BMW 525d xDrive Touring 2013

Historickým pohledem netypická kombinace, přeplňovaný čtyřválec a pohon všech kol. Moderní optikou samozřejmost pro auto této kategorie.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Slušná akustika, obecně dynamika a vyvážení celého auta

STAROSTI
Dynamika na dálnici. Občasná rozpačitost převodovky s řazením správného stupně

Otázka, jak bude fungovat přeplňovaný naftový čtyřválec pod kapotou BMW řady 5, mohla mít různé odpovědi, a po mých zkušenostech se čtyřválcem v Mercedesu třídy E i s poměrně trpkou příchutí. Nicméně čím více času jsem v autě strávil, tím více jsem pohonné jednotce přicházel na chuť. Jistěže řadový šestiválec dříve nabízel poněkud uvolněnější dynamiku a lepší akustický projev, ale pokud tady máme potřebu auta s nízkou spotřebou, záležitost počtu válců není na pořadu dne.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Takže výkon motoru je 218 koní ve 4000 otáčkách a točivý moment v rozmezí 1500 až 2500 otáček dosahuje maxima 450 Nm. Což je o padesát jednotek méně než zvládá Mercedes a to je asi dobře. U Mercedesu je „nadopovanost“ přeplňováním už tak mocná, že mi určitá nekultivovanost motoru přijde jako přílišný kompromis za tuto porci síly navíc. BMW naštěstí tímto problémem netrpí. Méně zde znamená určitě více. Tedy méně síly, více kultivovanosti, aby bylo jasno.Jak je to s tou spotřebou? Tenhle čtyřválec si vezme nějakých 7,5 litru na 100 km a to je prakticky to samé, co bral šestiválec s o litr větším objemem, ale stejným výkonem. Na vině je zřejmě metodika měření versus realita, ale s tím asi dnes nic neuděláme. Každopádně hodnota průměrné žíznivosti obecně vůbec není zlá. Reálnou spotřebu máme zhruba o dva litry vyšší, ale to vlastně moc nevadí, důležité je, že se s BMW 525xd Touring jezdí moc příjemně.

Je to typický automobil na dlouhé pracovní cestování, žádný sporťák. Nezáleží tedy na tom, že řízení je svým způsobem neurčité a nekomunikativní, na dlouhé cestě po dálnici je to velmi příjemné auto. Mám dojem, že motor vpředu je o trochu lehčí než starý šestiválec, protože v nájezdu do zatáčky je tahle velká pětka přeci jen o něco pohotovější. Výborně.

Motor je velmi dobře utlumen a jeho zvuk, ač nezapře počet válců a spalované palivo, je velmi akceptovatelný a neruší. Srovnejme opět s Mercedesem a v tomto duelu vyhlasme BMW vítězem. Potlačen je i aerodynamický a valivý hluk, takže po šesti hodinách za volantem jsem neregistroval únavu. Trochu mne zklamaly sedačky, které se sice tváří sportovně a napovídají dobré boční vedení, ale po dvou hodinách mě z nich bolel zadek a musel jsem si neustále poposedávat. Jako by byl krátký sedák, nebo se mi nedařila najít optimální pozici…? Nepomohlo mi ani široké nastavení, které sedačky umožňují. V Opelu Insignia nebo Mercedesech se obvykle cítím lépe, velký dieselový kombík by měl mít pohodlnější křesla a tady se vrací míček mým pohledem na stranu Mercedesu.Trochu jsem měl potíže s ergonomií, musel jsem si zvyknout na některé novinky v rozmístění ovladačů. Tempomat byl u všech posledních BMW na samostatné páčce pod volantem, teď je na volantu. I ovládání klimatizace je jiné a vyžaduje zvyk. Zásadní nedostatky to nejsou – jako nový majitel BMW změnu samozřejmě nepoznáte a při přechodu z předchozí generace na novou si zvyknete. Mluvíme-li o volantu, tak tento měl hodně silný věnec a nešel mi tak moc do ruky.

Tohle jsou ale jen detaily, nejvíce mne mrzel určitý nedostatek dynamiky v (německých) dálničních rychlostech, jakmile ručička tachometru mine číslici 130, už zrychlení není tak masivní. Moc nepomáhá ani osmistupňový automat, který si často neví s velkým a těžkým autem rady a když na německé dálnici nasadíte tempo v oblasti 140 km/h, prakticky v každém stoupání podřazuje na sedmičku nebo i šestku. Německé dálnici… na kterou jsme vyrazili záměrně ve snaze vyzkoušet dynamiku bez rizika ztráty bodů za vysokou rychlost. Na české silnici v rámci českých limitů si na nedostatečnou sílu agregátu stěžovat nebudete. A o kultivovanosti už jsme mluvili.


M paket vás nezrychlí, nesníží spotřebu, stojí peníze navíc. Vypadá ale dobře.

Každopádně tomuto motoru vyhovuje spíše rozvážný styl jízdy pod dálničním limitem. A vzhledem k hmotnosti auta ani akcelerace z místa není nijak „kosmická.“ BMW udává stovku za 7,3 sekundy, pocitově bych hádal víc. Je tohle ale disciplína, kterou je třeba řešit u auta tohoto typu? Ne, tohle není nová M3 nebo nějaký hothatch od konkurence. Možná že vnímání rychlosti je ovlivněné tím, jak je auto dobře odhlučněné a utlumené, skoro jako velká limuzína řady 7. Jedete po okresce lehce pod stovkou, máte dojem, že vás za chvíli začne předjíždět i cyklista. Když zvýšíte rychlost, zjistíte, že je to velmi schopné auto.

Byl jsem se s ním projet i na německých okreskách a našel jsem jednu, která svým profilem připomíná spíše závodní okruh než klasickou silnici. Velmi kvalitní povrch, stačilo postupně zrychlovat, přizpůsobovat se hmotě celého auta. Zjistil jsem, že BMW 525d xDrive Touring jezdí mnohem lépe, než jsem čekal. Stačí přepnout do sportovního režimu a auto hned začne fungovat jinak, angažovaněji. Převodovka je jako vyměněná a i přes čtyřkolku, diesel a velký kufr je pořád cítit velmi dobré vyvážení. I když se kombík trochu naklání, lze velmi dobře odhadovat jeho chování a rychlá jízda po okresce tak může být nejen efektní, ale i efektivní.

Znovu jsem si uvědomil, že bych uvítal větší dynamický potenciál, velká stoupání motor ve svižnějším tempu nezvládá, jako (nadšený) řidič jsem měl pocit, že by to mělo jet rychleji. Ehm, bez komentáře prosím… Ostatně, i to je důkaz vyzrálosti podvozku.


Kabina nového BMW 5 se liší mezigeneračně v detailech. Zvyknete si, snadno.

Kolik za to? BMW si za model 525d xDrive Touring řekne 1 382 500 korun a jak už je zvykem, můžete si připočíst třeba až čtvrt milionu, pokud chcete vážně šik a „full“ výbavu. Cena a příplatky nejsou v této kategorii důvodem ke stížnostem, ale (snad až na Lexusu v určitém ohledu) obecným standardem.

V rámci povídání o ceně se lze zamyslet, zdy potřebujete pohon všech kol (já jsem v totální průtrži mračen, kdy na silnici nejprve bylo několik centimetrů vody a pak několik centimetrů bahna) byl za čtyřkolku rád a s pohonem zadních kol bych jel pomaleji. Pokud dobře počítám, tak základní 525d bez čtyřkolky stojí o 120 000 korun méně. Ale to je asi na každém, já osobně bych do xDrive šel. Čímž v podstatě mířím k verdiktu a naznačuji, jak bych při výběru nového praktického kombi uvažoval (při možnosti nelimitovat se finanční otázkou) já.

Verdikt
Kdysi jsem prohlásil, že „nejlepší SUV“ je BMW 530d xDrive Touring a tím naznačuji ryze soukromý pohled, který se týká jak značky, pohonu kol, tak i dilema čtyř nebo šesti válců. Objektivně bráno je BMW 525d xDrive Touring velmi schopné a dobré auto, které jen svým způsobem možná (bez špetky ironie) postrádá charakter, ovšem svou uniformnost vyvažuje praktičností.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1995
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)160/218 v 4000
Točivý moment (Nm)450 v 1500 - 2500
0-100 km/h (s)7,3 s
Nejvyšší rychlost (km/h)228
Spotřeba paliva (l/100 km)5,4 - 5,7
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4907
Šířka (mm)1860
Výška (mm)1462
Provozní hmotnost (kg)1895
Ceny
Základní cena test. verze1 382 500 Kč
3.6.2013 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist