Bugatti Veyron a Smart ForTwo jsou nejztrátovější auta všech dob

Asi každá automobilka má ve skříni nějakého kostlivce, na kterého by nejraději zapomněla, hotový hřbitov tam však má VW, Fiat i Francouzi.

Jak nám ukazuje historie dlážděná spoustou mrtvých či na dobu neurčitou zmražených značek, výroba automobilů nemusí být pouze pohádkových oslíkem na peníze. Ztráty spojené s investicemi, odpisem majetku či z důvodu nezájmu zákazníků o konkrétní produkt, jsou nedílnou součástí businessu a snad nebudeme příliš daleko od pravdy, když řekneme, že svou křížovou cestu má za sebou každý větší i menší výrobce.

Zajímavé přitom je, že některé automobilky podstupují podobné tortury s určitými modely zcela dobrovolně a to buď z důvodu prestižních anebo nevyhnutných, protože se prostě chtějí udržet a nechat vidět v daném tržním segmentu. Jak moc jsou firmy ochotné sypat do jednotlivých vozů, ukazuje průzkum analytické společnosti Bernstein Research, jejíž zaměstnanci si dali tu práci a ztráty spočítali.

Pokud jde o náklady na vývoj jednoho konkrétního typu automobilu a prodělky vyčíslené na každý prodaný kus, dost možná vás nepřekvapí, že se na vrcholu umístilo poněkud megalomanské dílo Ferdinanda Piecha. O Bugatti Veyron je známé, že se několikrát předělával nejen jeho design ale především technika, která hlavně kvůli problémům s chlazením odmítala fungovat podle představ konstruktérů. Kolik to přesně stálo, zpráva neuvádí, víme však, že i po započtení zisku stál každý Veyron svého výrobce v přepočtu až 119 milionů korun.

Pokud jde o další vozy v pořadí, ztráty jsou sice řádově menší, na rozdíl od Bugatti se však nejedná o několik desítek aut či pár set kusové série, ale plně produkční stroje a to, co pozbývají na „kvalitě prodělku“, dohání kvantitou. A jedním dechem si můžeme rovnou říci, že ve Wolfsburgu nebudou mít za tuto bolestnou připomínku zrovna radost. Na druhém místě mají dosud vyráběný Phaeton (doplatek 724 tisíc na každý vůz) a v první desítce se objevilo také Audi A2 (194 000 Kč v mínusu na kus), pak ale následuje koncert vesměs francouzských aut v čele s Renaultem Vel Satis, těsně následovaný Peugeotem 1007.

Abyste si udělali trochu ucelenější obrázek o ztrátách, pánové z Bernstein Research nabízí i kumulativní částky u jednotlivých modelů, no a tady jednoznačně vede další německý koncern Daimler. Jak možná víte, svého času skočil Mercedes po projektu městského vozítka Smart, za kterým stál dnes již nebohý zakladatel značky Swatch Nicolas Hayek. Lze pouze hádat, jak by se Němci zachovali, mít možnost nahlédnout do dnešních účetních knih, možná by jim to za příležitost mít v portfoliu městské autíčko pořád stálo, každopádně celková ztráta 86,3 miliardy korun by je nejspíš posadila na židli.

O moc větší radost však dnes rozhodně nemá ani Fiat, který po finální rozvaze zjistil, že mu po modelu Stilo zůstala díra účtech v hodnotě 54,2 miliardy korun a dost možná je jednou z hlavních příčin, proč jsou v současnosti Italové tam, kde jsou.

Další příčky okupují již zmiňovaný VW Phaeton i Peugeot 1007, následovaný Mercedesem třídy A první generace, Veyronem a Jaguarem X-type, desítku pak uzavírá Laguna, hliníkové Audi A2 a Renault Vel Satis – detaily najdete v tabulce.

Pokud nám ve zprávě něco chybí, pak určitě podrobnosti o tom, jestli výzkum zahrnoval třeba i dodatečné svolávací akce spojené s výměnou čí úpravou některých komponentů (Toyota by mohla vyprávět), ale postrádáme rovněž informaci, zdali se největších přešlapů skutečně dopouštěly pouze evropské značky anebo se jedná výlučně o „lokální“ analýzu zahrnující toliko EU (o vítězství Veyronu a Smartu přesto nepochybujeme). Každopádně i bez odpovědí je zřejmé, že risk nemusí být pro výrobce automatickou vstupenkou do historie, a i když se zrovna nevyplatil, v celkovém kontextu může mít pozitivní efekt třeba v částečném technologickém náskoku anebo i něčem méně hmatatelném jako je image.


Kumulativní ztráta

rok výroby         model                      celková ztráta (Kč)

1997 – 2006     Smart Fortwo           86,3 mld.

2001 – 2009     Fiat Stilo                  54,2 mld.

2001 –             VW Phaeton            51,4 mld.

2004 – 2009     Peugeot 1007          48,7 mld.

1997 – 2004     Mercedes třídy A     44,1 mld.

2005 – 2013     Bugatti Veyron        43,8 mld.

2001 – 2009     Jaguar X-type          43,8 mld.

2006 –             Renault Laguna      39,8 mld.

2000 – 2005     Audi A2                   36,7 mld.

2001 – 2009     Renault Vel Satis     30,6 mld.

Ztráta za každý prodaný kus

rok výroby         model                      (Kč)

2005 – 2013    Bugatti Veyron          118,9 mil.

2001 –            VW Phaeton              724 tisíc

2001 – 2009    Renault Vel Satis       482 tisíc

2004 – 2009    Peugeot 1007            400 tisíc

2000 – 2005    Audi A2                    194 tisíc

2001 – 2009    Jaguar X-type            121 tisíc

1997 – 2006    Smart Fortwo            115 tisíc

2006 –            Renault Laguna         91 tisíc

2001 – 2009    Fiat Stilo                   70 tisíc

1997 – 2004    Mercedes třídy A       37 tisíc

zdroj: Bernstein Research přes Autocar

27.9.2013 2:35| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist