Cadillac 6200 (r. 1961)

Vozy Cadillac jsou mezi sběrateli „amerik“ velice ceněny. Nakonec aby ne, vždyť zavedly do sériové výroby řadu novinek, které ostatní automobilky nabídly až později. Výjimkou není ani Cadillac 6200, vycházející z modelu DeVille.

Model DeVille představila americká automobilka Cadillac v roce 1949, a to v provedení kupé. Jméno vozidla je odvozeno od francouzského de ville, tedy městský. Výroba kupé byla ukončena až roce 1993.

Rok 1956 přinesl čtyřdveřové provedení DeVille Sedan, které se v šedesátých letech dělilo na další dvě varianty: 4-window a 6-window. V roce 1996 označení Sedan výrobce z názvu vypustil.

Automobil existoval také v provedení kabrio pod označením DeVille Convertible. Otevřená varianta vstoupila na trh v roce 1964 a vydržela do roku 1971. Tehdy ji nahradil model Eldorado Convertible.

Všechny varianty modelu DeVille se v průběhu výroby neustále měnily. Přicházely nové generace, avšak menší designové obměny bylo možné pozorovat každý rok. Zejména pak na světlometech, podle nich totiž lze určit rok výroby vozu.

Navíc měl model DeVille i několik podtypů – patří mezi ně třeba Serie 62, 6200 (na fotografiích), Calais nebo známější a luxusnější provedení Fleetwood.

Pohonných jednotek se do vozu dostala celá řada. Například mezi lety 1958 a 1964 se jednalo o tři silné motory. V osmapadesátém to byl šestilitrový osmiválec do „V“ o výkonu 310 koní při 4800 ot/min., od roku 1959 do 1963 se montoval motor 6.4 V8 disponující výkonem 325 koní při totožných otáčkách. Rok 1964 přinesl další „vé-osmičku“ ale sedmilitrovou o výkonu 340 koní při 4600 ot/min.

Za volantem

Řídit „ameriku“ je velkým zážitkem i pro motoristu, který jinak tíhne k jiným modelům aut. Typicky houpavou komfortní jízdu zajišťuje měkké odpružení. Komfort pak podtrhuje bezkonkurenční vnitřní prostornost. Veterány z této doby jsou běžně šestimístné, na přední sedadlo se totiž zcela bez problémů usadí trojice cestujících.

Výbava vozů bývá velmi bohatá, s evropskou konkurencí ji lze jen těžko srovnávat. Velké plus představuje i bohaté prosklení, které stojí za vynikajícím prosvětlením interiéru, ale i výhledem z vozu (doslova do všech směrů).

Cadillac 6200 6-window Sedan (na fotografiích) má délku 5639 mm. Nepřekvapí tedy, že šestici cestujících nabídne prostoru více než dost.

Parkování s tímto korábem usnadňuje již zmiňovaný výhled z vozu. Ten je dán velmi úzkými A a C-sloupky karoserie. B-sloupky zcela chybí, jsou zde pouze slabé rámy bočních oken. Právě díky tomu má řidič pocit jako by jezdil s výkladní skříní. Vlastně jak ve výkladu se cítí zpočátku každý. Auto budí pozornost a je do něj z ulice dobře vidět.

Slabé sloupky ale představují i problém v podobě většího kroucení kariserie v zatáčkách. To může mít za následek až praskání oken.

Osmiválcová pohonná jednotka o objemu 6,4 litru a výkonu 325 koní má nezaměnitelný zvuk. Volič automatické převodovky najdete pro „ameriky“ typicky na sloupku řízení. Ručička v malém budíku těsně nad sloupkem řízení pak ukazuje, jaký jízdní režim je zvolen.

A jak se s vozem jezdí? Prudší šlápnutí na pedál plynu má za následek zaklonění karoserie a brzdění naopak vede k zaboření přídě. Měkké odpružení stojí i za značnými náklony v zatáčkách, nerovnosti vozovky však doslova žehlí. Potěšil nás i hladce jdoucí volič automatické převodovky. Řízení už má větší vůle, při klidné a houpavé jízdě nám to ale nevadilo.

Časté závady

Nezřídka se můžete setkat s nepravidelným během motoru, výjimkou není ani vynechávání třeba i dvou válců. Vždy samozřejmě záleží na tom, jak byl veterán doposud udržován.

Pozor si dejte na praskání skel následkem kroucení karoserie, netěsnost výfukového systému nebo únik motorového oleje. Podvozek i karoserii napadá koroze a často se také objevuje špatná funkce, či dokonce nefunkčnost brzd.

Technické údaje vozu
Cadillac 6200 6-window Sedan

Motor: zážehový osmiválec do V
Zdvihový objem: 6,4 l
Největší výkon: 325 k při 4800 ot/min
Kompresní poměr: 10,5:1
Počet míst: 6
Počet vyrobených kusů: 26 216
Cena nového vozu: 5080 USD
Přibližná cena testovaného vozu: 450 000 Kč

Historie značky Cadillac

1902: Vyroben první Cadillac s jednoválcem o výkonu 10 koní.
1905: Představen první čtyřválcový motor Cadillac.
1908: Cadillac vyhrál Dewarovu cenu za zaměnitelnost dílů udělovanou Královským autoklubem Velké Británie. Tři vozy byly rozebrány a přes 2000 součástek smícháno. Po zkompletování auta opět odjela.
1909: Cadillac byl začleněn do koncernu General Motors.
1910: Jako první výrobce Cadillac nabízí ve standardu uzavřenou karoserii.
1912: Cadillac jako první na světě zavádí elektrický startér. Následuje elektrické osvětlení vozu. Za tyto inovace automobilka získává podruhé Dewarovu cenu.
1915: Dalším světovým prvenství Cadillacu se stává uvedení modelu V8 s vodou chlazeným motorem.
1924: zavedeno lakování barev.
1930: Poprvé v historii byl představen agregát V16 v osobním automobilu. Cadillac jej osadil dvojicí karburátorů a z objemu 7,4 litru dostal výkon 160 koní. Později byl uveden také motor V12 o objemu šest litrů a výkonu 135 koní.
1934: Cadillac jakožto první automobilový výrobce zavádí pružinové pérování do sériové výroby.
1937: Cadillac V8 překonává všechny rychlostní rekordy na Indianapolis Motor Speedway.
1938: Řadicí páka byla přesunuta k volantu, což umožnilo přepravu až třech cestujících na předním sedadle. Uveden nový motor V16 o objemu sedm litrů a výkonu 185 koní.
1941: Cadillac uvádí automatickou převodovku pod názvem Hydra-matic. Stalo se tak rok po premiéře automatu ve vozech značky Buick.
1942: Výroba civilních vozů přerušena. Vyprodukován první tank M-5 (původní označení M-4, nemá nic společného s M-4 Sherman, proto byl později přejmenován) s dvojicí motorů V8 a dvěma převodovkami Hydra-matic.
1944: Nový tank M-24 opět poháněný motory V8 vybavenými převodovkami Hydra-Matic. Cadillac získává ocenění Army Navy E za kvalitu.
1949: Zlom v historii designu amerických vozů. Designér Harley Earle dává prvnímu cadillacu prvek známý jako ploutve. Následně jej zavádějí i další výrobci. 25. litopadu 1949 opouští výrobní linku již 1 000 000 cadillac.
1954: Jako první na světě má Cadillac všechny vozy vybaveny posilovačem řízení. Následně uvádí samočinné spouštění světel s automatickým vypínáním v případě zjištění protisvětla (nejde o sériový prvek).
1957: Zavedena nohou ovládaná parkovací brzda, která se sama deaktivuje po zařazení rychlosti.
1964: Standardně bezpečnostní pásy vpředu, v nabídce poprvé i automatická klimatizace.
1965: Jako první automobilka na světě zavádí Cadillac výškově a podélně nastavitelný volant. Uvedeny též tlumiče umožňující nastavit světlou výškou vozu.
1966: Novinka v podobě variabilního posilovače řízení. Za příplatek vyhřívání sedadel a stereo rádio.
1970: Nové modely dostávají rádio s automatickým vyhledáváním stanic. Model Eldorado osazen systémem Track Master (předchůdce ABS), novinkou je též motor 8.2 V8 s výkonem 400 koní a max. točivým momentem 748 Nm.
1974: Dva roky po premiéře v Chevroletu Impala zavádí airbag také Cadillac.
1975: Zavedeno elektronické vstřikování paliva.
1978: V modelu Seville poprvé palubní počítač.
1981: Premiéra motoru V8 s automatickým odpojováním válců. Běží 8, 6 nebo jen 4 podle potřeby (záleží jak na to řidič šlape). Výsledkem je úspora paliva.
1990: Cadillac jako první americká automobilka nabízí kontrolu trakce.
1992: Zavedeny elektronicky řízené tlumiče pro maximální komfort.
1998: Model Seville STS se sedačkami s deseti vzduchovými polštáři, které sedadlo přispůsobí tělu řidiče.
2000: Model DeVille s příplatkovým systémem nočního vidění Night Vision (projekce na čelní sklo). Funguje až na vzdálenost 720 metrů.

Milan Jirouš

1.1.2010 6:34| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist