BMW 520d (F10)

Čtyřválec v takhle velkém autě? Nebude se náhodou jednat o brzdu provozu? Věřte, že nikoli.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
Výhodný poměr výkony/provozní náklady; perfektní kabina; pořád je to BMW

STAROSTI
Řízení už nemá tolik citu; pod zátěží hlučný motor; pneumatiky runflat

Mám rád tyhle obyčejné základní nevybavené verze. Mnohem lépe totiž odrážejí skutečnost, co si lidé kupují za své vlastní peníze. Když si totiž půjčujeme nějaké auto na test, zpravidla nám ho automobilky přistaví s vrcholným motorem a nacpaný výbavou, o které ani potenciální zákazník neví, že vůbec existuje. A tak jsem se za volant tohoto vcelku obyčejného BMW 520d s automatickou převodovkou docela těšil.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Ne že mě zase budete podezírat ze zaujatosti! Nevybral jsem si, že zrovna BMW dělá auta, která mi svým charakterem sedí. Ve skutečnosti je v současné nabídce mnichovské značky jen velmi málo modelů, které bych si dovedl v osobním vlastnictví představit, a asi vás nepřekvapí, že ve jménu nemají nic s X. Jsem asi moc konzervativní a raději se držím tradičních hodnot.Nové BMW řady 5 (F10) jsem okusil už vloni v zimě, kdy jsem měl možnost krátce vyzkoušet verze 535i a 530d. Pak se naší redakci pětka dlouho vyhýbala, ale nakonec se na nás dostal aspoň kombík BMW 530d, který bude logicky patřit k velmi oblíbeným verzím.

Teď tu ale máme úplně ten nejzákladnější model – s jediným čtyřválcem v nabídce. I když ale v katalogu BMW 520d figuruje jako položka „cena od…“, neberte ho jako auto do počtu. Diesel má objem 2,0 l, výkon velmi slušných 184 koní v 4000 ot./min. a točivý moment 380 Nm je k dispozici od 1750 do 2750 ot./min. Sílu pak na zadní kola posílá nová osmistupňová automatická převodovka.

Překvapilo mne, jak tahle základní verze působí jednoduše, čistě a svým způsobem elegantně. Interiér je uhlazený jako u všech BMW řady 5, ale chybí tu plno přebytečných tlačítek všech těch head-up displejů, elektronických podvozků a jiných zbytečností. Ano, tohle auto jezdí na obyčejném mechanickém podvozku a zatímco někteří kolegové tvrdí, že elektronicky ovládaný systém dělá z BMW řady 5 teprve to správné BMW, já bych si klidně dovolil tvrdit opak. Verze 520d s obyčejným podvozkem je velmi předvídavá, ochotná a celkem komunikativní – přesně tak, jak má správné BMW být.

Je až překvapivé, jak je nejzákladnější motor nabídky naprosto vyhovující ve všech každodenních situacích. Na předjíždění má síly tak akorát, na odpich z křižovatek také a jediné, kde možná trochu pocítíte nedostatek výkonu, je akcelerace z dalničních 130 km/h, kdy se přeci jen absance dvojice válců a nějakých 100 Nm točivého momentu projeví.Díky malému motoru je ale přední část pětky pozoruhodně lehká a auto mění směr ochotněji než větší BMW 530d Touring. Sice se v utaženějších zatáčkách projeví velikost a hmotnost auta, takže nečekejte takovou agilitu, jakou vám nabídne BMW 320d, ale pořád se jedná na poměry prémiových luxusních sedanů o nevídaně obratné auto.

Je jen škoda, že řízení už není tak dobře vyvážené a komunikativní jako kdysi. Volant klade spíše uměle vytvořený odpor a i když se v tomto autě dá dobře odhadovat zbytek přilnavosti na přední nápravě v zatáčkách, není požitek z jízdy už takový. Najděte ale nějaké utažené zatáčky a tahle velká pětka vám připomene, kde bylo auto vyrobeno. Dupněte ve výjezdu na plyn a zadek auta se ochotně začne stěhovat ven ze zatáčky. Je to velmi snadno kontrolovatelné a předvídatelné. Jen se podívejte, jak lehce se tato 1700kg hromada železa nechá vodit bokem.

Jakmile ale zvýšíte tempo, pocítíte, že se čtyřválec přeci jen více namáhá. Motor je v otáčkách pod zátěží docela dost slyšet. Problémem jsou také opět pneumatiky runflat. Ano, chápu, že bych o nich v noci v lesích po defektu mluvil jinak, ale nelze popřít, že kazí jízdní komfort. Moc rád bych se s pětkou svezl na obyčejných pneumatikách a vyzkoušel ten rozdíl.Potenciální zákazník ale ocení i praktickou stránku věci. Vpředu je dostatek místa a rovněž cestující na zadních sedadlech nebudou strádat, narozdíl od minulé generace. Zavazadlový prostor je vskutku obrovský a golfové bagy nebo cestovní kufry do něj bez problémů naložíte. Limitující bude pouze velikost nakládacího otvoru, ale jestli chcete stěhovat ledničku, pořád si můžete koupit kombík.

Výbava je velmi základní, takže vám nezbude nic jiného než za hračky připlácet. Kožené sedačky s vyhříváním jsou sice fajn, ale k životu člověk pak už potřebuje pouze tempomat nebo kvalitní audio systém. Připravte si tedy minimálně 1 084 200 korun za naprostý základ. Připočítejte si k tomu ještě 57 668 korun za výborný osmistupňový automat. Je ale pravda, že věci jako parkovací asistent nebo bi-xenonové světlomety by u takového auta mohly být již bez příplatku…Ale vy jste přeci chtěli šetřit, tak proč utrácet za zbytečnosti… U čerpací stanice budete s čtyřválcem zastavovat jen zřídka, protože při klidném tempu mimo město ukáže palubní počítač hodnotu začínající pětkou. Spolu s dálnicemi a městským provozem se jen těžko dostanete přes hranici 7 l/100 km a to je na takhle velké auto opravdu slušné.

Verdikt
BMW 520d kombinuje jen samé dobré vlastnosti. Nabízí prostor, rozumnou agilitu typickou pro řadu 5 a přímo zanedbatelné provozní náklady typické pro BMW řady 3. Přitom je výkon základní motorizace naprosto postačující a když chcete, můžete pětku vyprovokovat i k neslušnostem. Tohle auto velký motor nepotřebuje, abyste odhalili všechny jeho přednosti, takže jestli máte omezený rozpočet, čtyřválce v BMW 520d se rozhodně nebojte.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135 / 184 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)380 v 1750 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)108,2
0-100 km/h (s)8,1
Nejvyšší rychlost (km/h)225
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4 / 4,5 / 5,2
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4899
Šířka (mm)1860
Výška (mm)1464
Rozvor náprav (mm)2968
Provozní hmotnost (kg)1700
Celková hmotnost (kg)2235
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)520
Ceny
Základní cena modelu1 084 200 Kč
Základní cena test. verze1 141 868 Kč
26.11.2010 3:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist