BMW řady 7 (2001 – 2008)

Jako nové způsobilo BMW řady 7 rozruch a bylo přijato s kritikou. Dnes je považováno za zajímavou a nadčasovou luxusní limuzínu.

RADOSTI

Pohodlná a podmanivá jízda, atmosféra na palubě, kvalita interiéru i po letech

STAROSTI

I přes kvalitní péči nákladná údržba, ovládání systému iDrive

Historie

Michovská značka má se stavbou velkých luxusních limuzín dlouholetou zkušenost. BMW řady 7 jezdí po silnicích už od roku 1977 a možná po celou dobu trochu žilo ve stínu technologiemi nabitého Mercedesu třídy S, nicméně vždy mu byl více než důstojným soupeřem.

Čtvrtá generace BMW řady 7 spatřila světlo světa roku 2001 a svým vzhledem doslova způsobila skandál. Na starosti ji měl tehdejší šéfdesignér Chris Bangle, který autu vtiskl velmi radikální tvary. Především výstřední detaily jako vyčnívající víko kufru, dělená zadní světla a absenci uhrančivého pohledu předních světel přijímali konzervativní zákazníci jen stěží. Také ovládání multimediálního systému iDrive dělalo potíže.


Přesto se BMW řady 7 E65 stalo nejprodávanější sedmičkou v historii, zejména po faceliftu roku 2005, který přinesl zjemnění křiklavých linek, posilnění verze 730d na 230 koní a nové motorizace 745d (4.4 V8, 335 koní) a 750i (4.8 V8, 366 koní). Do té doby byly pod kapotou k dispozici vznětové motorizace 730d (3.0 R6, 217 koní) a 740d (3.9 V8, 262 koní), zážehové motory reprezentovaly jednotky 730i (3.0 R6 258 koní), 735i (3.6 R6, 272 koní), 740i (4.0 V8, 305 koní), 745i (4.4 V8, 333 koní) a vrcholný dvanáctiválec 760i (6.0 V12, 437 koní).

Na výběr bylo ze dvou automatických převodovek (pěti- a šestistupňová) a dvou karoásřksých provedení – krátké verze (kódové označení E65) a verze s prodlouženým rozvorem s přídomkem L (E66). Existovaly také verze pancéřové (E67) a s vodíkovým pohonem (E68). Ta přišla na svět roku 2006 pod názvem Hydrogen 7.

Provoz a servis

Dnešní ceny BMW řady 7 jsou lákavé, nicméně stejně jako u každé jiné luxusní limuzíny je třeba mít na paměti, že pořizovací cena je jedna věc, provozní náklady však druhá. K udržení ojetiny v provozu je totiž zpravidla zapotřebí disponovat podobným kapitálem, jako v případě nového auta.

Naštěstí však čtvrtá generace sedmičky nepatří mezi chronicky poruchová auta, to však neznamená, že se jí některé neduhy nevyhnuly. A když už přijdou na řadu opravy, díly a práce jsou drahé. Tradičně potrápí elektronika, kterou je auto doslova napěchované. Menší problémy představují poruchy ovládání oken (vč. střešního), nastavování sedadel a bezklíčového vstupu. Zlobit může i multimediální systém iDrive a stereo.

Zobrazit všechny fotografie


Interiér si i po letech udržuje kvalitu a kůže hezkou patinu. Některé ovladače jsou výstřední, systém iDrive způsoboval zmatek.

Vážnější problémy představuje elektronika převodovky. Starší ročníky 2002 a 2003 zlobí podřazování do nižších stupňů, které se projevuje hrubým chodem, zejména z druhého na první stupeň. Vyřešit to lze resetováním řídicí jednotky převodovky. Pozor na podcenění tohoto problému, hrubější řazení může totiž znamenat i brzký exitus převodovky.

Dalším trápením je neochota převodovky zařadit rychlost po delším parkování. Většinou jde pouze o problém s nízkým napětím baterie (přestože nemá problém nastartovat motor), pomoci by mělo vypnutí a opětovné zapnutí zapalování. Převodovky také trápí špatné olejové těsnění.

BMW 750Li xDrive

První jízda | vydáno 19. 4. 2010

Motoricky lze doporučit základní verzi 730d, která sice neoplývá dechberoucí dynamikou, ale její výkon je důstojný a díky slušné spotřebě kolem 8,5 l/100 km je také racionální volbou. Naopak doporučit nelze příliš osmiválcový turbodiesel M67 ve verzích 740d a 745d, který platí za problematický.

Ceny náhradních dílů jsou drahé, stejně jako servisní práce. Nicméně existují nezávislí specialisté, kteří se o auto dokáží postarat stejně dobře jako v autorizovaném servisu, ale za příznivější ceny.

Bezpečnost

BMW řady 7 generace E65 nepodstoupilo žádné crash testy. Ve skutečnosti organizace Euro NCAP nikdy v historii sedmičkovou řadu neotestovala (stejně tak americké organizace IIHS a NHTSA), pouze současnou generaci F01. Pro ilustraci crash test novějšího vozu provedený samotnou automobilkou při vývoji.

Verdikt

BMW řady 7 je svým způsoben nadčasové auto, které se i díky prvotní neoblibě jeho designu může po čase naopak těšit jisté bizarní oblibě. Z jízdního pohledu je to velmi podmanivé auto, a to i v základních motorizacích, ovšem také si dokáže podmanit nejednu peněženku. Je třeba pamatovat na to, že k jeho provozování je zapotřebí mít podobné finance jako měl první majitel nového vozu.

Za nejproblémovější platí vozy z let 2002 a 2003, které jsou vůbec nejporuchovějšími sedmičkami, lépe se drží novější modely (nebo původní generace). I v tomto případě tedy platí rovnice novější rovná se jistější.

Jak šel čas

2001 – představení modelu

2003 – vyřazení motorizace 735i z nabídky

2004 – nová motorizace 730i

2005 – facelift modelu; posílení 730d, motor 740d nahrazen 745d

2006 – motor 745i nahrazen 750i; motor 760i pouze ve verzi L

2008 – nahrazení modelu novou generací

19.9.2013 12:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist