BMW X4 xDrive35d (2015)

Jak jezdí nejnovější crossover modrobílé vrtule s nejsilnějším turbodieselem, pohonem všech kol a sportovním M Paketem?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

Motor a převodovka; překvapivý vnitřní prostor; schopnosti na hladkém asfaltu

Starosti

Trápení na rozbité silnici; stigma, které tohle auto bude pronásledovat


BMW X4 je velmi kontroverzní auto. Posuzovat, zda má svoje místo na světě, mi nepřísluší, to ať nakonec prostřednictvím svých platebních karet učiní zákazníci. Jsem si jistý, že se jich najde spousta, jinak by automobilka tohle auto přece nevyráběla. Koneckonců pořád je to zboží jako každé jiné, které se musí především prodávat. Takže nechme zbytečného filozofování a pojďme se podívat, jak nejsilnější BMW X4 xDrive35d jezdí a funguje. Začneme tradičně uvnitř.

Interiér

Pochybovat o řemeslném zpracování a ergonomické promyšlenosti kabiny nemá smysl, X4 je stejně kvalitně postavená jako kterýkoliv jiný bavorák. Možná jen pádla na volantu jsou mým nepříliš dlouhým prstům dost vzdálená, s jinými emkovými volanty jsem ovšem problém nikdy neměl. Za volantem se jinak na poměry SUV sedí příjemně, pozici si nastavíte v dostatečně širokém rozsahu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Vnitřní prostor už může nejednoho nechat na vážkách, BMW X4 je však vzhledem ke své vnější bachratosti překvapivě prostorné. Dozadu si pohodlně sednu i já se svými 185 cm, aniž bych si stěžoval na místo na nohy nebo hlavu, a přestože 500 litrů v zavazadlovém prostoru ani zkosené víko kufru transportování ledniček zrovna nepřejí, základním životním potřebám bohatě postačí. Jediné, čemu dispozice karoserie skutečně vadí, je výhled vzad, který je skutečně mizerný.

Pohon a spotřeba

O nejsilnějším šestiválcovém turbodieselu jsme napsali už mnoho slov chvály, a ani pod kapotou X4 nelze napsat nic jiného. Způsob, jakým mocně zatahuje a neúnavně vydrží až téměř do omezovače, je prostě fenomenální. Pravda, ve větším a těžším autě nejsou jeho výkony tak působivé jako třeba v menší trojce, ale to se projeví až za hranicí zhruba 200 km/h, kdy přestane tak dychtivě zrychlovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zároveň vás provoz tohoto motoru nepřivede do tíživé finanční situace. V iks-čtyřce si po městě řekne o deset litrů nafty, při dálniční stotřicítce o sedm a půl a vyloženě chladným tempem se lze přiblížit i avizovaným šesti litrům mimo město. I při radostné okreskové vyjížďce, když jsem se snažil motor vyloženě „uchlastat“, jsem se přes dvanáct litrů dostával jen těžko.

Ovladatelnost

Tím se oslím můstkem dostávám k tomu, jak tohle auto jezdí. Záleží, z kterého strany Rozvadova se díváte. Pokud narazíte na dokonale hladký asfalt, užijete si skvělý podvozek plný přilnavosti a slušného vyvážení, který statně potlačuje nedotáčivost a náklony téměř dvoutunového cvalíka. Potěší i dobře naladěný pohon xDrive, který také tady preferuje více zadní nápravu, což v kombinaci se zcela vypínatelnou stabilizací a zmáčenými silnicemi znamená vy víte co…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Dechberoucí je i schopnost neochvějně atakovat maximální rychlost, jako by se nic nedělo. Zkrátka německé dálnice a okresky jsou ideálním útočistěm BMW X4, na našich silnicích a městské dlažbě to už je poněkud větší trápení. Ostatně M Paket s dvacetipalcovými disky a rozbité silnice nikdy nešly k sobě, i jemně zvrásněný povrch totiž donutí kola nepěkně odskočit a neustále žijete ve strachu, že je někde přepůlíte, a přitom stačí, abyste se jen ploužili městskými rychlostmi.

Verdikt

BMW X4 xDrive35d je výborné auto, v rámci toho, o čem se tu dnes bavíme, tedy kompaktním sportovně užitkovém kupé. Jestli vám už to samotné zní hrozně, asi pro vás X4 vůbec nebude a nemá smysl o ničem dál přemýšlet, pokud se vám ale líbí, vězte, že s tímto motorem dostanete to nejlepší, co můžete. Opulentě rychlé, dostatečně praktické, celkem zábavné a rozhodně nepřehlédnutelné auto.

Jestli bych si ho koupil? Asi nemusím tajit, že jde tento druh vozů širokým obloukem mimo mě a mám raději klasická BMW – dvojku, trojku, čtyřku, s benzínovým šestiválcem a pohonem zadních kol. Dokáži si ale představit, být mi o takových třicet let víc, až by mne od neustálého nasedávání do nízkých aut bolely klouby, ale stále bych měl chuť projet se svižně a vypadat u toho mladistvě, tohle by bylo jedním z prvních aut, která bych měl v hledáčku.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)90,0 x 84,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu245/40 R20
Pneumatiky vzadu275/35 R20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230 / 313 v 4400
Točivý moment (Nm)630 v 1500 - 2500
Výkon/hmotnost (k/t)161,76
0-100 km/h (s)5,2
Nejvyšší rychlost (km/h)247
Spotřeba paliva (l/100 km)6,7 / 5,5 / 6,0
Objem nádrže (l)67
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4671
Šířka (mm)1881
Výška (mm)1624
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1935
Celková hmotnost (kg)2440
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)500 / 1400
Ceny
Základní cena modelu1 261 000,- (xDrive20i 184 k)
Základní cena test. verze1 593 800,- (xDrive35d 313 k)
17.8.2015 5:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist