Chevrolet Trax 1.4 T AWD

Velký test | vydáno 13. 1. 2014

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Chevrolet Trax s pohonem všech kol a benzínovým turbomotorem možná neodpovídá aktuální obecné poptávce po naftě, ale... Rozhodně má co nabídnout!

RADOSTI
Kultivovaný motor, spotřeba, chytrá řešení

STAROSTI
Dynamika, tlačítka-"netlačítka" na středové konzole

Chevrolet Trax (asi) není kompaktním SUV, které bych bez váhání doporučil na dotaz potencionálního zájemce o automobil této kategorie a důvod mám jasný – zřejmě bych si na něj prostě nevzpomněl. A to jen proto, že mým pohledem nepatří do mainstreamu, nebo si ho na silnicích nevšímám tak moc, aby se mi vryl do paměti a našel si místo mezi auty, která automaticky předkládám za „ta dobrá“ v rámci nabídky. A to je možná trochu chyba, protože Trax není špatné auto.

Vlastně jsem byl velice příjemně překvapený – měl jsem zkušenost s Chevroletem Trax ve verzi s pohonem předních kol a naftovým motorem a ten mne příliš neoslovil, třeba i pro určitou neotesanost a zvukovou hrubost turbodieselu, anebo také proto, že u SUV mám rád pohon všech kol. „Můj“ Trax tyto neduhy nemá a to z prostých důvodů, disponuje totiž pohonem všech čtyř kol a benzínovou pohonnou jednotkou.

Motor a dynamika
Čtyřválec s objemem 1,4 litru je přeplňovaný turbodmychadlem a nabízí výkon 140 koní a točivý moment 200 Nm. Což nejsou na první pohled nijak extra vysoké hodnoty a to je pravda, zejména pokud jsem jezdil s plně obsazeným vozem a naloženým zavazadelníkem.

Nicméně pomalý Trax není, to zase ne. Tedy, pružné zrychlení nepatří do kategorie „vystřelený jak z praku,“ ale ke dvoustovce se nechá Trax teoreticky podle tabulek dohnat, já jsem okusil nějakých 160 km/h. Víc netřeba. Než se dostane Trax do tempa, trochu to trvá, zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost je podle tabulkových údajů necelých deset sekund, pocitově bych hádal ještě o polovinu času více. Trax není žádný Usain Bolt, ale to po něm také nikdo nemůže chtít, lámat sprinterské rekordy nemá v popisu práce.



Motor sám o sobě je příjemný, kultivovaný, tichý a mě se líbí. I třeba díky své spotřebě, která v reálu činila nějakých 8,5 litru, což je sice víc než říkají tabulky, ale to, jakým tempem jsem jezdil, jsem naznačil v předchozím odstavci. Takže s klidnou nohou na plynovém pedálu se dalo se spotřebou pracovat.

Výbava, praktičnost a detaily
Lehce mi chyběla navigace, ale to jenom proto, že můj „chytrý“ telefon má slabou baterii a navigování na delší vzdálenost bylo nad jeho síly – a kabel, který bych zasunul do zdířky zapalovače, jsem sebou samozřejmě neměl. Jinak klimatizace, rádio a tak podobně, klasické věci, které byly mým pohledem v pořádku. Co mě příliš neoslovilo, byla nabídka menu na obrazovce. Audio, Obrázek a film, Telefon, Smartphone odkaz a Nastavení. Když to vezmu popořadě, tak Nastavení je jasné, Audio chápu (a fungovalo) jako ovládání rádia a Telefon sloužil ke spárování s mým přístrojem, ale ten zbytek? Obrázek a film a Smartphone odkaz jsem nepochopil, nefungovaly a já bych se tedy bez nich obešel.

Ovládat displej je třeba tlačítky-netlačítky, otázku mohou vyvolat položky v menu

Zajímavý detail byl... Ne, půjdu na to jinak a začnu otázkou – když dojedete například na nákup pro nějaký kousek nábytku a potřebujete zvětšit zavazadelník tím, že vyndáte víko kufru (v případě Traxu ho chcete zvětšit z 356 litrů), kam ho pak uložíte? Pokud jde o auto se stahovací roletkou, tak je to jasné, „clona“ zmizí zarolováním do mechanismu na zádech opěradel. Ale co u aut, která mají namísto rolety pevnou desku? Nevím jestli jde o syndrom motoristického novináře, ale já mám zkušenost, že řada aut s tímto prostě nepočítá, a to nemluvím jen a pouze o značkách, řekněme, neušlechtilého rodu. Vyndáte víko z kufru, naložíte náklad a variantou je využít místo na zadních sedačkách, ovšem pokud to nekoliduje se skutečností, že na nich někdo sedí. Zpátky k Traxu, tam je totiž možnost víko kufru vzít a zasunout do štěrbin souběžně se zády zadních sedaček. Máte tedy k dispozici komplet zavazadlový prostor bez omezení až ke stropu a zároveň neřešíte obtíž, že máte plné auto zavazadel a lidí, a v ruce desku, kterou nemáte kam umístit. Možná "jen" drobnost, ale pokud často vozíte více zavazadel plus posádku tak jako já, toto chytré řešení určitě oceníte.

Jsou tady i slabší místa...
Jedním by mohlo být řazení, tedy jeho plynulost, hladká schopnost měnit rychlostní stupně. Od jedničky do čtyřky bez potíží, i když se mi stalo, že při rychlém měnění jedničky a zpátečky při popojíždění na parkovišti se občas prvnímu kvaltu do dráhy nechtělo. Při vyšším tempu jsem zaregistroval dílčí neochotu odřadit na pětku, setrvačností inklinoval mechanismus spíše ke třetímu rychlostnímu stupni. Přesnost tedy mým pohledem převodovce schází, robustnost ne. Za další dílčí negativum bych označil systém start-stop. Pracoval pomalu na můj vkus, když jsem zastavil na semaforech a motor zhasl, při snaze o opětovnou akceleraci se kuckal a jednou mi zhasl znovu, tentokrát nechtěně a nezáměrně, když jsem potřeboval akcelerovat. A pak tady jsou ovladače na středové konzole „bez tlačítek.“ Představte si jen pevný rámeček přístrojové desky, kde – abych se pokusil popsat – namísto tlačítka z měkké gumy je jen symbol, na který musíte ťukat. Nemáte zpětnou vazbu, ta se mi zdála ještě horší než třeba u dotykového telefonu – tam aspoň lehký průhyb displeje dává tušit, že pracujete, ale zde u Traxu ne. Vypnout rádio byl pro mne obtížný úkol.



Mohl bych a měl bych také zmínit příjemně jednoduchý displej na přístrojové desce, sice s archaickým vrstvením jednotlivých položek, ale spílat za to zásadně Traxu, to bych Chevroletu křivdil - Ford to má u svých před-faceliftových modelů horší. Mohl bych mluvit o tom, že by se mi při manévrování v užších prostorech, zejména při parkování, hodil větší rejd. A kontroval bych tím, že jinak jízdní vlastnosti odpovídali stylu a charakteru auta – tedy dílčí a předvídatelná nedotáčivost, slušná trakce, žádné drama na nerovnostech a navzdory tvrdšímu odpružení značná jistota a odpovídající dávka komfortu.

Asi bych také zmínil, že systém centrálního zamykání byl nastaven tak, že jsem musel opětovně mačkat tlačítko, abych skutečně odemkl kufr či dveře spolujezdců. Naopak pochválím pohodlné sedačky, úložné prostory a schránky v kabině, neotřelý vzhled auta obecně a použité materiály, které jsem přijal za solidní a jen myšlenka na některou asijskou konkurenci mne vlastně pobídla k tomu, abych si uvědomil, že v tomto ohledu je Trax skutečně „evropský.“

Trax není velký, ale s prostorem pracuje dobře. A nabízí některá chytrá řešení.

Evropská je i cena (i když se Trax vyrábí v Koreji). V základu stojí Trax 441 900 Kč, což ovšem Chevrolet obratem snižuje akčně o padesát tisíc, takže tady máme startovní pozici 391 900 Kč. S pohonem všech kol pak vychází první cena Chevroletu Trax na 441 900 Kč a nejdražší Trax vyjde na 530 900 Kč.

Závěr
Před testem jsem neměl od Chevroletu Trax žádná velká očekávání, i proto, že jsem jej v podstatě neznal a když nebudu brát v úvahu Camaro, tak ostatní modely značky mne příliš neoslovily. Jenže Trax s benzínovým čtyřválcem a pohonem všech kol  se ukázal být příjemným kompaktním SUV. S očekávávanými, (právem) ne-ryze-offroadovými schopnostmi mimo asfaltovou silnici, s kultivovaným projevem na hladkém asfaltu, s dobře využitým vnitřním prostorem. Jízdní vlastnosti odpovídají standardu, spotřeba je slušná a dynamika v rámci možností také. Popravdě řečeno, pokud chcete nenáročné SUV se slušnou výbavou a rozumnou cenou, Trax se zdá být velmi dobrou nabídkou.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1364
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103/140 v 4900
Točivý moment (Nm)200 v 1850
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)194
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4
Objem nádrže (l)53
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4248
Šířka (mm)2035
Výška (mm)1674
Rozvor náprav (mm)2555
Provozní hmotnost (kg)1379
Zavazadlový prostor (l)356
Ceny
Základní cena modelu391 900 Kč
Základní cena test. verze441 900 Kč

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Tesla Shooting Brake je vizí nejrychlejšího elektrického "lovečáku"

Nová Tesla Roadster bere dech úchvatnými výkony i designem. Jeden šikovný grafik ovšem dotáhl vzhled nového modelu k úplné dokonalosti.

Tesla Shooting Brake je vizí nejrychlejšího elektrického "lovečáku"

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, 11.8.2017 jsem koupil v bazaru Mazdu 5. Mám problém s filtrem pevných č... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist