autoweb.cz > BMW > BMW Z4 > BMW Z4 sDrive35is (2015)
BMW Z4 sDrive35is (2015)
Dynamika 9
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 9
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Sexy karoserie; silný motor s lahodným zvukem; relativní pohodlí
Starosti
Tupé vyvážení; absence samosvoru; místo v kufru se staženou střechou
Začátek listopadu není zrovna nejvhodnějším obdobím na projížďky s otevřenou střechou, jenže azurové nebe a hřejivé paprsky slunce, které zanedlouho zmizí pod pokličkou depresivní inverze, byly dostatečně pádným důvodem k tomu zvednout telefon a objednat BMW Z4, navíc ve vrcholné specifikaci.
Přiznám se, že se mi osobně design moc nelíbí, ačkoliv velkou dávku sexepílu mu upřít nemohu. Falicky předlouhá kapota a kabina těsně před zadními koly snad nikdy nevyjdou z módy a možná proto BMW Z4 i po šesti letech výroby stále vypadá svěže. Zároveň v něm rozpoznáte i několik detailů odkazujících na klasické roadstery minulosti. Třeba v lince předních blatníků nemůžete přehlédnout legendární BMW 507.
Interiér
Uvnitř si zase možná vzpomenete na bondovské BMW Z8, přestože je design kabiny dost podobný soudobým modelům. Ovládání klimatizace nebo kovový dekor palubní desky se ovšem velmi pěkně vyjímají. Prvotřídní zpracování je pak samozřejmostí, stejně jako trochu stísněný prostor. Takhle špatně se mi naposledy nastupovalo snad jen do Caterhamu, a to mám ještě mladé kosti a nepříliš vyvinutý pivní pupek. Pravdou ovšem je, že si rád posouvám sedačku blíž, opěradlo víc napřímo a volant k hrudi.
Jinak je uvnitř útulno a i se staženou střechou si tu v podzimním období vytvoříte příjemné klima. Tomu dopomáhá rychlé vyhřívání volantu i sedaček a velký motor, který vytvoří dostatek odpadního tepla k vytopení kabiny během pár kilometrů. Zavazadlový prostor je celkem štědrý, se staženou střechou ale přijdete o prostor za podběhy, což v reálu znamená místo jen na dvě střední zavazadla a něco drobností.
Pohon
Přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru perfektně pasuje k charakteru auta, ačkoliv jak si řekneme později, přináší i jisté nevýhody. Světlou stránkou ovšem je spousta síly – výkon 340 koní a točivý moment 450 Nm, který při overboostu dosahuje hodnoty až 500 Nm je víc než dost – a také sedmistupňová dvouspojková převodovka.
Ta není o nic lepší ani horší než osmistupňový automat od ZF. Rozjíždí se bez cukání, řadí hladce a rychle, ať už jedete svižně, nebo se jenom loudáte, zkrátka mezi konkurencí rozhodně patří k tomu lepšímu. Dostanete s ní také funkci Launch Control, kterou se mi ale nepodařilo aktivovat. Pokud byste snad chtěli šestistupňový manuál, máte smůlu, sDrive35is je dostupné jen s DCT a pro manuál musíte sáhnout po slabší verzi sDrive35i o výkonu 306 koní.
Spotřeba
Vysoká spotřeba k vysokým výkonům prostě patří, i když o mnichovských řadových šestiválcích lze hovořit spíše pozitivně. Mimo město se volným tempem dostanete k osmi až devíti litrům, dálničních 130 km/h si řekne maximálně o deset litrů. Ve městě je to ovšem znatelně horší.
Pod 16 litrů jsem se nedostal, častým zastavováním a opětovnými rozjezdy fyziku prostě neošálíte, navíc když se z výfuků linou tak lahodné tóny a dunivé výstřely, které vás nutí nepromarnit jedninou příležitost k razantní akceleraci. Spotřeba ovšem stále není onou stinnou stránkou motoru, kterou jsem měl v předchozí kapitole na mysli.
Ovladatelnost
Dispozice řadového šestiválce si vyžádaly jistou daň, která se projevuje tupým a netečným vyvážením podvozku. Zkrátka do zatáček se neskládá s takovou chutí, na hraně přilnavosti se začne hrnout nedotáčivě po předku a takové to typické stáčení se kolem své osy tolik vlastní mnichovským strojům prostě nepřichází. Problémy nastanou také ve chvíli, kdy potřebujete ubrzdit rozjetých 1600 kg masy. Škoda, přitom řízení nabízí celkem slušnou přesnost i odezvu a tohle auto má jistý potenciál.
Dobrou zprávou je, že odpružení v sobě skrývá nečekanou míru komfortu. Občas z vás tuhý podvozek sice vyklepe duši, třeba na městské dlažbě nebo zpomalovacích prazích, s rostoucí rychlostí ale začne získávat na schopnostech pohlcovat nerovnosti. S rozbitou okreskou si poradí překvapivě dobře a nemá až takové tendence odskakovat nebo špatně přenášet výkon. I když samosvorný diferenciál by se určitě hodil – nejen pro větší trakci, ale i nějaké ty nezbednosti…
Verdikt
Pokud jste ten typ řidiče, který vyznává heslo „Cesta je cíl“ a na výletě k Azurovému pobřeží se nejvíce těšíte na alpské průsmyky, BMW Z4 sDrive35is nebude úplně pro vás. Řidičské zážitky Mazdy MX-5, Porsche Boxsteru nebo Jaguaru F-Type prostě nečekejte, jakkoliv se Zetko opravdu snaží.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Kompresní poměr | 10,2 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,6 x 84,0 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/35 R19 |
Pneumatiky vzadu | 255/30 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 250 / 340 v 5900 |
Točivý moment (Nm) | 450 v 1500 - 4500 (500 při overboostu) |
0-100 km/h (s) | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 12,6 / 9,1 / 9,0 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4244 |
Šířka (mm) | 1790 |
Výška (mm) | 1284 |
Rozvor náprav (mm) | 2496 |
Provozní hmotnost (kg) | 1600 |
Celková hmotnost (kg) | 1855 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 190 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 938 600,- (sDrive18i 156 k) |
Základní cena test. verze | 1 300 000,- (sDrive35i 306 k) |
Cena testovaného vozu | 1 539 200,- (sDrive35is 340 k) |