BMW i8 (2014): oficiálně a do nejmenších detailů

Plug-in hybrid a druhý vůz z řady „i“ německé značky BMW se ve Frankfurtu skutečně postaví vedle i3. Nabídne 362 koní a stovku zvládne pod 4,5 s.

Mnichovský elektromobil i3 a také jeho druhá verze s prodlouženým dojezdem byly oficiálně představeny jen minulý týden, BMW tu má nicméně další příspěvek do „nového druhu mobility“ vyvinutý v rámci programu „i“. Výrobce dnes v noci zveřejnil sadu fotek a předběžné technické informace modelu i8.

Dvoudveřový hybrid pochopitelně nevidíme poprvé, vždyť jej Němci avizují už více než dva roky a dokonce i technika původního konceptu je téměř shodná s tím, co hodlají uvést do výroby. Každopádně dnešek tak trochu výjimečný je, a to tím, že BMW odhalilo téměř všechna data, takže tímto už nemusíme spekulovat a začít můžeme třeba rozměry i8.

Novinka je dlouhá 4689 mm, široká 1942 a vysoká pouze 1293 mm, zatímco rozvor činí rovných 2800 mm. Abyste si udělali přibližný obraz o tom, jaký prostor bude i8 zabírat na silnici, vězte, že větší než řada 3. Ve srovnání s ní je o 65 mm delší a 131 mm širší, zatímco vzdálenost náprav má o 10 mm kratší.Základem BMW i8 je podobně jako u i3 monokok vyrobený z plastů vyztužených karbonovými vlákny (CFRP), takže se hmotnost kupé navzdory instalaci těžkého balíčku lithium-iontových akumulátorů podařilo udržet na poměrně slušné hodnotě 1490 kg. Zároveň se může automobilka chlubit tím, že i zde její konstruktéři udrželi ideální rozložení váhy auta mezi nápravami v poměru 50:50.

BMW tvrdí, že jim toto řešení umožnilo snížit celkovou hmotnost i8 o třicet procent ve srovnání se stejně koncipovaným vozem s hliníkovou karoserií a o padesát procent, pokud by použili konvenční ocel. Pochopitelně kompozity nejsou jediným materiálem použitým při stavbě hybridu. Kupříkladu vnitřní struktura dveří je z karbonu, jejich vnější plášť byl ovšem vyroben z hliníku a ze stejného materiálu je třeba také konstrukce využitá k uložení baterek. Pro změnu přepážka palubní desky je hořčíková.

Základem pohonného systému BMW i8 se podle očekávání stal přeplňovaný benzínový tříválec série TwinPower o objemu pouze 1,5 litru. Kompaktní pohonná jednotka produkuje 231 koní, maximální točivý moment 320 newtonmetrů a společně se šestistupňovou automatickou převodovkou je uložena u zadní poháněné nápravy.O roztáčení předních kol se stará synchronní elektromotor disponující 96 kW (131 koní) a nejvyšším točivým momentem 250 Nm. Ačkoli BMW neupřesňuje způsob přepočtu, uvádí také celkový výkon soustavy – 362 koní570 newtonmetů.

Podle výrobce to stačí k dosažení elektronicky omezené rychlosti 250 km/h, přičemž sprint z 0-100 (pochopitelně s alespoň částečně nabitými akumulátory) činí „méně než 4,5 sekundy“. V čistě elektrickém režimu by měla být i8 schopna dosáhnout 120 km/h a zvládnout dojet na vzdálenost 35 kilometrů, protože jsou ale udávané parametry nekompletní a kromě jiného nám chybí i celková kapacita baterek, nedokážeme přesně říci, nakolik je „elektrický“ (i celkový – 500 km) akční rádius reálný.

Co víme téměř stoprocentně, je, že i8 bude jen stěží dlouhodobě jezdit v provozu za udávaných 2,5 litru na 100 kilometrů. Jak jsme již psali několikrát, měřící cyklus NEDC je mimo dnešní realitu a do výsledku zahrnuje také elektromotor, jemuž energii dodávají předem, ze zásuvky nabité baterky. Že nejde o energii ze vzduchu, tabulky a normy EU už jaksi neřeší.

Z dostupného dále víme, že bude BMW i8 postaveno na dvacetipalcových kolech a pneumatikách o rozměru 195/50 R20 vpředu a 215/45 R20 vzadu, jeho karoserie je aerodynamický odpor Cd pouze 0,26 a kabina v uspořádání sedadel 2+2 nabídne po stránce elektronické výbavy víceméně to samé, na co jsou dnes zvyklí i jiní majitelé nových mnichovských vozů.

Jak bylo zmíněno na začátku, světová premiéra i8 proběhne na podzimním frankfurtském autosalonu a prodej za zatím nespecifikované částky se rozjede z kraje roku 2014.

7.8.2013 9:08| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist