BMW řady 3 (1998 – 2005)

BMW 3 model E46 zaujme nejen designem, ale i vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nabízí také skvělé třílitrové turbodiesely. Není ale nejlevnější ani nejprostornější.

RADOSTI
Vynikající jízdní vlastnosti (pro M-paket a M3 platí dvojnásob), stále pohledné tvary, výborné dílenské zpracování, image značky, kultivované šestiválce, velice úsporný a silný třílitrový turbodiesel, existuje i s pohonem všech kol.

STAROSTI
Omezený prostor pro posádku, vozy s M-paketem mají nekomfortní tvrdé odpružení (stejně tak M3), pohon zadních kol může činit potíže méně zkušeným řidičům, nepříliš kultivovaný dvoulitrový turbodiesel s rizikem drahých poruch.

Nová generace „trojkové“ řady dostala prostor v roce 1998. Tehdy byl uveden sedan s interním označením E46, který tak nahradil doposud vyráběnou „é-třicetšestku.“ O rok později byla nabídka rozšířena o kupé a praktické kombi Touring.

Rok 2000 přinesl další změnu. Zákazníci si mohli poprvé objednat BMW 3 poslední generace s pohonem všech kol, či karosářskou verzi kabrio. Na trh dorazil také sportovně laděný model M3 poháněný atmosférickým šestiválcem 3.2 24V/252 kW (od roku 2003 také v provedení M3 CSL o výkonu 265 kW).

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Rok 2001 se nesl ve znamení modernizace sedanu a kombi. Kupé a kabriolet čekalo omlazení o rok později. V roce 2001 vstoupil na trh také levnější model Compact. Stejně jako u předchozí generace i teď šlo o hatchback využívající část dílů z modelu předchozí řady. BMW se tak snažilo nabídnout cenově dostupnější model, pro méně náročné motoristy, kteří by si jinak BMW nemohli dovolit.

Nástupce „é-čtyřicetšestky“ byl představen v roce 2004. Nováček nesoucí kódové označení E90 vystřídal na trhu BMW řady 3 E46 v roce 2005.

Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošlo „trojkové“ BMW E46 v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu si vůz připsal čtyři hvězdičky z pěti možných (25 bodů). Ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky Euro NCAP ohodnocena osmi body, což znamená pouze jednu hvězdu z maximálních čtyř.Pozice na trhu
BMW 3 E46 se těší celkem velkému zájmu mezi motoristy. Osloví totiž nejen designem, ale i dobrým jménem, jež stojí především na jízdních vlastnostech. Turbodiesely nabízené v tomto modelu jsou vyhlášené úsporným provozem a ani zážehové motory nejsou vzhledem k objemům a výkonům nijak rozežrané.

Sedan se nabízí přibližně od 85 000 korun, na kombi si připravte zhruba o 15 000 Kč více. Mladší vůz, avšak v provedení Compact, často pořídíte za méně než 100 000 korun.

Zpracování

Použité materiály i slícování jednotlivých dílů můžeme jedině pochválit. Potěší orientace palubní desky na řidiče (nástupce E90 dostal výrazně horší plochou palubní desku), pohodlná sedadla i příjemné ovládání. Pokud je vůz navíc vybaven sportovními sedačkami, můžete počítat s výborným bočním vedením těla i jejich širokými možnostmi nastavení.

Na střední třídu ale automobil mnoho místa nenabídne. To platí zejména pro prostor na zadních sedadlech. Tato vlastnost je známá už z předchozí generace „trojky“ a ani nástupce tradici neopustil.

Zavazadelník sedanu poskytne objem 440 litrů, kombi 435 litrů. Samozřejmě jde o hodnotu naměřenou po roletku zavazadelníku. Po jejím odtažení lze získat prostoru více, stejně jako při sklopení zadních sedadel.Jízda
Skutečnou ozdobou vozu jsou jízdní vlastnosti. Automobily s běžným podvozkem dobře tlumí nerovnosti a ani v zatáčkách nezklamou, protože jejich jízdní vlastnosti jsou opravdu nadprůměrně dobré. Pokud ale usednete do vozidla v M-paketu, které má odlišně naladěné odpružení (i zcela jiné a dražší tlumiče), pocítíte nerovnosti vozovky více. Na druhou stranu, dobré jízdní vlastnosti se zde mění ve výborné, což ocení sportovně založení řidiči. Samostatnou kapitolu pak představuje excelentní sportovní verze M3.

BMW řady 3 dokáže pěkně tahat za ruce, řízení zde totiž poskytuje skutečně nezkreslenou zpětnou vazbu. To nemusí vyhovovat každému. Automobil má zacíleno spíše na sportovněji zaměřené motoristy. Kdo chce rozhoupaný vozík bez náznaku emocí, ať si koupí mercedes.

V „é-čtyřicetšestce“ cítíte, že auto skutečně řídíte. Ne nadarmo se říká, že BMW je vůz pro řidiče. Pokud je navíc vybaven dostatečně silným motorem, můžete počítat se skutečně zábavnou jízdou. Tu zpříjemní přesné řazení a velice zdařilé brzdy. ABS, ale i stabilizační systém zasahují citlivě. Stabilizaci navíc lze zcela deaktivovat. Zkrátka po jízdní stránce není tomuto vozu co vytknout.Motorizace
Automobil se nabízel s celou řadou pohonných jednotek. Nejslabší model 316i se zážehovou devatenáctistovkou o výkonu 77 kW bude stačit jen opravdu nenáročným motoristům. Silnější provedení 316i vybavené devatenáctistovkou o výkonu 85 kW jede o poznání lépe. Ještě mnohem svižněji ale pojede silnější dvoulitr disponující výkonem 105 kW (model 318i).

Mezi zážehovými řadovými šestiválci má velice dobré jméno jednotka o objemu 2,8 litru a výkonu 142 kW. Stejně tak dobře se mezi majiteli bavoráků mluví o třílitru s výkonem 170 kW. V obou případech jde o motorizace schopné jezdit se spotřebou do deseti litrů na sto kilometrů. Motory to jsou navíc velice kultivované a výkonné.

Turbodiesely se nabízely o objemech 2,0 a 3,0 litru. Čtyřválce nesou označení 318d či 320d podle výkonů. Řadový šestiválec se ukrývá pod označením 330d. Zpočátku disponoval výkonem 135 kW, od modernizace ale nabízí rovných 150 kW.

Zážehové motory: řadové čtyřválce 1.9/77 kW (316i), 1.9 16V/85 kW (316i), 1.9/87 kW (318i), 2.0 16V/105 kW (318i), řadové šestiválce 2.0 24V/110 kW (320i), 2.2 24V/125 kW (320i), 2.5 24V/125 kW (323i), 2.5 24V/141 kW (325i), 2.5 24V/142 kW (328i), 3.0 24V/170 kW (330i), 3.2 M3/252 kW (M3), 3.2 M3 CSL/265 kW (M3 CSL).

Vznětové motory: řadové čtyřválce 2.0 d/85 kW (318d), 2.0 d/100 kW (320d), 2.0 d/110 kW (320d), řadové šestiválce 3.0 d/135 kW (330d), 3.0 d/150 kW (330d).

NEJ motory
Dobrá volba: 330d
Třílitrový řadový šestiválec je ozdobou nabídky pohonných jednotek. Kultivovaný agregát má od modernizace vynikající výkon 150 kW, ale ani dřívějších 135 kW není málo. Objemná jednotka přitom umožňuje až neuvěřitelně úsporný provoz. Při jízdě s lehkou nohou lze spotřebu stlačit i pod 5,5 litru nafty na 100 km! Pozor si dejte na stav vstřikovačů, motor musí běžet zcela hladce.

Dobrá volba: 330i
Komu nevadí spotřeba okolo deseti litrů naturalu, může vsadit na mimořádně spolehlivý třílitrový benzinový motor. Řadový šestiválec mu na oplátku nabídne i skvělý zvuk, kultivovaný projev a vynikající výkon.

Nevhodný: 318d, 320d
Dvoulitrový turbodiesel se nabízel se systémem vstřikování common rail až od modernizace. Ani tento mladší motor ale nepředstavuje ideální volbu. Velký výkon dolovaný z agregátů o poměrně malém objemu s sebou přináší riziko drahých poruch. Známé je praskání těsnění pod hlavou nebo potíže se vstřikovači. U starších motorů (před modernizací) hrozí problém se vstřikovacím čerpadlem.

Nevhodný: 316i 1.9/77 kW a 318i 1.9/87 kW
Osmiventilové devatenáctistovky nenabízejí nic převratného. Lépe uděláte pořízením silnějšího šestnáctiventilového motoru pod stejným označením 316i. Získáte tak modernější agregát, který si s vozem lépe poradí.Časté závady
Automobily BMW obecně jsou velice citlivé na vyvážení kol. I drobná nepřesnost zde, může způsobit velké vibrace. Ty se pak chybně svádějí na ložisko středového uložení kardanu či Hardy spojku, i když i tyto komponenty mohou následkem opotřebení odejít. Stejně tak vznikají vůle v silentblocích podélných vlečných ramen zadní víceprvkové nápravy nebo uložení diferenciálu.

Tyto vůle (vznikají zhruba okolo 200 000 km) pak mnozí chybně svádějí na vůle v diferenciálu, které ale představují naprostou výjimku. Většinou jsou na vině právě tyto silentbloky, o kterých mnoho motoristů a rádoby odborníků nemá ani tušení, nebo využívají neznalosti majitelů vozů a účtují drahé repase diferenciálů, zatímco vše spaví výměnou silenbloků v hodnotě několika set korun.

Vůle v silentblocích uložení diferenciálu a zadní nápravy mají za následek rychlé opotřebení horních uložení zadních tlumičů. Pokud zjistíte vůle na čepech přední nápravy, počítejte s výměnou celých ramen. Ta jsou z hliníku a samostatné čepy u nich měnit nelze.

„U dvoulitrových turbodieselů se někdy můžete setkat s vadným ventilátorem chlazení. Tato porucha často předchází přehřátí motoru a prasknutí těsnění pod hlavou,“ varuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Nejeden ojetý bavorák se potýká s vůlemi v drahém dvouhmotovém setrvačníku. Ten má u BMW dlouhou životnost, ale ne nekonečnou.

Většinou odchází mezi 200 000 a 250 000 ujetými kilometry. Prozradí jej klapot odspodu pohonné jednotky, který ustane nebo se utiší po sešlápnutí pedálu spojky. „Výjimkou není nerovnoměrný či omezený účinek parkovací brzdy. Objevují se také vozy s brzdovými kotouči na konci životnosti,“ doplňuje výčet častých potíží zástupce AAA AUTO. Ještě dodejme, že příliš slabé brzdové kotouče se pak nezřídka vlní.

Milan Jirouš

12.6.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist