autoweb.cz > Bugatti > Bugatti Veyron > Bugatti Veyron a Smart ForTwo jsou nejztrátovější auta všech dob
Bugatti Veyron a Smart ForTwo jsou nejztrátovější auta všech dob
Jak nám ukazuje historie dlážděná spoustou mrtvých či na dobu neurčitou zmražených značek, výroba automobilů nemusí být pouze pohádkových oslíkem na peníze. Ztráty spojené s investicemi, odpisem majetku či z důvodu nezájmu zákazníků o konkrétní produkt, jsou nedílnou součástí businessu a snad nebudeme příliš daleko od pravdy, když řekneme, že svou křížovou cestu má za sebou každý větší i menší výrobce.
Zajímavé přitom je, že některé automobilky podstupují podobné tortury s určitými modely zcela dobrovolně a to buď z důvodu prestižních anebo nevyhnutných, protože se prostě chtějí udržet a nechat vidět v daném tržním segmentu. Jak moc jsou firmy ochotné sypat do jednotlivých vozů, ukazuje průzkum analytické společnosti Bernstein Research, jejíž zaměstnanci si dali tu práci a ztráty spočítali.
Pokud jde o náklady na vývoj jednoho konkrétního typu automobilu a prodělky vyčíslené na každý prodaný kus, dost možná vás nepřekvapí, že se na vrcholu umístilo poněkud megalomanské dílo Ferdinanda Piecha. O Bugatti Veyron je známé, že se několikrát předělával nejen jeho design ale především technika, která hlavně kvůli problémům s chlazením odmítala fungovat podle představ konstruktérů. Kolik to přesně stálo, zpráva neuvádí, víme však, že i po započtení zisku stál každý Veyron svého výrobce v přepočtu až 119 milionů korun.
Pokud jde o další vozy v pořadí, ztráty jsou sice řádově menší, na rozdíl od Bugatti se však nejedná o několik desítek aut či pár set kusové série, ale plně produkční stroje a to, co pozbývají na „kvalitě prodělku“, dohání kvantitou. A jedním dechem si můžeme rovnou říci, že ve Wolfsburgu nebudou mít za tuto bolestnou připomínku zrovna radost. Na druhém místě mají dosud vyráběný Phaeton (doplatek 724 tisíc na každý vůz) a v první desítce se objevilo také Audi A2 (194 000 Kč v mínusu na kus), pak ale následuje koncert vesměs francouzských aut v čele s Renaultem Vel Satis, těsně následovaný Peugeotem 1007.
Abyste si udělali trochu ucelenější obrázek o ztrátách, pánové z Bernstein Research nabízí i kumulativní částky u jednotlivých modelů, no a tady jednoznačně vede další německý koncern Daimler. Jak možná víte, svého času skočil Mercedes po projektu městského vozítka Smart, za kterým stál dnes již nebohý zakladatel značky Swatch Nicolas Hayek. Lze pouze hádat, jak by se Němci zachovali, mít možnost nahlédnout do dnešních účetních knih, možná by jim to za příležitost mít v portfoliu městské autíčko pořád stálo, každopádně celková ztráta 86,3 miliardy korun by je nejspíš posadila na židli.
O moc větší radost však dnes rozhodně nemá ani Fiat, který po finální rozvaze zjistil, že mu po modelu Stilo zůstala díra účtech v hodnotě 54,2 miliardy korun a dost možná je jednou z hlavních příčin, proč jsou v současnosti Italové tam, kde jsou.
Další příčky okupují již zmiňovaný VW Phaeton i Peugeot 1007, následovaný Mercedesem třídy A první generace, Veyronem a Jaguarem X-type, desítku pak uzavírá Laguna, hliníkové Audi A2 a Renault Vel Satis – detaily najdete v tabulce.
Pokud nám ve zprávě něco chybí, pak určitě podrobnosti o tom, jestli výzkum zahrnoval třeba i dodatečné svolávací akce spojené s výměnou čí úpravou některých komponentů (Toyota by mohla vyprávět), ale postrádáme rovněž informaci, zdali se největších přešlapů skutečně dopouštěly pouze evropské značky anebo se jedná výlučně o „lokální“ analýzu zahrnující toliko EU (o vítězství Veyronu a Smartu přesto nepochybujeme). Každopádně i bez odpovědí je zřejmé, že risk nemusí být pro výrobce automatickou vstupenkou do historie, a i když se zrovna nevyplatil, v celkovém kontextu může mít pozitivní efekt třeba v částečném technologickém náskoku anebo i něčem méně hmatatelném jako je image.
Kumulativní ztráta
rok výroby model celková ztráta (Kč)
1997 – 2006 Smart Fortwo 86,3 mld.
2001 – 2009 Fiat Stilo 54,2 mld.
2001 – VW Phaeton 51,4 mld.
2004 – 2009 Peugeot 1007 48,7 mld.
1997 – 2004 Mercedes třídy A 44,1 mld.
2005 – 2013 Bugatti Veyron 43,8 mld.
2001 – 2009 Jaguar X-type 43,8 mld.
2006 – Renault Laguna 39,8 mld.
2000 – 2005 Audi A2 36,7 mld.
2001 – 2009 Renault Vel Satis 30,6 mld.
Ztráta za každý prodaný kus
rok výroby model (Kč)
2005 – 2013 Bugatti Veyron 118,9 mil.
2001 – VW Phaeton 724 tisíc
2001 – 2009 Renault Vel Satis 482 tisíc
2004 – 2009 Peugeot 1007 400 tisíc
2000 – 2005 Audi A2 194 tisíc
2001 – 2009 Jaguar X-type 121 tisíc
1997 – 2006 Smart Fortwo 115 tisíc
2006 – Renault Laguna 91 tisíc
2001 – 2009 Fiat Stilo 70 tisíc
1997 – 2004 Mercedes třídy A 37 tisíc
zdroj: Bernstein Research přes Autocar