autoweb.cz > BMW > BMW 3 > BMW 325d Touring (2015)
BMW 325d Touring (2015)
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
Silný, úsporný a kultivovaný motor; dokonalá převodovka; jízdní vlastnosti
Starosti
Šestiválec má větší grády; nemožnost objednat xDrive, ale potřebujete ho vůbec?
Asi není veřejným tajemstvím, že z bavorského portfolia mám nejraději trojkovou řadu, jmenovitě sedany i kombíky. Je to taková klasika, ve které se ještě stále drží tradiční odkaz značky. Asi ani nemusím připomínat BMW 335d xDrive, kterým jsem jezdil na jaře tohoto roku a které bych se nebál vyhlásit jedním z nejlepších a nejkomplexnějších aut vůbec. Teď tu mám něco podobného, jen z trochu jiných surovin. Sedan nahradil praktičtější kombík s přídomkem Touring a pod kapotou ubyla třetina motoru – místo třílitrového šestiválce o výkonu přes 300 koní tu mám dvoulitrový čtyřválec s výkonem lehce přes dvě stě koní. Jak to dohromady funguje?
Interiér
Uvnitř podle očekávání. Řekl jsem to mnohokrát předtím a řeknu to znovu, tohle je jedno z nejlepších řidičských pracovišť vůbec. Perfektně se tu sedí, palubní deska vás útulně obklopuje, všechno je logicky po ruce, na všechno je radost pohledět a dílenské zpracování si drží vysoký standard. Pokud jde o praktickou stránku věci, do zadních sedadel příjemně zapadnou a pohodlně se usadí i odrostlejší jedinci, v kufru pak čeká na jejich bagáž nikterak rekordních, ale hezky využitelných 496 litrů prostoru. A praktické výklopné zadní okno pro rychlý náklad drobností.
Pohon
Přestože vedle božského třílitrového šestiválce může dvoulitrový čtyřválec působit jako chudý příbuzný, faktem je, že mne svými výkony a jemností velmi mile překvapil. Nemá v sobě tolik nespoutané síly, ale s autem dokáže hýbat velmi svižně a ve všech situacích má přebytek výkonu. Nezahraje vám ani tu krásnou ukolébavku, ale na poměry ostatních motorů ve třídě je velmi kultivovaný a celkem dobře odhlučněný. Nedostanete s ním ani pohon všech kol xDrive, to musíte zvolit buď slabší 320d, nebo silnější 330d či 335d, ale potřebujete ho vůbec? Osmistupňový automat ovšem dostanete, a stejně jako s libovolným bavorským motorem funguje skvěle.
„Nezahraje vám šestiválcovou ukolébavku,
nemá ani tolik nespoutané síly, ale faktem
zůstává, že je tohle velmi dobrý motor.“
Spotřeba
Silným argumentem pro volbu menšího čtyřválce by mohla být spotřeba, a svým způsobem také je. Dlouhodobý průměr, který svítil na displeji cestovního počítače, se za více než 5000 km ustálil na slušných 6,9 l/100 km. V kratších intervalech jsem pak dosáhl ve městě spotřeby 7,2 litru a ustálenou dálniční stotřicítkou rovných šesti litrů, mimo město pak lze atakovat i hranici pěti litrů. Menší zádrhel ale vidím v tom, že oproti vrcholnému šestiválci který považuji za takový jaderný reaktor mezi turbodiesely, nejsou tyto hodnoty o tolik nižší. V rámci srovnatelných pohonných jednotek konkurentů si ovšem BMW 325d vede nadpůrměrně.
Ovladatelnost
Pokud se o BMW řady 3 skutečně zajímáte, pak zřejmě proto, že dokáže zdařile kombinovat radost z řízení a praktické životní potřeby. A přestože pod kapotou buší „pouze“ čtyřválcové naftové srdce, nabídne hezké svezení. Zejména proto, že si uchovává dokonalé vyvážení podvozku, které je ještě malinko umocněno menším a lehčím motorem méně zatěžujícím přední nápravu. Vodit BMW 325d Touring zatáčkami je velmi intiutivní i díky přesnému řízení, kterému sice chybí pořádná zpětná vazba, ale na dnešní dobu to není nic hrozného. Tužší podvozek na 18″ pneumatikách run-flat by si zasloužil trochu více poddajnosti, ale s výjimkou ostrých příčných nerovností je komfort na slušné úrovni a rány od podvozku prostupují do interiéru tlumeně. Zkrátka dobrý kompromis mezi ovladatelností a pohodlím. Hádám navíc, že pokud zvolíte o palec menší pneumatiky konvenční konstrukce, budete naprosto spokojeni.
Verdikt
BMW 325d má velmi blízko k ideálnímu rodinnému dostavníku. Pohání jej velmi dobrý motor, který je dostatečně silný a úsporný, sedí na slušném podvozku, který se bude líbit hlavě rodiny i zbývajícím členům a nabízí dostatečnou prostornost i praktičnost. Pokud máte napjatý rozpočet a na šestiválcový model prostě nedosáhnete, nemusíte mít pocit, že jste o něco výrazně ochuzeni. Snad jen o pohon všech kol, pokud jej nutně chcete. A sametově jemný projev, na jehož adresu si neodpustím tklivou poznámku, že kdyby se pod označením 325d ukrýval nějaký malý, klidně i dvoulitrový šestiválec, nic víc bych asi na světě nepotřeboval. Pokud máte stejné pocity, snad vám nemusím říkat, do kterého belgického města máte svoje stížnosti adresovat…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | - |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 160 / 218 v 4400 |
Točivý moment (Nm) | 450 v 1500 - 2500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 133 |
0-100 km/h (s) | 6,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 238 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 / 4,3 / - |
Objem nádrže (l) | 57 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4633 |
Šířka (mm) | 1811 |
Výška (mm) | 1429 |
Rozvor náprav (mm) | 2810 |
Provozní hmotnost (kg) | 1635 |
Celková hmotnost (kg) | 2120 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 496 / - |
Ceny | |
Základní cena modelu | 852 800,- (318i 136 k) |
Základní cena test. verze | 1 115 400,- (325d 218 k) |