autoweb.cz > BMW > BMW X4 > BMW X4 xDrive30d (2015)
BMW X4 xDrive30d (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.2
Radosti
„Pokud ji (naftu) milujete, není co řešit“
Starosti
Spotřeba vzhledem k typu paliva
BMW X4 je nový typ crossoveru navazující myšlenkově na větší a starší model X6 a v naší redakci jej nemáme poprvé, už jsme testovali benzínovou variantu s přeplňovaným šestiválcem. Zde je také šestiválec spoléhající na sílu turbodmychadla, ovšem palivovým systémem prudí nafta. Čili už na začátku lze prohlásit, že tento text je určen těm, kterým se líbí nové bavoráky, nedbají na předsudky v podobě prohlášení typu „jen zadokolka s benzínem a manuálem je to správné bávo“ a preferují spíše styl než ryze racionální a praktický přístup k věci.
Interiér
Opakovali bychom se, zbytečně, protože pro naftovou X4 platí plus mínus to samé, co pro benzínovou, odlišnosti v materiálech jsou vedlejší a netřeba je řešit, protože podstat zůstává stejná, a tak vás odkážeme na předchozí test.
Pohon
O naftovém třílitrovém šestiválci už padla zmínka, jeho síla 258 koní v 4000 otáčkách a 560 Nm v 1500 – 3000 otáčkách jde přes osmistupňovou automatickou převodovku na všechny čtyři kola. A pokud se mi X4 xDrive35i líbilo svým projevem a přístupem, tak naftová varianta nebyla šálkem mé kávy. Bylo zajímavé, jak šlo auto za plynem, točivý moment v nízkých otáčkách nemá s autem problém a doslova jej katapultuje dopředu (dobrá zpráva pro příznivce nárazové vlny turbodieselového krouťáku), na můj vkus bylo té síly až příliš, a to i v nesportovním režimu. Obtížně jsem hledal správný rytmus pro rozjezdy, svižné, ale ne zbrklé či přehnaně agresivní.
Jinak samozřejmě jak vyplývá z čísel, auto je rychlé a to velmi, z nuly na stokilometrovou hranici dosprintuje za 5,8 sekundy (což je tuším o tři desetiny horší než jak to umí X4 xDrive35i) a maximálka je 234 km/h (ve srovnání s 247 km/h u zmiňovaného sourozence). Pro mne osobně je rozdíl ve zrychlení zanedbatelný natolik, že ho považuji za nulový a nečinil by pro mne zásadní důvod při rozhodování. Tím by určitě byl způsob, jakým jedno či druhé auto svou sílu nabízí, tedy nával točivého momentu, o kterém jsem už psal versus motor, který se nechá více vytáčet a se kterým se dá lépe pracovat při jízdě v zatáčkách. Asi tím nejdůležitějším faktorem, pro který podepíšete smlouvu na naftové a ne benzínové auto by měla být spotřeba…
Spotřeba
… přičemž ta tabulková slibuje velmi nízký vír v nádrži a tudíž i malý vliv na rozpočet a průvan v peněžence. Podle oficiálních materiálů by se měla průměrná spotřeba pohybovat v intervalu 6,1 až 5,7 litru. To by bylo jistě skvělé, ale já (a nechci říct „jako tradičně“) jsem jezdil se zcela odlišnou výslednou spotřebou a to za nějakých devět litrů. Srovnám-li se spotřebou u BMW X4 xDrive35i, tak tam jsem se pohyboval kolem spotřeby 11 l/100 km, ovšem se zcela jiným druhem uspokojení z jízdní dynamiky.
Videotest: BMW 435i Coupe (2014)
Videotest | vydáno 25. 2. 2014
Srovnání obou aut doplním o ceny, kdy základní cena testované verze přijde na 1505400 Kč a pro X4 xDrive35i platí 1521000 Kč, vrcholný benzínový motor vyjde tedy o 15600 Kč dráž. Já osobně bych asi volil benzínové auto před naftovým, jakkoli na první pohled náklady na se jeví (a je) jako vyšší.
Ovladatelnost
K ovladatelnosti mohu říct asi tolik, že pohon všech kol dnes pracuje pro řidiče tak, že auto se snaží maskovat veškerou nedotáčivost, umí projíždět zatáčky s masivní odhodlaností… Přesto se ale nemohu zbavit dojmu, že benzínová varianta byla obratnější, agilnější. A kdyby nic jiného, tak souznění převodovky s benzínovým motorem mi přišlo hladší, snad i díky tomu, že právě točivý moment nebyl tak hutný v nízkých otáčkách a pokud jsem nechtěl jet rychle, o motoru jsem téměř nevěděl.
Verdikt
Ano, je to alternativa, určitě pro ty potencionální zákazníky, kteří potřebují k životu naftu. Já osobně nepovažuji X4 za dálniční křižník, raději bych seděl v pohodlnějším sedanu (či kombi, mám-li se zmínit o tom, že kufr není ukázkou praktického transportního prostoru), a když auto pro zábavu a „sebeprezentaci,“ tak takové, které má sílu, „čistý přístup“ benzínové pohonné jednotky, ječivý zvuk pod plným plynem (aby holky na přechodu koukaly) a neřeším ani ne dvaceti tisícový rozdíl v nákladech. Nicméně já nejsem typický zákazník BMW, takže všechno může být trochu jinak.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90 x 84 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190/258 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 560 v 1500 - 3000 |
0-100 km/h (s) | 5,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 234 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 - 5,7 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4671 |
Šířka (mm) | 1881 |
Výška (mm) | 1624 |
Rozvor náprav (mm) | 2810 |
Provozní hmotnost (kg) | 1895 |
Zavazadlový prostor (l) | 500 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 261 000 Kč |
Základní cena test. verze | 1 505 400 Kč |