lidu, jak svou cenou, tak i neotřelostí tvarů, se kterými otevřeně nese kůži na trh. To, že je dobré i po ostatních stránkách, je příjemný bonus navíc.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyChrysler 300C 5,7 Hemi
0-100 km/h (s)6,4
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, 5654 cm3
Zdvihový objem (cm3)5654
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)340 koní při 5000 ot/min
Točivý moment (Nm)525 Nm při 4000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)město 18,3/mimo město 8,7/kombinovaná 12,3 l/100 k
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1910
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 1 689 000 Kč

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, obracím se na Vás s žádostí o pomoc či radu. V létě 2015 jsem během ... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist