autoweb.cz > BMW > BMW 7 > BMW 750Li xDrive
BMW 750Li xDrive
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Není tajemstvím, že tady na autowebu nejsme bezvýhradně nadšeni z pohonu všech kol, jelikož upřímně věříme, že nevýhody této koncepce v běžném provozu převažují nad výhodami. Pravda ale je, že průběh letošní zimy dal mému oblíbenému argumentu o „padesáti týdnech“ v roce, v nichž je 4×4 úplně na nic, pořádnou ránu. A zákazníci si zvykli vnímat pohon všech kol jako záruku bezpečných jízdních vlastností, která se v „lepších“ autech stala pro mnohé lidi stejně nepostradatelnou jako třeba airbagy. Není tedy divu, že čtyřkolka nyní dobyla další z letitých bašt zadního pohonu – BMW řady 7, největší a nejluxusnější sedan s modrobílou vrtulí na kapotě.
BMW řada 7 velká fotogalerie
BMW 750i xDrive, respektive BMW 750Li xDrive v testované prodloužené verzi, je zatím jediná motorizace, kterou lze s pohonem všech kol kombinovat. Systém na bázi elektronicky řízené lamelové spojky přerozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, ale v případě potřeby umí poslat dozadu až 80 procent síly motoru. A že jde o nějakou sílu!
Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 l nás ohromil už pod kapotou řady 7 i X6 a dnes není jeho 407 koní a 600 Nm o nic méně impozantních. Standardní 750i sice nemá tolik problémů s trakcí, kolik by točivý moment motoru napovídal, ale s pohonem xDrive si kontrolka stabilizačního systému přece jen více odpočine. Co je však důležitější, xDrive nijak zásadně neotupuje dynamický potenciál auta.
Na mosteckém polygonu jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 5,76 s (průměr ze dvou nejlepších jízd oběma směry) a senzačních 2,76 s při 50-80 km/h na třetí rychlostní stupeň. K dosažení takovýchto čísel není zapotřebí nic víc než navolit režim Sport+, přecvaknout volič šesistupňového automatu doleva – a pořádně se opřít do plynového pedálu. Také brzdná dráha je úctyhodná, uvážíme-li, že BMW 750Li xDrive měří na délku 5212 mm a váží 2135 kg (v sériové výbavě!). Naměřili jsme čas 3,16 s a dráhu 42,57 m.
Při jízdě na sebe pohon všech kol nijak negativně neupozorňuje – to se spíš v ostrých zatáčkách projeví nemalá hmotnost auta. S příplatkovými adaptivními stabilizátory a adaptivními tlumiči pérování se BMW 750Li xDrive vodí neuvěřitelně snadno. Na silnici je limitujícím faktorem jeho délka a nemalá šířka (2134 mm), nikoliv schopnosti podvozku. Přesto by bylo naivní očekávat od limuzíny těchto proporcí sportovní svezení nebo dokonce zpětnou vazbu od volantu.
O jiných aspektech sedmičkové řady jste se na autowebu mohli dočíst už při jiných příležitostech, proto se omezím na konstatování, že v prodloužené verzi nabízí BMW 750Li dostatek prostoru, luxusu, kvality a kultivovanosti i pro ty nejnáročnější předsedy představenstev. Importér pojal specifikaci tohoto novinářského kusu jako demonstraci možností výbavy na přání a nechal do něj v továrně nainstalovat kromě jiného M-paket (172 770 Kč), aktivní tempomat s funkcí stop&go (57 668 Kč), elektricky nastavitelná komfortní zadní sedadla (83 122 Kč) a tolik dalších věcí, že jejich prostý výčet zde by nejspíš ohrozil kapacitu serverů, na nichž běží autoweb. Bude vás ale zajímat, že příplatková výbava zvedla cenu tohoto 750Li xDrive ze základních 2 663 700 Kč na krásné 3 903 943 Kč.
Verdikt
Ačkoliv jde o brilantní interpretaci pohonu všech kol, BMW 750Li xDrive nezměnilo naše pochybnosti o nutnosti mít poháněné obě nápravy. To ale není to, oč tu běží. Důležité je, že BMW má konečně v nejvyšším segmentu alternativu pro zákazníky, kteří dosud nakupovali u konkurence, protože se bez 4×4 neobejdou. A ti ostatní si přece mohou stále objednat svoji novou řadu 7 s tradičním zadním pohonem, stejně jako bych to udělal já – tedy za předpokladu, že bych byl předsedou představenstva, což jen tak nebudu.
Video z měření BMW 750Li xDrive najdete na AutoTube.cz
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW 750Li xDrive |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,1 s |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňovaní dvojicí turbodmychadel |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 4395 |
Vrtání x zdvih (mm) | 88,3 x 89,0 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 300 kW / 407 k při 5500 - 6400 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 600 Nm od 1750 do 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 190,6 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 17,1 / 8,9 / 11,9 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 82 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5212 |
Šířka (mm) | 1902 (2134) |
Výška (mm) | 1478 |
Rozvor náprav (mm) | 3210 |
Provozní hmotnost (kg) | 2135 |
Celková hmotnost (kg) | 2690 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 663 700 Kč |
Cena testovaného vozu | 3 903 943 Kč |