Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant

Dotaz na to, jaké auto si koupit, prosba o pomoc při výběru či samotném nákupu auta je pro nás denním chlebem. Pokud se ale jedná o Subaru WRX STI, profesionální povinnost se stává čirou radostí a nadšením.

Zaměstnání, ať je jakékoli, sebou nese určité povinnosti, a také společenské vazby v tom ohledu, že pokud pracujete třeba jako zedník, nevyhnete se dotazům přátel a známých na stavební problematiku, na rekonstrukce bytu či opravy domu. Jako lékař neuděláte pomyslný krok bez toho, že by se soused nezeptal na diagnózu a nevyplazoval na vás jazyk. A je celkem jedno, že se věnujete psychologii.

Naše branže sebou nese ten fakt, že jsme, a vlastně právem, stále dokola a dokola stavěni před otázku „jaké auto si mám koupit,“ popřípadě jsme konfrontování se situací, kdy už si tazatel auto koupil a chce ho od nás zpětně schválit. Což ale není případ, o který nám jde právě teď. Poměrně časté jsou situace, kdy někdo ví, co by si chtěl koupit a proč a potřebuje pomoc či poradit, jak a kde vůz objednat.


Subaru BRZ si své místo na výsluní zatím buduje, jakkoli je jeho pozice v rámci dostupných zadokolek rok od roku jistější, Subaru WRX STI je po víc než dvou desetiletích na trhu neotřesitelnou legendou. Legenda, hvězda tuzemského hudebního nebe tak sedne do legendy s hvězdami ve znaku.

Doufám, že neurazím paní Janu z Nového Jičína, se kterou jsem řešil její zájem o ojetý Citroen Xsara, pana Pavla z Prahy se zájmem o novou Hondu Civic či pana inženýra Janderu z Bechyně, kterému jsem pomáhal v záležitosti pořízení nového Opelu Mokka. Jejich peripetie a cesty za vysněným autem totiž nebudu nijak veřejně ventilovat, a ne, že by nebyly zajímavé. Ovšem má poslední intervence do světa nákupu a prodeje aut je natolik jiná od těch předchozích a výjimečná, že se o ni podělit musím a chci.

Výjimečnost vychází z několika hledisek. Za prvé, máme tady veřejně známou osobnost (nejsme žádný bulvár a o „celebritách“ píšeme většinou jen tehdy, pokud jde o závodníky či nadšence do aut – což je ale právě tento případ). Za druhé – jako bývalý muzikant a bubeník (i když je tomu dávno, co jsem potřásal dnes už prořídlou kšticí nad bicí sadou) jsem se prostřednictvím nákupu auta setkal s muzikantem, který byl a je pro mne osobně živou legendou. A za třetí – opět zcela subjektivně – na pořadu dne je Subaru, má srdeční záležitost, model WRX STI.

Představovat Davida Kollera nemá cestu, ne pokud jste posledních pár dekád nežili mimo civilizaci na druhé straně zeměkoule, zpěvák, skladatel a bubeník je už přes třicet let stálicí české bigbítové scény. A shodou okolností jsem se právě s Davidem Kollerem setkal v záležitosti koupě nového auta. Situace byla taková, že se David rozhodl změnit soukromý vůz, značku a vlastně i typ. Jistě, ne všechna robustní SUV se splývavou karoserií křížená s kupé a s řadovým šestiválcem, jsou špatná, ale pokud v řádech několika měsíců necháte na servisu finance srovnatelné se značným podílem pořizovací ceny, může to jednoho rozladit. A teď nejde o nějaký muzikantský vtípek.

Jedna věc je dát vale starému autu, druhou věcí je pak koupě nového. A není nic lepšího, když dojde na spojení splnění snu (modrého auto s křídlem) a rádce, který na Subaru WRX STI nedá dopustit (tedy mou maličkost). Myšlenka byla zaseta a začala klíčit, k její realizaci však bylo zapotřebí dalších lidí, a tak do hry vstoupil pan Samek, to je ten usměvavý pán na fotkách v bílé košili, z dealerství Emil Frey na pražském Černém Mostě, který do euforie doposud prezentované potřebou „chci ho!“ a radami „kupte ho!“ vnesl řád a smysl. Třeba tím, že zajistil testovací auto a zorganizoval testovací jízdy. Což vzhledem k plnému harmonogramu Davida Kollera nebylo snadné, sledujete-li kulturní dění, tak víte o akustickém turné, které právě probíhá a bude vrcholit v prosinci v Divadle Hybernia.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ještě předtím, než se plochý čtyřválec probudil k životu pod taktovkou fenomenálního hudebníka, došlo na statickou prověrku, slangově „okukování.“ Pohled pod kapotu na zbrusu nový motor, čistý jak dětská duše, zahřeje srdce každého automobilového nadšence. Svody v rudé barvě, dole ukrytý boxer zajištující nízko položené těžiště, to zahraje jednomu na srdeční strunu. Ach jo, zase ta hudební terminologie… Zcela pragmatický je pak pohled do kufru a ne, nejde o to, jakou má kapacitu, na převoz veškerého vybavení mají muzikanti dodávky. Řešíme, zda je vše na svém místě, Subaru má pro nového majitele jak povinnou výbavu, tak také rezervu. A lahev. Ehm, toho správného oleje!

Bylo by mylné domnívat se, že člověk, který má svůj sen a ví co chce, přijde k autu, aniž by byl patřičně teoreticky vybaven. Takže nemá cenu řešit obecně známá fakta, třeba výkon, nemá cenu řešit to, že má WRX STI pohon všech kol, to ví všichni, kteří kolem dokola auta stojí. Na přetřes přicházejí detaily, například že nejnovější model WRX STI má pohon všech kol s aktivním směrováním točivého momentu nebo co nového je v rámci palubního systému.


Chci zas v tobě spát? Parafráze na populární song Davida Kollera není na místě, WRX STI není obytňák a spánek je to poslední, na co by člověk v anatomicky tvarovaných sedačkách Recaro myslel. Mimochodem, tak jsou obrovským posunem proti sezení v minulé generaci, skvěle vedou a jsou vyhřívaná!

Došlo i na debatu nad něčím, co je zatím hudbou poměrně daleké budoucnosti, nad úpravami. Ty nejsou aktuálně žádoucí (proč se připravit o záruku) a hlavně potřebné, protože – bez urážky nejenom k Davidovi, ale k nám řidičům obecně – pokud člověk přesedne z „obyčejného“ auta do Subaru WRX STI, nějakou dobu trvá, než se s autem sžije a ovládne ho natolik, že mu jeho potenciál nestačí a musí přemýšlet o tom, jak je posune úpravami dál. Pod „nějakou dobou“ si představte měsíce, roky. „Standardní“ výbava (tedy třísetkoňový boxer, manuální šestikvalt, mezinápravový diferenciál DCCD a další prvky definující DNA Subaru WRX STI) je více než slušný „základ,“ se kterým je zručný řidič STÍčka, když na to dojde, rychlejší, nebo – korektněji – efektivnější, než většina dvoustopé populace, a to včetně dražší supersportovní konkurence.

Testovací jízda, co k ní dodat? Určitě to, že proběhla ke spokojenosti všech účastníků a že já jsem se logicky do auta s oběma pány nehnal, první seznámení s poptávaným autem je osobní, až intimní záležitost. Otázkou pak je, zda nakonec došlo k prodeji samotnému. Ano, došlo, s odstupem času jsme se opět potkali v Subaru Emil Frey na Černém Mostě a zadání bylo tentokrát jasné, David Koller se stane subaristou, majitelem WRX STI. A i když to není obvyklé, během jednoho dne nejenom auto koupí, ale také s ním v ideálním případě odjede.

To zní někomu možná jednoduše, ve skutečnosti jde o složitý proces, který zahrnuje přípravu auta k prodeji, přípravu veškeré potřebné dokumentace, přípravu registračních, respektive tzv. převozních značek, uzavření povinného ručení, uzavření havarijního pojištění, a to všechno ve chvíli, kdy proběhne bankovní převod. Stihnout to za den? To nepůjde, řekli by možná někde jinde a jindy, ale teď a tady? Rock´n´roll!

Vše bylo tedy přichystáno, mimochodem zmiňovaný pan Samek zaslouží vřelý dík za to, jak vše zvládl. Den D odstartoval podepsáním kupní smlouvy, pokračoval bankovním převodem, aby se pak plynule navázalo další fází prodejního procesu. Nebudu vás napínat, klaplo to. Znovu připomínám, že jsme všichni museli opravdu udělat maximum pro to, aby celá akce srovnatelná s mašinerií ve filmu Kulový blesk běžela jako na drátkách a otazníků bylo do poslední chvíle ve vzduchu dost a dost, stačilo, aby banka nepřevedla peníze včas a bylo po akci.

Příběh předáním auta a odjezdem ale nekončí, s Davidem a jeho STI se ještě potkáme. Ne proto, že je to známý muzikant, ale protože (a on to možná sám ani zatím neví) podlehl návykové látce s modrou barvou a hvězdami ve znaku a my se budeme (což asi také ještě netuší) potkávat na řidičských akcích, srazech. Nebo jen na lokalitách pro subaristy typických, totiž na klikatých okreskách ve chvílích, kdy si zbytek řidičské populace řekne, že odloží cestu, protože je počasí, že by ani psa nevyhnal.

20.9.2017 11:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist