BMW X5 xDrive M50d

Prémiové SUV. S třikrát přeplňovaným naftovým motorem, pohonem všech kol a nálepkou M na velikém zadku.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 6.6

RADOSTI
Silný motor, přilnavost

STAROSTI
Stárnoucí interiér, racionální důvod pořízení

Hned na začátku přiznávám, že jsem k tomuto autu přistupoval s určitými předsudky a zcela vědomě jsem se jich musel zbavovat a posunovat svou mysl do korektní a objektivní roviny. Ze zcela jasného důvodu – pro mne vždy představovaly automobily BMW se znakem M vrchol sportovnosti značky, a zatím jsem si nedokázal zvyknout a přijmout fakt, že pokud v minulosti „emka“ měla pohon zadních kol a benzínový motor s atmosférickým plněním, teď tady mám velké SUV, které spoléhá na čtyřkolku a v nádrži se mu převaluje nafta. A že právě tohle auto by my asi mělo přinést stejné řidičské upokojení jako třeba Z4 M předchozí generace s brilantním šestiválcem 3,2 litru.

BMW X5 velká fotogalerie

BMW X5 fotogalerie

No nic, tenhle jedinečný motor už je pryč a nemá smysl brečet nad tím, co bylo. Nicméně motorem jako takovým začnu, protože jinak je tahle X5 v podstatě stejná jako všechny jiné „ikspětky“, se kterými jsem jezdil.Takže šestiválec má objem tři litry, výkon 381 koní a točivý moment 740 Nm dostupný v rozmezí 2000 až 3000 otáček. Možná je teď ideální čas začít reagovat na vaše komentářem pod článek Právě testujeme. Ten první celkem vtipně komentoval to, že „padesátka déčko,“ tedy BMW X5 xDrive M50d, abych byl přesný a použil oficiální označení modelu a specifikace – jakkoli mám s tak dlouhým označením problém – nutně musí díky dlouhému označení a počtu turbodmychadel fungovat jako prodlužovač penisu.

Je tady trojité přeplňování (nechtějte po mne detaily, neznám je a nezajímají mne, tuším jen, že je zde dvojité turbo a pak ještě jedno navrch), každopádně ano, pokud šlápnete na plyn, budete se cítit jako král silnice a vaše sebevědomí vzroste do nebe, ať už máte v trenýrkách anakondu anebo žijete jen s malou žížalkou.

Z nuly na stokilometrovou rychlost zrychlí X5blablabla za 5,4 sekundy a to je velmi slušný čas, jen pro srovnání je to o tři desetiny lepší, než jak to umělo ve své době Mitsubishi Lancer Evo IX). A jde také o to, jakým způsobem toto proběhne, ten nástup točivého momentu je brutální jako francouzská nájemná vražedkyně Nikita. Je nutné přepnout do sportovního režimu, pokud chcete opravdu svižně akcelerovat, protože jinak si dá osmistupňová automatická převodovka načas a bude se držet svého komfortně laděného režimu.


Průměrná spotřeba 12 – 13 litrů. Je tohle vážně to, co od „nafťáku“ čekáte?

Kdosi se v komentářích dotazoval na zvuk motoru za studena a popravdě, není tak strašný jak by se dalo čekat. Motor je slyšet, zvenku, ale žádný chrchlák, uvnitř je to jiné. Podezřívám BMW, že pouští do kabiny nějakou syntetickou nahrávku upravenou a la M5, protože mně se zdál zvukový projev zpoza volantu značně odlišný od toho, co jsem slyšel, když jsem stál venku před kapotou.

Na místě je určitě otázka spotřeby. X5 váží 2225 kilogramů a to je dost na auto, které by mělo být sportovní, a já pořád (kromě M jasně odkazující na sportovní divizi) můžu brát „S“ ve zkratce SUV jako odkaz na sportovní charakter.

ČETLI JSTE: Skutečně potřebujete pohon všech kol?

S touto hmotností auto nejen zcela popírá myšlenku Colina Chapmana o sportovnosti a hmotnosti, ale i bez ohledu na pořekadlo „add lightness“ je to prostě velká a těžká krabice. Nicméně Ondra dokázal jezdit po městě s průměrem kolem osmi litrů, já, když jsem se posadil do auta, jsem povznesl tuto hodnotu na nějakých dvanáct, třináct litrů a pod ně už jsem se nedostal. Když jsem se snažil sledovat okamžitou spotřebu tak … jsem toho zase rychle nechal. A určitě jsem neměl čas sledovat ji na závodním okruhu, kam jsem auto na pár kol vytáhl.
Teď přeskočím všechny úvahy nad tím, jakou má tohle auto výbavu (širokou), jak se chová s pohonem čtyř kol na sněhu (slušně) a jak je z něj vidět (špatně, ale jsou tady kamery kolem dokola, takže vlastně v pořádku). Znovu říkám – pro mne osobně klasická BMW X5 našlapaná výbavou a silným naftovým motorem. Je tady ovšem ten znáček M a ten mě nedá spát a nenechá v klidu dívat se na tohle SUV jako na všechny ostatní krabice. „Emko“ snad patří na okruh a tak je tady.


Navzdory jisté (a diskutabilní) příslušnosti k divizi M tohle SUV na okruh nepatří.

Čtenář Dan v komentářích uvedl, že X5 nemá chytrý diferenciál jako X6. V X6 můžete jet extrémně rychle, je to podobné jako u jiných aut s aktivním diferenciálem a pohonem všech kol. Přijedete do zatáčky, šlápnete na plyn, elektronika rozdělí hnací sílu na kola přesně tak, aby vás udržela ve stopě a vy jedete dál. Jen s takovým divným pocitem, jako že se něco mělo stát (tedy že jste měli řešit dost ošemetnou situaci), ale nestalo.

X5 50d M e=mc2 je méně sofistikované. Široké gumy měly dost přilnavosti, a držely i když jsem zkoušel auto utrhnout na sněhu. Když se povedlo, tak se projevila nedotáčivost, ani náznak zábavnosti nebo hravého zadku. Ani neutrální soustředěnosti jako u japonských čtyřkolek, které létaly na dráze kolem.

DOPORUČUJEME: Velký test – Mercedes-Benz C 250 CDI Coupe

Pár kol na okruhu stačilo, abych si uvědomil, že to není žádný požitek. Že pokud chci řadit sám, tak bych potřeboval tak tři rychlostní stupně z převodovky vyhodit (osm je vážně moc), abych se při řazení neztrácel.

Verdikt
Jako dálniční křižník se schopnostmi mezikontinentální střely není BMW X5 xDrive M50d špatné. Motor je vlastně velmi dobrý, silný, na svou sílu kultivovaný. I když osmiválec by mi k aut seděl víc. V tuto chvíli si nemyslím, že si právě tohle SUV zaslouží označení M. A možná si to nemyslí ani samo BMW, protože na rozdíl třeba od M3 nebo třeba příbuzného X5 M ho neřadí ve svých konfigurátorech mezi specifikace M, ale X.

V závěru prohlásím, že tohle auto není určitě sportovní, a to ani když patří do kategorie SportovníchUV a že si mým pohledem nezaslouží nosit na své zádi označení divize M. Celkově vzato je to zajímavé, rychlé, vybavené auto, já si ale neumím vybavit jediný (racionální) důvod, proč bych si ho měl koupit a nedat přednost některé z méně opulentních variant třílitrových BMW X5.

Měření a technické údaje

Motor
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2993
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)381 v 4000 - 4400
Točivý moment (Nm)740 v 2000 - 3000
0-100 km/h (s)5,4
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2225
Ceny
Základní cena modelu1 455 000 Kč
Základní cena test. verze2 092 500 Kč
19.12.2012 5:15| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist