BMW Z4 (2002 – 2008)

První generace „zet-čtyřky“ vyjela ve verzích roadster a coupé. V autobazarech narazíte na obě provedení. Jaké to jsou ojetiny?

RADOSTI
Vynikající jízdní vlastnosti, precizní dílenské zpracování, příslušnost k prémiové značce, kultivované a výkonné řadové šestiválce.

STAROSTI

Riziko odcizení, vyšší ceny ojetin, vyšší ceny některých dílů, malé odkládací prostory v interiéru.

Roadster či kabriolet – vozy po kterých zatouží v průběhu života snad každý motorista, jež má k automobilům nějaký vztah. Pořízení nového auta je však mnohdy nad rámec finančních možností, nebo si životní situace žádá zcela jiný typ vozidla. Například rodinné kombi. Řešením může být zakoupení ojetiny, která přijde výrazně méně.

Na trhu je několik aut, jež mohou zájemce o roadster zaujmout. Mezi nejoblíbenější patří Mazda MX-5, BMW Z3 nebo jeho nástupce nesoucí označení Z4. Interně dostal označení E85 a na trhu ojetin se nabízí za ceny od 300 000 Kč.

BMW Z4 velká fotogalerie

BMW Z4 fotogalerie

Vůz poprvé vyjel v roce 2002, od roku 2006 se nabízel také s pevnou střechou v provedení Coupé (interně značeno E86). Roadster přitom využívá klasickou plátěnou skládací střechu. Pro tu je určen prostor za sedadly, takže v případě složení nezasahuje do zavazadelníku.


Pro BMW Z4 je charakteristický delší čumák, který až na jednu výjimku ukrývá řadové šestiválce. V roce 2005 se totiž pod kapotu vozu dostal i čtyřválcový agregát, konkrétně dvoulitr disponující výkonem 110 kW. Přináší sice o něco úspornější provoz, ale bere radost z jízdy, kterou zaručí jen výkonné šestiválcové motory s charakteristickým zvukem.

Řidiči ale ocení i řízení s výbornou zpětnou vazbou, perfektní brzdy či přesné řazení. Tvrdý podvozek sice dá pocítit kdejakou nerovnost, v zatáčkách však exceluje. Auto sedí jako přikované, tedy pokud nejezdíte s cihlou na plynu. Pohon zadních kol se zkrátka nezapře. Ale právě ten je u sportovního vozu ceněním kladem.

Drobné chyby elektronika opraví, avšak ani zde není všemocná! Výhodou je, že zasahuje citlivě, není se třeba obávat přílišné účinnosti ABS nebo neustále vyšilujícího stabilizačního systému. Ten lze navíc částečně či zcela deaktivovat, a pak driftu zdar!V zatáčkách oceníte nejen výborné jízdní vlastnosti, ale i sedadla s dobrým bočním vedením těla. Nevýhodou je, že interiér nabídne jen pár malých odkládacích míst mezi sedadly a opravdu úzké kapsy ve dveřích. Držák nápoje zvládne malý kelímek, s plastovou lahví neuspějete.

Kvalita a povrchová úprava materiálů použitých v interiéru je stejná jako u „trojky“ E90, takže nic moc. Avšak za volantem daleko více vnímáte klady vozu a v případě roadsteru i radost z jízdy „nahoře bez“.

Pravda, pokud si ji bude dopřávat v dávkách větších než malých, podlehnete svádivému zvuku šestiválce a sem tam přidržíte plnej, na čerpací stanici vás mohou obcházet mrákoty. Z4 si za své služby nechá dobře zaplatit.Největší apetit mají třílitry a agregát 3.2/252 kW ve sportovně laděné verzi Z4 M. Ideál z hlediska výkonu a spotřeby vidíme v motoru o objemu 2,5 litru, konkrétně ve variantě 2.5 Si disponující výkonem 160 kW.


Motory většinou pracují spolehlivě, i když některé závady se občas vyskytnou. „Někdy zlobí cívky zapalování, známé jsou i potíže se snímačem polohy škrticí klapky,“ vysvětluje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Cívku značky Bosch pořídíte v druhovýrobě přibližně za tisícovku.

Kdo má „zet-čtyřku“ nejezdí vždy s lehkou nohou. Více plynu ale znamená i více brzdit před blížící se zatáčkou. Nepřekvapí tedy, že nejedna ojetina vyžaduje investici do výměny brzdového obložení a kotoučů. Před koupí si také dobře prohlédněte pneumatiky, bývají totiž nadměrně sjeté.

„Vozidla s vyšším počtem ujetých kilometrů někdy trápí vůle na zadní nápravě, což se přirozeně projevuje i na jízdních vlastnostech,“ varuje zástupce AAA AUTO. Vůle se ale častěji objevují na předním zavěšení. Vznikají v silentblocích ramen, což je důsledek stavu našich komunikací. Výjimkou nejsou ani závady vnějšího osvětlení vozu.Pokud při nastartování automobilu (vyřazeno na neutrál) uslyšíte klepání odspodu motoru, které při sešlápnutí pedálu spojky utichne, jde o opotřebený dvouhmotový setrvačník. V druhovýrobě jej pořídíte přibližně za 15 000 korun. Tento problém se ale u BMW objevuje až u vozidel, které se blíží 200 000 ujetých kilometrů.


Ve zpětném zrcátku
2002 – na podzim představen roadster BMW Z4 pod kódovým označením E85, nabízen byl se šestiválcovými řadovými motory 2.5i/141 kW a 3.0i/170 kW a pětistupňovou přímo řazenou, nebo samočinnou převodovkou.
2004 – nabídka motorů rozšířena o šestiválec 2.2i/125 kW.
2005 – u jednotky 2.5i snížen výkon na 130 kW, zaveden čtyřválec 2.0i/110 kW, uvedena nová verze 2.5 Si/160 kW, na podzim se začíná montovat šestistupňová přímo řazení převodovka a pohonná jednotka 3.0 Si/195 kW, nový vrchol nabídky ale představuje sportovně laděný model Z4 M Roadster s řadovým šestiválcem 3.2i/252 kW.
2006 – nabídka rozšířena o provedení kupé s kódovým označením E86 s motorem 3.0 Si/195 kW a také ve sportovně pojaté variantě Z4 M Coupé s pohonnou jednotkou 3.2i/252 kW.
2008 – na podzim představen nástupce ve verzi se skládací střechou z pevných dílců (kódové označení E89).

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Z4 Roadster v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (31 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdičky ze 4 možných (13 bodů)

Milan Jirouš

4.9.2011 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist