BMW i8 a spol.: Vyzkoušeli jsme ekologické modely na BMW iPerformance Roadshow

Reportáže | vydáno 4. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Vyzkoušeli jsme současnou nabídku hybridních a elektrických modelů BMW, která ukazují, kam značka směřuje. Dokázali bychom si vůbec představit ryze ekologickou budoucnost?

Zarytí fanoušci "modro-bílé vrtule" mohou nést ekologické směřování své oblíbené značky nelibě. Není to tak dávno, kdy BMW stavělo jedny z nejúžasnějších atmosférických motorů. Od třílitrových šestiválců v běžných modelech přes čtyřlitrový osmiválec v M3 až po pětilitrový desetiválec v M5 a M6 si značka zajistila věčnou slávu.

Jenže časy se mění a tak dnes nenajdete pod kapotou BMW jediný motor bez turba. Automobilka ovšem stále staví úchvatné stroje, a přestože aktivity značky jsou ekologičtější, stále nezapomíná na to, že jejím hlavním posláním je přinášet radost z jízdy. I hybrid totiž umí být zábavný. Důkazem tohoto tvrzení budiž supersport BMW i8 nebo na druhé straně městské BMW i3.

Tyto dvě výkladní skříně hybridní a elektrické technologie chce BMW v blízké budoucnosti doplnit o další verze svých vozů. V současné době nabízí hybridní technologii také v rodinném BMW 225xe, manažerských 330e, 530e, 740e a SUV X5 xDrive40e, do několika let však bude BMW nabízet hybridní verzi v každé řadě, od jedničky po sedmičku. To je ovšem zatím jen hudba budoucnosti, vraťme se do současnosti a podívejme se na to, co BMW aktuálně nabízí. A začneme hned od toho nejlepšího!

BMW i8

BMW i8 je pro mne starý známý. Už několikrát jsem s ním jezdil doma a dodnes nemohu zapomenout také na epickou cestu po polských dálnicích a horských silničkách v Severních Čechách. Je to zkrátka výkladní skříň budoucnosti, prototyp toho, jak budou jednou všichni stavět sportovní auta, a přestože uprostřed ukrývá pouze tříválec o objemu půldruhého litru, společně s elektromotory se zmůže na hodně slušnou dynamiku.

Uvědomil jsem si, že mi v tomhle autě vlastně vůbec nevadí elektrický bzukot z reproduktorů. Prostě se to sem hodí. Auto totiž dokáže vyvolat atmosféru jako ze Star Treku. Zvenku vypadá jako z jiného světa, uvnitř zase příjemně futuristicky, a pro dva lidi není vůbec nepraktické. A hlavně skvěle jezdí!

Jakkoliv na vás může tohle auto působit jako pozérská hračka, řidičské zážitky pořád vedou. Vypadá jako auto z budoucnosti, ale řídí se jako auto z minulosti. Snadno se ovládá, působí lehkonoze, obratně, vyváženě, ostře, přímočaře a hravě. Vlastně mě trochu mrzí, že testovací trasa vede jenom mezi kuželkami a na velký závodní okruh nás nepustí.

Existuje jenom málo aut, která bych si přál pořádně provětrat na náročném Slovakiaringu. Nebo ještě lépe - na velkolepém road-tripu po celé Evropě. BMW i8 je totiž pohodlné gétéčko na dlouhé cesty a skvělá okresková zbraň do kopců. Svoji cenovku obhájí v konkurenci schopných konvenčních sporťáků jenom těžko, ale stejně po něm toužím víc než po čemkoliv jiném. Včetně M modelů!

BMW i3

Z druhé strany spektra mohu totéž s klidným svědomím prohlásit o BMW i3 jako ideálním autě do města. Prostředí velkoměsta je pro elektrické auto jako stvořené - vyhovuje mu pomalý provoz plný semaforů a dopravních komplikací. Ideální pro efektivní funkci je provoz mezi 50 a 80 km/h. Navíc nehrozí, že budete muset někde přenocovat bez zásuvky, silnější akumulátory totiž slibují až 200 km dojezdu, nicméně několik klientů BMW potvrzuje, že pravidelně ujedou 230 km, někteří dokonce až 280 km na jedno nabití!

Uvnitř zapomenete na každodenní starosti. Ticho na palubě má zvláštní meditační účinky a atmosféra interiéru BMW i3 je zkrátka úžasná! Futuristické prvky v podobě minimalistického přístrojového štítu, velké plovoucí navigace a roztodivného voliče jízdních režimů doplňují nevšední přírodní materiály, jejichž hlavní devizou je recyklovatelnost.

Palubní deska obložená eukalyptovým dřevem vypadá jako z luxusního nábytkového studia, čalounění syntetickou kůží z olivových listů a látkou z čisté vlny je příjemné na omak a působivý je i základní stavební kámen palubní desky z vláken ibišku konopovitého, která vypadají jako dřevotříska a plně nahrazují plasty z ropy. Nikde jinde nic takového nezažijete. Tady je radost jenom posedět! Nevšední zážitky ovšem nekončí jenom pobytem uvnitř, BMW i3 také zajímavě jezdí.

Síla elektromotoru vás nečekaně zatlačí do sedaček a natrhne výfuk plný sazí i kdejakému hot-hatchi, v úzkých uličkách pak využijete dokonalou manévrovatelnost podpořenou velkým rejdem, který vám bude závidět každý drifter. Zapomenout nemůžeme ani na ekonomickou stránku věci. Nejenže jezdíte "téměř zadarmo", ušetříte i za opotřebení pohyblivých komponent nebo brzdové obložení. BMW tvrdí, že za tři roky prodejů í-trojky jedinkrát nikomu neměnilo brzdové destičky ani kotouče. Brzdový systém v klidu vydrží až 100 000 km provozu, tedy celou dobu záruky akumulátorů, která činí buď zmíněný nájezd, nebo 8 let. Ani provozní kapaliny jako motorový nebo převodový olej neřešíte. Prostě jenom jezdíte a o nic se nestaráte.

BMW 740e

Ideální výběr auta pro radost a městského přibližovadla skvěle doplňuje také volba luxusního kočáru. Samozřejmě hybridního. Můžete nad BMW 740e iPerformance ohrnout nos a sáhnout po vrcholném BMW 760Li xDrive s vidlicovým dvanáctiválcem, jenže schopnosti hybridní sedmičky mluví samy za sebe.

Benzínový dvoulitrový čtyřválec nezní pod kapotou nepatřičně, jelikož o něm téměř nevíte, jak se na luxusní limuzínu sluší a patří. Ani výkony nejsou nedůstojné, 258 koní a 400 Nm stačí na slušné rozpohybování dvoutunového monstra. Opět se projevuje převaha elektromotoru v nízkých otáčkách a sedmička díky tomu dokáže nabírat hodně vysoké tempo bez toho, aby jevila známky zadýchání.

Samozřejmostí je okázalý přepych. Topit se tu budete nejen v čtverečních kilometrech té nejjemnější kůže, ale také v hektolitrech prostoru. Užívat si budete i moderní technologie od spojení se světem přes zatahovací roletky na zadních oknech až po ovládání všech funkcí auta z vyjímatelného tabletu. V neposlední řadě si jízdu užije i váš šofér.

BMW řady 7 totiž působí celkem kompaktním dojmem a hlavně díky karbonové konstrukci zdařile maskuje svoji nemalou hmotnost. Pokud by se točil další díl Kurýra, myslím, že by tvůrci měli celkem snadnou volbu. I co se týče motorizace. BMW 740e dobře jede, pokud to potřebujete, málo žere, dřímá-li ve vás strýček Skrblík, a především vás zahrne nekompromisním přepychem. Sedmičkový hybrid zkrátka dává smysl, a to nemusíte ani žít v některém z mýtem regulovaném velkoměstě.

Sečteno a podtrženo, tento den jsem se utvrdil v tom, že jakkoliv je myšlenka hybridní či snad ryze elektrické budoucnosti pro automobilového nadšence alarmující, BMW vykročilo správným směrem, udává trendy a dělá to se zapálením. Dokonce bych si osobně dokázal vybrat jen z ekologických modelů - BMW 740e na rodinné a obchodní ježdění, BMW i3 do města a BMW i8 pro zábavu. A vlastně bych nic víc do života nepotřeboval.

No tak jo, nějaké to emko přece jenom člověk potřebuje...

Komentáře ke článku

  • Healthy Man Pills Zobrazit
    11. 7. 2017, DavCheanna
  • Trustedtablets Buy Viagra Usa Zobrazit
    14. 7. 2017, DavCheanna
  • Buy Bentyl 10mg Zobrazit
    16. 7. 2017, DavCheanna

Tagy: BMW

Mazda MX-5 vs. Fiat 124 Spider: Puberťák a důchodce

Mazda MX-5 i Fiat 124 Spider mohou v jádru působit jako stejná auta, vedle motoru se ale oba sourozenci zásadně odlišují především celkovým charakterem. Tohle že jsou dvojčata?

Mazda MX-5 vs. Fiat 124 Spider: Puberťák a důchodce
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den,chtěl bych se zeptat,zda li opravdu musím k ekologické likvidaci odevzda... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist