BMW 335d Coupé

Výkonem se vyrovná první šestiválcové emtrojce, ale nástupem točivého momentu deklasuje cokoli, co kdy z divize M před "turboérou" vyjelo na silnice.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Obrovská zásoba síly v každém okamžiku; rozumné provozní náklady; místo pro čtyři a zavazadla

STAROSTI
Hrubý a trochu přebuzený motor; občas neochotná převodovka; málo místa na hlavu; pneumatiky runflat

„Sakra, to není možné! Kde se to v něm bere!?“ Nějak takhle to vypadalo na palubě mého auta, když jsem trochu zaváhal, nepodřadil a ta černá naftová věc zmizela v dálce a já už jí nechytil. Budu muset přehodnotit svůj pohled na tohle auto, protože jestli skutečně ujede nepřipravenému řidiči v BMW M3, asi na něm něco bude.Než jsem se ale vydal experimentálně zjišťovat, jak je na tom faceliftované BMW 335d v porovnání s tradičním sportovním vozem od BMW – modelem M3 E46, stejně už jsem měl celkem jasno, jaký verdikt nad ním vynesu. Ačkoli nemůže být pochyb o celkových výkonech BMW 335d, není to skutečné sportovní auto. Ale k tomu se postupně dostaneme.

Současné BMW řady 3 můžeme chápat jako jeden z posledních skutečných bavoráků, který ještě dokáže odměnit řidiče a nesoustředí se jen na to, aby snížil emise CO2 a jízdu vám pokud možno znepříjemnil vším, co považuje EU za správné – tedy blikající kontrolkou nevypínatelné stabilizace, superdlouhé převody otupující dynamiku (ale snižující CO2) a masivní dinosauří příď kvůli bezpečnosti chodců.Kupé řady 3 je naštěstí po mírném faceliftu, který prodělalo přibližně před rokem, stále tím původním BMW, na které jsme byli zvyklí. Změnilo se toho opravdu málo a kdo si nevšiml nových předních světel a nárazníků, pravděpodobně si nevšiml ani nových detailů v interiéru a nových funkcí systému iDrive. Stejně vás ale brzy přestane bavit šťourání se v menu navigace a raději začnete zjišťovat, co se děje pod kapotou.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Testovaný exemplář byl totiž vybaven řadovým dvakrát přeplňovaným šestiválcovým dieselem o objemu 3,0 litru, který na zadní kola posílá výkon 286 koní v 4400 ot./min. a točivý moment 580 Nm, který je k dispozici od 1750 do 2250 ot./min. Tedy, to aspoň slibuje automobilka. My jsme ale auto pro jistotu nechali změřit na brzdě v pražské pobočce společnosti Profituning, abychom se přesvědčili, co je na tom pravdy. Tady máte výsledek měření.

Po odečtení odchylky dokázalo BMW 335d roztočit měřící válec silou 281,4 koně v 4045 ot./min. a točivý moment dosahoval hodnoty 587,6 Nm v 1895 ot./min. Je pravda, že motor přicházel k životu o trochu později, než co slibuje automobilka, ale do 2250 ot./min. skutečně odevzdával slibovaných 580 Nm. Podle techniků firmy Profituning ale není problém upravit výkon na 313 koní a 630 Nm…

Na počátku
Když jsme si ale BMW 335d přebírali k testu, mělo najeto všeho všudy 7 km, bylo na zimních pneumatikách a kvůli syrovému motoru jsme hned nemohli vyrazit zjistit, co se v něm skrývá. Ale to mi nevadí, protože se o víkendu chystám na výlet na druhý konec repubilky. Aspoň auto zajedu.

Už po prvním rozjezdu si všímám dvou věcí – s pedálem plynu se bude muset zacházet hodně opatrně a v autě nemám dost místa na hlavu. Je to vzláštní, protože v nedávno testované Alpině D3 v provedení sedan se mi sedělo „bavorákovsky“ příjemně s dostatkem místa všude kolem. Pravděpodobně za to může ale střešní okno testovaného kupé, které ubírá potřebné místo v interiéru a prý je to způsobeno i elektricky nastavitelnými sedačkami, které jsou kvůli složitému mechanismu posouvání uloženy trochu výše než obyčejná mechanicky nastavitelná křesla.Pravda, zvykám si na to dlouho, neustále se v autě vrtím a nemůžu si najít optimální pohodlnou polohu. No, kdybyste ale takovouhle pozici za volantem dostali třeba v Renaultu, šli byste mu do kostela blahořečit, ale u BMW jaksi považujete perfektní pozici za volantem za samozřejmou a tohle dokáže celkový dojem z auta kazit. Leda byste se v autě váleli jako tuner, pak budete mít nad hlavou místa dost…

Změna obutí (a stylu jízdy)
Prvních přibližně 1500 km jsme natočili celkem rychle a bylo postupně cítit, jak si motor a převodovka „sedají“. Třílitrový šestiválcový diesel se uklidnil a už přestal vydávat typické chrochtání, zmírnily se i jeho vibrace. Šestistupňová automatická převodovka (manuál k tomuto motoru nedostanete) také začla řadit plynuleji a především inteligentněji. To nejdůležitější zjišťování nás ale mělo teprve čekat, protože společnost Michelin byla té lásky, že nám speciálně na tento test poskytla nové letní pneumatiky. Jednalo (ten minulý čas používám úmyslně) se o sedmnáctipalcové pláště Michelin Primacy HP, o kterých Michelin tvrdí, že jsou to první sportovní pneumatiky s nízkým valivým odporem. Mají tedy snižovat spotřebu a CO2, takže z nich budou mít lední medvědi radost.

No, ne tak úplně. Pláště jsme totiž podrobili nejprve zatěžkávací zkoušce na mosteckém polygonu, kde jsme samozřejmě museli auto změřit. Podle BMW se má 335d Coupé dostat na stovku za 5,9 sekundy, ale „naše“ auto to zvládlo jen za 6,3 sekundy. Svou roli v tom ale hodně bude hrát i hmotnost, protože 1645 kg nikam neschováte. Když si k tomu připočtete ještě poměrně těžkou příplatkovou výbavu (střešní okno, kožené vyhřívané sedačky s elektrickým nastavováním, navigaci…), je jasné, že se z místa testované auto odlepí hůře.

I na brzdách se potvrdilo, že BMW 335d není žádný supersport. Ze stovky jsme ho zastavili na 38,14 metru, což je sice dobré, ale ne vynikající. Kde nás ale kupé zklamalo, byl testovací okruh. Těžký diesel vpředu si vybral svou daň v podobě poměrně silné nedotáčivosti a i automatická převodovka, jindy velmi poslušná, občas odmítla učinit to, k čemu byla vybízena. BMW 335d nakonec zvládlo okruh za velmi slabých 35,46 sekundy, čímž se řadí do tabulky třeba i za Ford Mondeo 2.0 EcoBoost, BMW 530xd Touring či za Peugeot RCZ, který byl i na zimních gumách rychlejší… Je s podivem, že stejný motor pod kapotou SUV BMW X5 xDrive40d byl o více než sekundy rychlejší. Mohou za to snad i pneumatiky? Třeba se ten nízký valivý odpor skutečně projevuje zhoršenou přilnavostí. Přes veškerou snahu jsme ale lepší výsledky z BMW 335d nedostali.Když už jsme měli změřeno, konečně jsme se mohli dostat k tomu, co jsme s novými pneumatikami Michelin zamýšleli – chtěli jsme zjistit, zda nás naučí BMW 335d Coupé driftovat. Více se dozvíte v odkazovaném článku.

Tím se ale dostávám k asi nejdůležitějšímu zjištění – že BMW 335d Coupé není sportovní auto v tom pravém slova smyslu. Už v minulosti jsem se přitom přesvědčil, že termíny „sportovní“ a „automatická převodovka“ se nemusí úplně vylučovat. Stačí se podívat na Lexus IS-F, který dokáže řidiče bavit a uspokojovat nadmíru. Jenže s BMW 335d Coupé se pořád nemůžu zbavit pocitu, že v Mnichově něco zanedbali.

Tak předně řízení. Hydraulický posilovač má absurdně těžký odpor, který zabil veškeré informace plynoucí z předních kol k vašim dlaním. Současné BMW řady 3 tím začalo po faceliftu trpět, ale v tomto kupé je to skutečně špatné. Benzínové verze s lehčím motorem vpředu jsou na tom trochu lépe, ale musím říci, že sdílnost řízení, kvůli kterému trojkové BMW tak milujeme, je pryč. Nelze se tak na přední kola stoprocentně spolehnout a nedotáčivost bude vaším denním chlebem. Přes pomalejší odezvu hydrodynamického měniče se nedá moc dobře pracovat s plynem a s přenosem váhy mezi nápravami.

Samozřejmě, že je všechno relativní. Auto je pořád velmi slušně vyvážené a v rychlých zatáčkách cítíte, kam směřuje síla pohonu, ale na poměry BMW a na poměry sportovních kupé chybí modelu 335d ta špetka fajnovosti, kvůli které byste jinak úmyslně vyhledávali objížďku po delší a zatočenější silnici. Autu chybí jemnost dávkování plynu a špatně se tak dá korigovat případné vybočení zádi, když se chcete politicky nekorektně bavit. Přidejte a BMW 335d nemá problém s překonáním trakce zadních kol. Balancovat na hraně přetáčivého smyku je ale velmi obtížné, protože po sebemenším ubrání plynu (když vám začne zadek ujíždět moc), se zastaví přísun výkonu a je po smyku. Samosvor by to nevyřešil, spíše lepší mapování odezvy na plynový pedál.

Rozporuplný agregát
Není ani pochyb o rychlosti a dynamickém nadání tohoto kupé. Řadový šestiválcový diesel dokáže rovinky mezi zatáčkami proměnit jen ve velmi krátký úsek a na horizont vás nekatapultuje, on vás tam doslova teleportuje. Zatímco se ve svém BMW M3 musím hodně snažit, abych dosáhl požadované rychlosti, tady jen člověk sešlápne plyn a je pryč.

Tento nenáročný přístup ale začal evidentně zákazníkům vyhovovat, protože se tak dnes chovají i moderní benzínové motory ve sportovně chápaných autech. K samotné dynamice motoru tedy nelze prakticky nic namítat, ale k jeho projevu již ano. Nástup výkonu a jeho průběh je v pořádku, protože zpoždění turbodmychadel je velmi malé a prakticky neznatelné a již od nějakých 1400 ot./min. se začíná jednotka probírat k životu. O nějakých 400 otáček výš již disponuje plným točivým momentem a zátah nepolevuje k 4000 ot./min. Motor klidně můžete točit i výš, ale to už je zbytečné.Je jen škoda, že se motor projevuje poměrně hrubě a hlučně. U kupé, které má sloužit i k dlouhým dálničním přesunům, bych uvítal větší kultivovanost (ať už akustickou nebo mechanickou), ale zejména jemnější a měkčí reakci na pohyb plynovým pedálem. Zejména ve městě je horlivost agregátu a měniče převodovky skoro až otravná. Na sebemenší dotyk reaguje auto poskočením vpřed a návalem síly, takže se s ním nedá jezdit plynule a znervózňuje to. I na silnici pak takové chování motoru způsobuje, že budete frustrováni za každým autem, které jede o trochu pomaleji, než by vám vyhovovalo.

Klidu na palubě by tak pomohlo nějaké tlačítko „Comfort“, které by změkčilo reakce agregátu vlažnější reakcí na plyn a pomalejší odezvou převodovky. Tím by se z BMW 335d Coupé stal aspoň na chvíli Mercedes E Coupé 350 CDI a vlastně by tak bylo všechno v pořádku. Ale to by pak ještě 335d Coupé nesmělo mít standardně dodávané pneumatiky runflat, ze kterých jsou neustále cítit jemné vibrace, jak nejsou schopny se přizpůsobit drobným změnám v kvalitě povrchu. V dírách pak pokaždé kola s tupou ránou žuchnou, jako by guma vážila snad tunu.

Na našem trhu si dieselové motory vybudovaly zvláštní pozici a nepochybuji, že právě verze 335d bude zákazníky vyhledávanější než bez diskuse charakternější a propracovanější model BMW 335i Coupé, který nejen, že stojí o 75 000 korun méně, ale nabízí především jemnější nástup výkonu a celkové více „bavorákovitý“ projev. Ale to bych začal srovnávat jablka s hruškami. Takhle za svých 1 265 000 korun dostanete sice velmi rychlé a poměrně dobře postavené kupé, které však nedokáže řidiče uspokojit natolik, aby mohlo být považováno za skutečné a tradiční BMW.

Verdikt
Z dlouhodobého hlediska má samozřejmě BMW 335d Coupé potenciál, pokud dbáte na provozní náklady – jakkoli to může být u stylového kupé za jeden a čtvrt milionu zvrácený přístup… Nicméně finální spotřeba 8,2 litru nafty na 100 km je rozhodně pádný argument pro někoho, komu na tom prostě záleží. Všichni ostatní, kteří se zajímají o to, zda lze v 335d najít skutečné BMW pro řidiče, ale budou možná trochu zklamáni. Pochopitelně je to velmi rychlé auto, které díky pohonu té správné nápravy ocení i fajnšmekři, ale jestli hledáte „rychlé a skutečně sportovní kupé pro opravdové řidiče“, budete se v nabídce BMW muset poohlédnout po modelu s benzínovým řadovým šestiválcem. Ten totiž pořád zůstává tou lepší a uspokojivější volbou.

Druhý pohled: V poměru výkon/cena je bezkonkureční
Jako „sportovní auto“, „auto pro řidiče“, „auto pro radost“ nebo jak tomu chcete říkat se 335d Coupé opravdu nemůže postavit na stejnou úroveň jako stejný model s benzínovým šestiválcem – ale záleží na tom dnes někomu? Od uvedení E46 330d v roce 1999 se malý mnichovský sedan (či kupé) se šestiválcovým dieselem prosazuje velmi specifickou konkurenční výhodou, která spočívá v poměru dynamiky k vynaloženým nákladům. Jinými slovy, těžko si vybavit auto, se kterým můžete jezdit tak rychle a utratit přitom tak málo. Pokud právě tohle od svého bavoráku čekáte – a já myslím, že takových vás bude dost – je 335d skvělá volba. Osobně bych ale dal před kupé přednost sedanu, protože je praktičtější, lépe z něj uvidíte a případný rozdíl v rychlosti nebo ovladatelnosti není dost velký na to, abyste se jím vůbec zabývali.
Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 15°C
0-100 km/h (s)6,3
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,54 na 3. st.
100-0 km/h (s)2,86
100-0 km/h (m)38,14
Spotřeba v testu (l/100km)8,2
Čas na kolo (s)35,46
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnísekvenční přeplňování dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr17,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 348 x 30 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 336 x 22 mm
Pneumatiky vpředu225/45 R17 91W RSC
Pneumatiky vzadu255/40 R17 94W RSC
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)210 / 286 v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)580 v 1750 - 2250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)173,9
0-100 km/h (s)5,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (el. omezena)
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0 / 5,2 / 6,6
Objem nádrže (l)61
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4612
Šířka (mm)1782
Výška (mm)1375
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1645
Celková hmotnost (kg)2050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)430
Ceny
Základní cena modelu887 500 Kč (320i)
Základní cena test. verze1 265 000 Kč
11.7.2011 5:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist