BMW X5 xDrive25d (2015)

Downsizing pomalu (a poměrně tiše) pronikl i do kategorie velkých luxusních SUV. Jaké je BMW X5 se čtyřválcem?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Komfort, robustnost, prestižní vzhled, spotřeba

Starosti

Horší dynamika, resp. pružné zrychlení

Podíváme-li se na toto BMW X5 zvenku, zřejmě nenarazíme na nic zásadněji odlišného vzhledem k jiným vozům této modelové řady současné produkce, s absencí číselného označení na zádi nás rozhodně nenapadne, že pod kapotou velkého auta pracuje „malý“ motor. 


Interiér

Vnitřek BMW X5 navazuje na standardy aktuální řady X5 a protože už jsme toto auto testovali v různých obměnách, odkáži vás na některý ze starších testů. Jen tak od boku zmíním příjemné a pohodlné sedačky s mírným bočným vedením, intuitivní systém uživatelského rozhraní s online navigací, všemožné bezpečnostní systémy, dobrý výhled do všech stran… prostě „klasika.“

Pohon

To co nás teď zajímá je motor. Naftový čtyřválec má objem dva litry, výkon 280 koní a točivý moment 450 Nm v rozmezí 1500 až 2500 otáček. A podstatnou otázkou je, jestli taková síla a takový objem na pohon velkého SUV stačí. Ano, ovšem je tady nějaké to „ale.“ Vlastně jedno jediné, neboť na rozjezdu autu dynamika nechybí, nevnímal jsem ani obvyklou potíž velkých aut s malými přeplňovanými motory, tedy prodlevu od volnoběhu, pak razantní nástup turba.

X5 se rozjížděla slušně, tabulková hodnota sprintu z nuly na stovku je 8,2 sekundy. Maximální rychlost vozu je 220 km/h a tuto metu vnímám spíše jako teoretickou, pokud jsem registroval slabinu pohonné jednotky, tak to bylo v pružném zrychlení od nějakých 130 km/h. Na dálnici jsem se ke stotřicítce dostal bez potíží, když jsem pak chtěl ale předjet a akceleroval jsem, tak i s pedálem položeným na podlaze bylo zrychlení jen velmi, velmi vlažné. Auto se (krátkodobě, jen pro přejížděcí manévr samozřejmě) dostalo na 160 km/h, ale dále se mu nechtělo. Na druhou stranu je to, řekl bych, přijatelný kompromis…

Spotřeba

… vzhledem ke spotřebě. Ta „má“ byla nějakých 8.6 až 8.8 l/100 km a to mi přijde jako velmi slušné na auto, které váží přes dvě tuny. Pro korektnost dodám, že jsem jezdil ne s plným autem, ale ve dvou, se střídmě naloženým zavazadlovým prostorem. Ale i tak, apetit pod devíti litry nafty vidím jako pádný důvod, který by mohl zákazníka s ohledem na tuto specifikaci zaujmout. Spotřeba, a také cena, která startuje na 1 427 400 Kč u základní varianty bez pohonu všech kol a 1 495 000 Kč u verze s pohonem xDrive. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Mluvit o ovladatelnosti BMW X5 by bylo nošením dříví do lesa, historicky jsme se k tomuto modelu vyjadřovali už mockrát, ke čtyřválcovému kousku dodám, že se mi s ním jezdilo dobře, lehce, příjemně… na okreskách, kde jsem netrpěl nedostatkem síly auto plynule žehlilo nerovnosti, pokud odskočilo na velké příčné nerovnosti v zatáčce, tak předvídatelně a všemi čtyřmi najednou tak, že stačilo auto jen držet ve stopě. Rozměry jsou dané a je třeba s nimi počítat, řízení je „bavorácky“ příjemné, řadit manuálně jsem nezkoušel – nebyl důvod. 

Verdikt

Potřebujete-li pro svůj život nabubřelé auto, které vás a vaše cestující s každým prošlápnutím plynu zamáčkne do sedačky a s chroptěním vystřelí vpřed a začne ohýbat prostor a čas, pak BMW X5 xDrive25d není asi tou nejlepší volbou. 

Za mne je BMW X5 xDrive25d velmi slušný základní stavební kámen řady, který uspokojí i vcelku náročného zákazníka a řidiče, kterému jde jen a pouze do dobrý jízdní komfort, spotřebu a jistotu pohonu všech kol a který se obejde bez (mnohdy nepotřebného) přebytku točivého momentu a (určitě nepotřebného) vysokého čísla v označení motorizace na zádi auta.

Výrazem über-prestiže a příslušnosti k top stavu tohle BMW X5 asi není, slušným, klidným a příjemným společníkem na dlouhé cesty kamkoli je ale určitě.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1995
Vrtání x zdvih (mm)90.0x84.0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)160/218 v 4400
Točivý moment (Nm)450 v 1500 - 2500 ot./min
0-100 km/h (s)8,2
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)5.8-5.9
Objem nádrže (l)75
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4886
Šířka (mm)1938
Výška (mm)1762
Rozvor náprav (mm)2933
Provozní hmotnost (kg)2115
Ceny
Základní cena modelu1 427 400 Kč
Základní cena test. verze1 495 000 Kč
13.4.2015 7:57| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist