BMW řady 3 (1990 – 1998)

Model E36 přinesl moderní techniku, za níž se nemusí stydět ani dnes. Bohužel jde o automobil s nedostatečnou antikorozní ochranou. Mnoho ojetin je v zanedbaném stavu a vyžadují náročnější údržbu.

RADOSTI
Kvalitní dílenské zpracování, výborné šestiválce, velmi dobré jízdní vlastnosti, výkonné brzdy, povedené provedení M3.

STAROSTI
Slabý turbodiesel 1.7 tds, podvozek enormně citlivý na vůle či drobnou nevyváženost kol, mnoho ojetin s chudou výbavou.

Sedan s interním označením E36 dostal slovo v roce 1990. Nejprve se nabízel výhradně s benzinovými motory, o rok později ale přibyl turbodiesel – šestiválec 2.5 td/85 kW (označení 325 td). V roce 1992 přišlo kupé a sportovně laděná verze kupé M3. Od roku 1993 byl v nabídce také kabriolet, slovo dostalo i silnější provedení turbodieselu s mezichladičem stlačeného vzduchu pod označením 325 tds. Disponuje výkonem 105 kW. Zároveň se objevily zážehové motory s proměnným časováním ventilů VANOS. Výkon zůstal nezměněn, ale pružnost a spotřeba se zlepšily.

Drobným faceliftem prošla „trojka“ v dubnu 1994. Na trh byla uvedena také krátká varianta Compact. Ta má však s generací E36 společného méně, než se zdá. BMW tímto způsobem nabídlo cenově dostupnější automobil. Aby se to podařilo, bylo nutné snížit výrobní náklady. Proto má Compact podvozek a část palubní desky z předchozí generace E30. Konstrukčně jde tedy o starší automobil. Téhož roku byla nabídka obohacena i o sportovně laděný model M3 v provedení sedan. Paletu pohonných jednotek rozšířil nový čtyřválcový turbodiesel 1.7 tds/66 kW (označení 318 tds) s mezichladičem stlačeného vzduchu.

Rok 1995 přinesl kombi pojmenované Touring. Do „em-trojky“ se dostala výkonnější pohonná jednotka. V roce 1997 prošla modelová řada E36 další úpravou vzhledu. Ta přinesla nové ledvinky či boční směrová světla. O rok později byl sedan nahrazen řadou E46. Verze kombi a kupé zůstaly ve výrobě o rok déle, do roku 2000 se udržela varianta Compact. Pak i ta dostala nástupce. Bariérovým testem Euro NCAP prošel v roce 1997 sedan. Za ochranu posádky při nárazu dostal pouze dvě hvězdičky z pěti možných, jedna mu byla následně škrtnuta. Výsledek tedy opravdu bídný.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Zkouškou procházejí automobily v základní výbavě a i na to BMW 3 řady E36 doplatilo. Bavorská automobilka totiž nabízí jen chudě vybavené vozy, nemá úrovně výbavy, ale jednotlivé prvky lze samostatně přiobjednat. Zkoušený vůz měl tehdy ve standardu jen airbag řidiče a omezovače zatížení předních bezpečnostních pásů. Na trhu jsou ale i vozy vybavené airbagem spolujezdce, ABS, protiprokluzovým i stabilizačním systémem.Pozice na trhu
BMW se řadí mezi prémiové značky. Ale žádná z konkurenčních automobilek se nepovažuje za tak sportovní jako právě mnichovská. S tím souvisí i fakt, že vozy BMW mají buďto klasickou koncepci (motor vpředu, pohon zadních kol), nebo pohon všech kol (i když podle posledních zpráv brzo přijede i předokolka s vrtulí ve znaku). Podvozek modelu E36 zajistí nutný cestovní komfort, ale především stojí za výbornými jízdními vlastnostmi – odpružení je tužší. Všechny pohonné jednotky vyjma zážehové šestnáctistovky a nejslabšího turbodieselu s vozem opravdu pěkně cvičí. Pro šestiválce to platí dvojnásob.

Přestože byl automobil představen už v roce 1990, ani dnes nevypadá špatně. Totéž platí i pro interiér orientovaný na řidiče. Přitom jde o vozidlo, které se nabízí za ceny přibližně od 30 000 korun. Samozřejmě že při této částce se jedná o nejstarší exempláře. Cenová dostupnost a sportovnost dělají z tohoto bavoráka častý cíl mladších sportovně založených řidičů. Dražší provedení často vlastní fandové značky.Zpracování
Materiály použité v interiéru potěší kvalitou i povrchovou úpravou. Slícování jednotlivých částí je velmi dobré a sedadla pohodlná. Zejména pokud má vozidlo sportovní sedačky, nejlépe čalouněné kůží. Pochvalu si zaslouží i přesné řazení. Opotřebením zde ale nezřídka vznikají vůle. Ty však lze odstranit. Automobil se nabízel s několika volanty, bez i s palubním počítačem. Ten má tvar rádia a je buď jedno či dvouřádkový (podle uspořádání tlačítek). Ten lepší nabízí kromě funkcí jako dojezd nebo průměrná spotřeba i možnost nastavení automatického odvětrání interiéru. V horkých letních dnech je tedy možné nastavit odvětrání před plánovanou jízdnou. Na displeji se objevují i upozornění na nedovřené dveře či prasklou žárovku. V nabídce výbavy nechyběla ani klimatizace.

Mezi budíky je digitální ukazatel určující dobu do další výměny motorového oleje a do servisní prohlídky. Přidržením jednoho z tlačítek na přístrojovém štítu lze vyvolat informace o ujeté vzdálenosti (nezávisle na stavu počítadla km), VIN čísle vozu apod. To je dobrá pomůcka při koupi vozu. Na zadních sedadlech najdeme prostoru méně. To je pro „trojkovou“ řadu typické. Zavazadelník sedanu nabídne objem 435 litrů. Pozor, ne vždy jsou opěradla sklopitelná! Kupé poskytne o 30 litrů méně, Compact disponuje 300 litry. Kombi má objem prostoru pro náklad 370 litrů (počítáno po roletku) a kabriolet 230 litrů.Jízda
Pro E36 je typické přesné řízení s vynikající zpětnou vazbou, velmi dobře pracující podvozek v zatáčkách a příjemné ovládání svádějící ke sportovní jízdě. Pohon zadních kol ale vyžaduje jistou zkušenost a to především při snížené adhezi. Pokud má řidič se zadokolkou už něco najeto a na bavoráku dobré zimní obutí, nebude mu činit ani zasněžená vozovka problémy.Motorizace
Z benzinových motorů doporučujeme spíše modernější a úspornější vybavené systémem VANOS. Šestnáctistovka není zlá, ale osmnáctistovka zajistí lepší svezení při srovnatelné spotřebě. Nejeden příznivce značky vám ale řekne, že bavorák se čtyřválcem je jen dvoutřetinovým BMW. Skutečný koncert totiž umějí rozehrát až šestiválcové agregáty.

Ze zážehových doporučujeme zejména motor o objemu 2,8 litru a výkonu 142 kW (verze 328i), špatně si ale nevede ani pohonná jednotka 2.5, setkat se můžete poměrně často i s dvoulitrovým šestiválcem. Zde ale pozor na zlobící zapalovací cívky, někdy praská i hlava motoru. Mezi turbodiesely nelze doporučit línou sedmnáctistovku. Je však spolehlivá a velice úsporná. Šestiválec 2.5 td/85 kW je povedený, provedení tds jej však překonává po všech stránkách. Turbodiesely, zejména ty šestiválcové, jsou extrémně náchylné na zacházení. Pokud je budete vytáčet dříve, než se zahřejí na provozní teplotu, riskujete prasknutí hlavy motoru. Rozhodující je přitom zahřátí motorového oleje (to trvá asi 15 km jízdy), ukazatel teploty chladicí kapaliny není rozhodující! Choulostivé je také turbo, které se musí nechat po jízdě dochladit. Okamžité zhasnutí motoru znamená jeho brzkou smrt.

Verze 325 tds je z nabízených vznětových motorů nejcitlivější na stav filtrů vzduchu, paliva a oleje. Když jsou v dobrém stavu, vytáčí se až k 5000 ot/min. Právě tento motor je naším tipem. Doporučujeme ale vozy s druhou saharou chlazení. Často se označuje jako chladič klimatizace, ve skutečnosti ale vylepšuje chlazení agregátu při sportovní jízdě. Z počátku výroby se nemontovala.

Zážehové motory: 1.6i/75 kW, 1.6i/75 kW, 1.6i/77 kW, 1.8i/85 kW, 1.8is 16V/103 kW, řadové šestiválce 2.0i 24V/110 kW, 2.5i 24V/125 kW (325i), 2.5i 24V/141 kW (325i), 2.8i 24V/142 kW, 3.0i 24V/210 kW (M3), 3.2i 24V/236 kW (M3).
Vznětové motory: 1.7 tds/66 kW, řadové šestiválce 2.5 td/85 kW a 2.5 tds/105 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 328i
Jde o velice výkonný a pružný řadový šestiválec. Sportovně založení řidiči z něj budou nadšeni. Navíc je i poměrně spolehlivý.

Dobrá volba: 325 tds
Kdysi šlo o nejvýkonnější diesel a ani dnes se neztratí. Vůz s motorem v dobrém stavu umí jezdit za 6 litrů mimo město, po městě jen o litr dráž. Jde o mimořádně kultivovaný agregát, který svým chováním připomíná zážehový motor.

Nevhodný: 318 tds
Verze 318 tds může vyhovovat jen opravdu klidným řidičům. Čtyřválec má s bavorákem hodně práce a tak mu v našich očích nepomůže ani nízká spotřeba a slušná spolehlivost.

Časté závady
Jestli je slyšet klepání z vrchu motoru, jde určitě o zakarbonovaná hydraulická zdvihátka ventilů. Jde-li zvuk ze spodu agregátu a ztichne po sešlápnutí pedálu spojky, jedná se o opotřebovaný dvouhmotový setrvačník. Výměna je celkem nákladná. Občas se objeví vadná manuální převodovka (nejprve je hlučnější), spolehlivé nejsou automaty, které zlobí znatelně častěji.

„Pokud diesel špatně startuje za studena, jsou pravděpodobně na vině špatné žhavicí svíčky,“ upozorňuje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Může ale jít i o padání nafty. Motor ji pak musí po každém delším stání znovu nasát (startuje 20 až 40 sekund). V tomto případě jde s největší pravděpodobností o vadu na řídicím vstřiku. Dočasně lze řešit bypassem přepadů nafty a instalací zachycovací nádobky.

Obtížné starty za tepla má nezřídka na svědomí vstřikovací čerpadlo. Zde se může cena za opravu vyšplhat opravdu vysoko. Někdy se objeví problém na odstranění lacinější – s dopravním čerpadlem v nádrži.

Nezřídka se můžete setkat s vůlemi na zadní nápravě. Většinou odcházejí silentbloky podélných vlečných ramen. BMW nabízí pouze celé rameno, ale z druhovýroby seženete i samotný silentblok. Pak jej lze přelisovat a celá oprava přijde přibližně na čtvrtinu ceny. Pokud opakovaně odchází horní uložení zadních tlumičů. Je na vině opotřebené uložení nápravnice nebo již zmiňovaných vlečných ramen. Vše spraví výměna silentbloků.

Mnoho automobilů má prasklé zadní pružiny. Odlamují se po kouskách a tak si záď sedá rovnoměrně. Závada se dá odhalit jedině tak, že zvednete vůz a sáhnete do misek spodního uložení pružin. Jsou-li jejich konce ostré, odlamují se a musí se vyměnit.

„Pozor také na vůle v uložení stabilizátoru a jeho táhlech,“ nabádá Vaněček. „Už drobné opotřebení těchto částí se citelně projeví na jízdních vlastnostech,“ dodává. U šestiválcových motorizací odchází častěji Hardy spojka, ale i středové uložení (ložisko) kardanu.

„Některé vozy trápí vadné těsnění bočních oken, setkat se můžete s vypálenými rozptylkami světlometů nebo nefunkčními motorky regulace jejich sklonu. Největším nepřítelem „é-třicetšestky“ je ale koroze. Ta napadá výfuk, karoserii i podvozek. Prohlídka vozu na zvedáku je tedy naprosto nezbytná,“ zdůrazňuje Petr Vaněček zástupce AAA AUTO.

Pozor si dejte i na stav hadiček a trubiček brzdového vedení. Hadičky je třeba ohnout, aby se ukázaly případné praskliny. Objevují se i potíže s klimatizací, většinou je má na svědomí vadné těsnění. Klima je totiž nutné každý měsíc pustit a to i v zimě, jinak těsnění odchází.

Když se při řazení druhého a třetího rychlostního stupně ozývají od zadní nápravy tupé rány, jedná se o vůle v diferenciálu. Pokud jsou velké, je třeba přistoupit k repasi. Pouze pro nejsilnější zážehové motory a 325 tds byl za příplatek v nabídce i samosvorný diferenciál z M3, ten však lze doporučit jen zkušeným motoristům.

Milan Jirouš

18.6.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist