BMW X6 M50d (2016)

Velké a otylé auto, které je svým způsobem malé a mrštné. Pokud se přenesete přes filozofickou otázku jeho existence, pak vás bude tohle auto minimálně po technické stránce fascinovat.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Dynamika v přímce i zatáčkách; luxusní interiér; zvrácenost zábavy za volantem

Starosti

Mohlo by být o kousek pohodlnější; diskutabilní image; velikost vnějšku k vnitřku


Už jsem za ta léta přestal kontroverzi kolem BMW X6 tolik vnímat. Asi jsem si na jeho všudypřítomnost nějak zvykl. Také musím uznat, že BMW tohle vyplnění díry na trhu zkrátka vyšlo na jedničku. Důkazem toho je i fakt, že ostatní výrobci mnichovskou značku napodobují a snaží se jí utrhnout od úst co největší kus pomyslného koláče prodejů. V jednom jsou ale mnichovští stále nedostižitelní, a tím jsou bláznivé verze, které nabízejí. Vedle X6 M, která pokřivuje fyzikální zákony platné minimálně v naší galaxii, je jednou z nich i tahle nejsilnější dieselová verze s označením M50d. Jak jsem se v ní po celý týden cítil?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

BMW X6 je kontroverzní auto a nemusí se líbit každému, skutečnost, že jej napodobují další výrobci je však známkou úspěchu.

Interiér

Vlastně uvnitř moc dobře. Občas jsem se sice cítil probodnutý nevraživými pohledy, jak neumím s dva metry širokou obludou zaparkovat hned napoprvé, rovně a jen přes jedno parkovací stání, ale v tu chvíli mi to bylo celkem jedno. Protože jsem se nechal konejšit luxusním interiérem a z reproduktorů mi hrála kvalitní hudba. Vlastně jediné, co mi připomínalo, že sedím v X6, byl mizerný výhled vzad, takže pokud mohu doporučit, na couvací kameře nešetřete. Jinak jako každému jinému BMW nemám ani X6 uvnitř co vytknout. Materiály na vysoké úrovni, skvělá ergonomie a posez na poměry SUV také velmi příjemný. Vzadu to také není tak špatné, alespoň na délku a do šířky (aby také ne), hlavou už ale budete škrtat o strop, měříte-li víc jak 185 cm.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Interiér je tradičně skvěle sestavený. Na poměry SUV se za volantem X6 také výborně sedí.

Pohon

Pokaždé, když spojíte dohromady řadový šestiválcový turbodiesel BMW s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, vznikne z toho skvělá dvojice. Totéž platí i ve chvíli, kdy oním šestiválcem je M50d dopovaný třemi turbodmychadly. Výkon 381 koní a mamutí krouťák 740 Nm jsou hodnoty, které si za všech okolností hravě poradí i s takovou masou, jakou představuje téměř 2,3 tuny těžký kolos. Anebo vám připadá zrychlení na stovku za 5,2 sekundy příliš pomalé? Volkswagen Golf R to zvládne jen o desetinu rychleji… Uznávám, občas mi ještě malý šťouchanec navíc chyběl, ale to se bavíme o rychlostech nad 200 km/h, kde už přece jen začne hrát výraznou roli čelní plocha vozu. Ovšem třeba při předjíždění jsem nutkání stěžovat si nepociťoval. Zkrátka musím nad dynamikou motoru smeknout. Potěší i ostré reakce na plyn v režimu Sport+, následný příval síly téměř na požádání a pro turbodiesel nezvyklá lačnost po otáčkách. Vlastně mě neuráží ani uměle reprodukovaný zvuk motoru (ve sportovních režimech), pokud jde o auto tohoto ražení, narozdíl od ostrých eMkových modelů…

„Připadá vám zrychlení na stovku
za 5,2 s příliš pomalé? Volkswagen Golf R
to zvládne jen o desetinu rychleji…“

Spotřeba

Živit benzínový osmiválec může zanedlouho přestat bavit i brunejského sultána, dává však zběsilá naftová verze po ekonomické stránce větší smysl? Papírová spotřeba 7,2 /100 km ve městě zní lákavě, rovnou však na ni zapomeňte. Ve skutečném světě počítejte spíš s 11 až 12 litry vlažnou jízdou v režimu Eco Pro. Údaj 6,3 l/100 km mimo město je pak také výrazně odtržený od reality, k devíti litrům se ale pohodlně přiblížíte. V kombinaci s 85litrovou nádrží to pak znamená teoretický dojezd přes 900 km na jedno natankování.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

O kolik elegantnější by byla všechna ta čísla a písmena přeskládaná třeba do tvaru X650d M Performance?

Ovladatelnost

Dostanete ale chuť v BMW X6 M50d vyrazit na dlouhou cestu? Pokud povede po dálnicích a hladkých okreskách, pak určitě ano. Jakmile však podvozek narazí na ostré nerovnosti, trochu znervózní, ale neřekl bych o něm, že je vyloženě nepohodlný. Trochu více poddajnosti by si jistě zasloužil, ale vzhledem k tomu, co dokáže v zatáčkách, to není tak zlé. Otázkou zůstává, jestli má spojení brilantní agility a obludných rozměrů nějaký smysl. Ovšem způsob, jakým se tenhle kus skály na kolech vrhá do zatáček, vás ohromí. Ostré a přesné řízení pomáhá auto snadno nasměrovat do zatáčky, do které si přiklekne a prosviští ji s neuvěřitelnou vervou. Jistě, má to i své limity, zejména na zimních pneumatikách se na hranu přiblížíte brzy, ale když to nastane, podvozek přejde do plynulé a předvídatelné nedotáčivosti, kterou následuje celkem hravá přetáčivost. Pneumatiky za moc nestály, ale mechanickou přilnavost má podvozek tolik, že by ji mohl závidět leckterý hot-hatch, nemluvě o schopnosti maskovat hmotnost. Takhle prostě 2 260 kg těžké auto nezatáčí…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Úzké zimní pneumatiky (pokud tak rozměr 255/50 R19 lze vůbec nazvat) jsou v široké zádi ztracené, přidávají však na hravosti.

Verdikt

Ponechám-li stranou hodnocení smyslu existence tohoto vozu, pak musím zcela objektivně kvality BMW X6 M50d uznat. Vzhledem ke své stavbě je to neuvěřitelně rychlé, mrštné a jistým zvrácený způsobem zábavné auto, které vás na druhé straně zahrne relativní úsporností, přepychem a pohodlím. Což vždy byla a bude velmi atraktivní kombinace. Pokud hledáte přesně tohle, BMW X6 se vám líbí a zároveň nepotřebujete o něco praktičtější a smysluplnější ix-pětku, budete nadmíru spokojeni.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu255/50 R19
Pneumatiky vzadu255/50 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)280 / 381 v 4 000 - 4 400
Točivý moment (Nm)740 v 2 000 - 3 000
Výkon/hmotnost (k/t)169
0-100 km/h (s)5,2
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 6,3 / 6,6
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4909
Šířka (mm)1989
Výška (mm)1702
Rozvor náprav (mm)2933
Provozní hmotnost (kg)2260
Celková hmotnost (kg)2900
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)580 / 1525
Ceny
Základní cena modelu1 794 000,- (xDrive35i 306 k)
Základní cena test. verze2 376 400,- (M50d 381 k)
1.2.2016 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist