Chevrolet Spark (2005 – 2009)

Ojetá auta | vydáno 25. 8. 2015

Velikost textu: a a a

Nástupce modelu Matiz se těší na trhu s ojetými vozy velkém zájmu, stejně jako jeho předchůdce. Moderněji vyhlížející Spark sice nepřinesl žádnou revoluci, ale stále slibuje provoz s minimálními náklady.

RADOSTI
Nízká spotřeba, jednoduchá technika nenáročná na údržbu, výborný výhled z vozu, nízké sazby povinného ručení.

STAROSTI
Velice malý zavazadlový prostor, mizerné odhlučnění interiéru, levné plasty v prostoru pro cestující, většinou jen chudá výbava.

Velmi populární model Matiz se dočkal nástupce v roce 2005 pod jménem Spark. Přestože nešlo o žádnou revoluci, nováček se na trhu rychle prosadil zejména díky cenové dostupnosti a ani dnes na trhu s ojetými automobily si na nezájem nemůže naříkat. V jeho prospěch opět mluví nízká pořizovací cena a předpoklad opravdu příznivých provozních nákladů.

Zájem o něj mají méně nároční motoristé, jimž nevadí většinou opravdu strohá výbava a jednoduše zpracovaný interiér. Nezřídka sáhnou po Sparku začínající řidičky, které zaujmou tvary karoserie a to často také bývá jediné nebo jedno z mála kritérií pro jejich výběr vozu.

Spark se řadí mezi vůbec nejmenší automobily na trhu a tomu odpovídá i nabídka místa pro zavazadla. V základním uspořádání, tedy při pětimístné konfiguraci interiéru, nabídne zavazadelník objem jen 170 litrů, což je tak na nákup. Na druhou stranu vzhledem ke svým vnějším rozměrům, poskytne cestujícím velice slušný prostor.


Trojice pasažérů se bude na zadních sedadlech tísnit, dva lidé zde ale naleznou dostatek místa, i když pocit určité stísněnosti zůstává kvůli opravdu úzké karoserii. Blízkost dveří tento pocit navozuje i cestujícím na předních sedadlech. Naopak vnímat jej nebudou začínající řidiči, kteří si ještě nenavykli na vozidla běžných rozměrů a blízkost dveří tak nevnímají.

Navíc slabé dveře působí poněkud papírově a žádný pocit bezpečí nevyvolávají. To ostatně platí pro celý automobil. Že v tomto ohledu nejde o žádné terno, pak dokládají výsledky bariérové zkoušky nezávislé společnosti Euro NCAP. Najdete je v závěru článku.

Prostor pro cestující určitě nenadchne sedadly, jenž nabízejí pouze základní pohodlí a při delších jízdách už se v nich mnozí pasažéři nebudou cítit nejlépe. Pochválit nemůžeme ani palubní desku, jíž tvoří laciný tvrdý plast s nevalnou povrchovou úpravou.

Přístrojovou kapličku konstruktéři umístili doprostřed, co pro výrobce znamená úsporu nákladů, ale pro řidiče sledující dění před vozem jsou budíky mimo zorné pole. Na jejich obvyklém místě za volantem najdeme pouze několik kontrolek.



Jízdní vlastnosti vozu odpovídají městskému zaměření. Odpružení není špatné a posádce zajistí dostatečné pohodlí, držením jízdní stopy v zatáčkách ale automobil nevyniká – to od vozidla tohoto typu ale snad ani nikdo neočekává. Přesto v případě nutnosti provést vyhýbací manévr se tento handicap může nemile projevit.

Nabídka pohonných jednotek je jednoduchá: montoval se tříválec o objemu 0,8 litru a litrový čtyřválec, který se objevil také ve velice úsporné verzi na LPG. Oba benzinové motory pracují v malém Sparku úsporně, takže absenci naftového agregátu nelze považovat za minus. Čtyřválec má proti tříválci vyváženější běh, ale ani malá osmistovka navzdory lichému počtu válců nezaskočí velkými vibracemi.

Spark s motorem 0.8 o výkonu 37 či 38 kW je výrazně rozšířenější a také levnější. „Jeho nevýhodu představuje větší sklon k celkovému opotřebení, které se u některých ojetin s vyšším kilometrovým proběhem může projevit v podobě zvýšené spotřeby motorového oleje,“ varuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie



Litrový motor nabízel dle trhu a provedení výkon 44, 46, 48 nebo 49 kW. I tuto pohonnou jednotku na našem trhu potkáte, řada zájemců o Spark ale není ochotna připlácet a spokojí se s osmistovkou. Tu lze označit po výkonové stránce za dostačující, pokud není vozidlo plně vytíženo. Každé kilo navíc zde totiž pocítíte. Čtyřválec o objemu 1,0 litru je svižnější a zejména ve stoupáních několik koní navíc oceníte.

Mnoho ojetých Chevroletů Spark má zvlněné brzdové kotouče a vůle v zavěšení předních kol. „Výjimkou nejsou dosluhující tlumiče nebo nadměrně opotřebená spojka, která má zde kratší životnost,“ přidává k výčtu častěji se opakujících potíží zástupce Auto ESA. Menší počet vozů pak tráví vůle v zavěšení zadní nápravy.

Zatímco karoserie je proti korozi dobře chráněna, výfuk ji podléhá. Svoboda upozorňuje i na další možný problém: „Někdy se lze setkat se závadami centrálního zamykání nebo elektricky ovládaných oken.“ Známé jsou také poruchy zapalování.

Některá vozidla mají ve výbavě i klimatizaci, což v letních měsících potěší. Před koupí vozu ale nezapomeňte na její prověrku. „Sparků s klimatizací není mnoho, přesto se vyskytují. Ne vždy přitom klimatizace funguje, proto je opravdu důležité vyzkoušet ji před pořízením vozu. Stejná pozornost by měla být věnována veškeré výbavě,“ zakončuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení na trh pod jmény Spark a Matiz druhé generace (dle trhu), se zážehovým tříválcem 0.8/37 a 38 kW a zážehovým čtyřválcem 1.0/46, 48 a 49 kW, motor 1.0 o výkonu 46 kW také v provedení na LPG.
2009 – nejprve uvedení litrového motoru s výkonem sníženým na 44 kW, koncem roku ukončení výroby vozu a následující rok nahrazení zcela novým modelem Spark.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval Chevrolet Spark při svém uvedení na trh v roce 2005. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, ale jedna mu byla dodatečně škrtnuta (výsledek tedy 2 a půl hvězdičky). Bezpečnost dětí v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdičkami z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodcem dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

Ceny vybraných náhradních dílů na Chevrolet Spark 0.8/37 kW
Přední brzdový kotouč 540 Kč (G-Master)
Přední brzdové destičky (sada) 622 Kč (A.B.S.)
Přední tlumič pérování 1970 Kč (Nipparts)
Ložisko zadního kola 600 Kč    (Ruville)
Rozvodová sada s vodní pumpou 2100 Kč (Gates+Airtex, 920 Kč Gates bez pumpy)
Třídílná spojková sada 2700 Kč (LUK)
Olejový filtr 130 Kč (Kamoka)
Vzduchový filtr 170 Kč (Kamoka)
Kabinový (pylový) filtr 220 Kč (Kamoka)
Autobaterie 40Ah 330A 1650 Kč (Varta nebo 45Ah 390A Exide)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Komentáře ke článku

Související články

SpinTires MudRunner: Simulátor pro ty, co se rádi rochňají v bahně, pokračuje

Máte rádi závodní hry? A co takhle zkusit jednou trochu zpomalit a vychutnat si něco úplně jiného? Již brzy se můžete rochňat v bahně u dalšího pokračování simulátoru SpinTires.

SpinTires MudRunner: Simulátor pro ty, co se rádi rochňají v bahně, pokračuje
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, před 3-lety jsem koupil vozidlo,, byl jsem z něj nadšený. Letos v... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist