BMW X1 xDrive28i

Může být nový čtyřválec s turbem důstojnou náhradou za vyhlášený mnichovský šestiválec? Snad ano, ale rozhodně ne v tomto provedení.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Vynikající litrový výkon; nástup točivého momentu od nejnižších otáček; na SUV příjemně živé chování na silnici; servis zdarma na pět let nebo 100 000 km

STAROSTI
Jalový projev motoru oproti šestiválci; vysoká reálná spotřeba; zanedbané sladění motoru s automatickou převodovkou; rány od těžkých kol; kompromisy v odhlučnění; levně působící provedení některých detailů v interiéruDownsizing, neboli zmenšování zdvihového objemu motoru při současném zvyšování jeho účinnosti, nebere v honbě za nižšími emisemi CO2 zajatce. Nejnověji se tohoto prokletí – nebo požehnání, záleží na úhlu pohledu – dostalo motoru z nejikoničtějších, řadovému šestiválci BMW. Ne, modely jako BMW 330i z mnichovské nabídky nemizí. Zatím. To jen v SUV řady X1 už označení xDrive28i neznamená atmosféricky plněný řadový šestiválec, ale přeplňovaný čtyřválec.

BMW X1 velká fotogalerie

BMW X1 fotogalerie

Samotné BMW X1 není na trhu úplnou novinkou, ale protože našemu velkému testu se až dosud z různých důvodů vyhýbalo, sluší se připomenout alespoň základní fakta. Nejmenší SUV ze sortimentu bavorské automobilky konstrukčně staví na podvozku řady 3 – ostatně rozvor náprav je na milimetr stejný jako u trojkového kombi E91. To znamená přední zavěšení modifikovanými vzpěrami a vzadu pětiprvkovou nápravu. S výjimkou nejsilnější benzínové a naftové motorizace jsou sériově poháněna pouze zadní kola, což svědčí o tom, že X1 velké terénní ambice nemá a od svých zákazníků zájem o pohyb mimo zpevněné cesty nepředpokládá. V tom se X1 nijak neliší od většiny ostatních SUV na trhu.Nový motor s interním označením N20 vypadá na papíře jako mistrovská práce. Mnichovští motoráři vytáhli při jeho konstrukci z rukávu všechny svoje oblíbené triky od proměnného zdvihu ventilů Valvetronic až po systém VANOS, který reguluje pozici vačkové hřídele vzhledem ke klikové hřídeli. Také rozteč válců 91 mm svědčí o tom, že čtyřválec vznikl oddělením dvou válců ze šestiválce. Systém plnění je ale pro BMW nový. Vstřikování Bosch dávkuje palivo pod tlakem až 200 barů přímo do válců, kde se mísí se vzduchem, který sem natlačilo turbodmychadlo. Výsledkem jsou parametry hodné pozornosti. Výkon 245 koní z objemu dvou litrů není ani dnes zdaleka samozřejmý a točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm v neuvěřitelných 1250 ot./min.. Motor tedy otáčí klikovou hřídelí plnou silou už těsně nad volnoběhem! A kdyby vám to snad nestačilo, nový čtyřválec je při hmotnosti 144 kg také o 18 kilo lehčí než jeho vícepístový předchůdce.

Čísla jsou v pořádku, ale…
Svým výkonem na mosteckém polygonu BMW X1 xDrive28i slibné papírové předpoklady jen potvrzuje. Když jsme tu před časem měli vrcholnou dieselovou verzi xDrive23d, naměřili jsme jí zrychlení 0-100 km/h za 7,3 s, ale podobně koncipovaný benzínový motor je bezmála o půl sekundy rychlejší. Ve verzi s osmistupňovou automatickou převodovkou (za příplatek 51 675 Kč) dokázal zvládnout tuhle disciplínu v čase 6,82 s, výrobce však slibuje ještě o tři desetiny lepší výkon.

Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h za 2,79 sekundy dělá přeplňovanému motoru čest, stejně jako chování na našem okruhu. Tvrdší podvozek, který je součástí M paketu (za 88 225 Kč), lépe kontroluje pohyby karoserie a auto rychleji reaguje na povely volantem. Čas 35,73 je slušný a o více než sekundu překonává nejsilnější diesel. Mezi malými SUV byla tato X1 rozhodně z těch zábavnějších aut, která jsme kdy do Mostu přivezli. Nová motorizace bohužel zanechává rozpaky tam, kde na tom opravdu záleží – totiž na silnici.Zatímco mnichovské šestiválce se tradičně vyznačují skvělou mechanickou vytříbeností, která vyplývá z vrozené vyváženosti řadového šestiválcového motoru, čtyřválec působí obyčejně a nenabízí uchu žádný důvod, proč byste si chtěli dopřát potěchu z akcelerace napříč celým otáčkoměrem. Naopak, ve vysokých otáčkách zní spíš utrápeně a nešťastná kalibrace automatu vám bohužel dopřeje jeho kvílení při každém prudším přidání plynu. Místo aby software převodovky využíval mohutnou sílu přeplňovaného motoru ve středním rozsahu, nechává ho dotáčet až k sedmi tisícům – výkon přitom vrcholí už o dva tisíce otáček níž! Výsledek je, že si budete buď řadit sami, nebo se dobrovolně vzdáte „prémiových“ nároků na kulturu cestování. A o hodnotách spotřeby udávaných výrobcem (což je, nezapomínejme, ten hlavní, důvod, proč nový motor přišel na svět) si můžete nechat jen zdát.

Při jízdě mimo město po státní silnici v rovinatém terénu se lze přiblížit oficiální kombinované spotřebě 7,9 l/100 km, ale ve městě, na dálnicích či v kopcovitých oblastech číslo na palubním počítači rychle stoupá. Námi naměřených 11,5 l/100 km (včetně dynamických měření) nelze než považovat za zklamání. Velká škoda, vždyť jinak umí být BMW X1 docela příjemné auto.M-paket v kombinaci s těžkými pneumatikami run-flat je možná zdrojem jistého nepohodlí, ale vypadá opravdu dobře a kvalita jízdy je po většinu času alespoň přijatelná. Pozice za volantem nepřipomíná zemědělské stroje a volitelná sportovní sedadla s Alcantarou vedou tělo právě tak dobře, jak jejich vzhled slibuje. Řízení odpovídá standardu doby, čímž chceme říct, že skutečné zpětné vazby se od něj nedočkáte, ale přesnosti ano, a pohon všech kol xDrive s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou funguje tak, že o něm většinou vůbec nevíte – což je samozřejmě míněno jako pochvala. Agilitu zadního pohonu samozřejmě čekat nemůžete, ale stejně tak byste tu hledali marně těžkopádnou netečnost typických čtyřkolek. Tvrdit, že se budete za volantem bavit, by bylo dost přehnané, nicméně X1 rozhodně nabízí řidiči víc důvodů k úsměvu než třeba Ford Kuga nebo Volkswagen Tiguan.

BMW X1 xDrive28i ostatně nezapře, že bylo zkonstruováno především pro řidiče. Vzadu není mnoho místa pro hlavu ani chodidla a nastupování úzkými dveřmi je jen o málo méně nepohodlné než v případě hatchbacku řady 1. Materiály v interiéru se ani nepokoušejí tajit, že se na nich šetřilo, a stejné je to i s odhlučněním motoru a podvozku. Kdo je zvyklý na kultivovanost trojkové řady, bude při jízdě neustále provázen pocitem, že nechal pootevřené některé z bočních oken.Cenová politika BMW ale tento přístup ospravedlňuje: BMW X1 je o desítky tisíc levnější než ekvivalentní Touring řady 3. Konkrétně v případě žádaného dvoulitrového dieselu činí rozdíl 168 750 korun! Z laciného kraje ovšem malé bavorské SUV není. Verze X1 xDrive28i stojí v základu nemalých 935 750 korun a po přidání několika nezbytných položek jako zadní parkovací senzory (11 350 Kč), bi-xenonové světlomety (15 125 Kč), přední loketní opěrka (3775 Kč – ano, i ta je za příplatek) nebo navigace (64 550 Kč) se přehoupnete vysoko přes milionovou hranici. Jistě, auto si bude dobře držet cenu a servis na pět let zdarma také není k zahození, ale počáteční vstupní investice okruh potenciálních zákazníků jasně vymezuje.

Verdikt
BMW X1 xDrive28i je důležitý model, protože nás nechává nahlédnout do blízké budoucnosti mainstreamových BMW – a to, co v ní vidíme, se nám vůbec nezamlouvá. Řada jiných automobilek by mohla přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s takovýmito vlastnostmi považovat za ohromný konstruktérský úspěch, ale fakt je, že nový motor nenabízí žádné důvody dost pádné na to, abychom vám ho mohli doporučit před dieselovou xDrive20d. A to je něco, co jste o tradičním řadovém šestiválci z Mnichova nemohli prohlásit ani náhodou.

Jirka Červenka

Druhý pohled: A bude hůř!
Shodou okolností tento víkend jezdím s kamarádovým BMW 330i E90, jehož epický řadový šestiválec má tolik charakteru, že kdybyste vedle něj postavili všechny nové mainstreamové motory, nesahaly by mu ani po výfuk. Reakce na plyn je okamžitá, zvuk přímo pohádkový a v každých dalších 100 otáčkách za minutu je motor odhodlanější, ochotnější a živočišnější. A ta foukaná jednotka v X1? Darmo mluvit. Jestli je tohle budoucnost BMW, tak to ať všichni nadšenci přejdou raději třeba… Třeba k Citroenu, protože teď už je to jedno. Charakter u BMW již nehledejte.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 13°C
0-100 km/h (s)6,82
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,79 na 3.st.
100-0 km/h (s)3,08
100-0 km/h (m)38,11
Spotřeba v testu (l/100km)11,5
Čas na kolo (s)35,73
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1997
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,1
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 330 x 24 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 330 x 20 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 / 245 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)146,7
0-100 km/h (s)6,5
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)10,4 / 6,4 / 7,9
Objem nádrže (l)63
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4454
Šířka (mm)1798
Výška (mm)1545
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1670
Celková hmotnost (kg)2150
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)420 - 1350
Ceny
Základní cena modelu692 500 Kč (sDrive18d)
Základní cena test. verze935 750 Kč (xDrive28i)
Cena testovaného vozu1 386 525 Kč
6.6.2011 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist