BMW 320d xDrive Coupé

Věřte nebo ne, tohle je typické BMW dnešní doby – s dieselem, čtyřkolkou a automatem.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Telefonoval jsem tuhle s člověkem, který pracuje u jednoho z velkých prodejců BMW. Chtěl jsem si od něj soukromě půjčit předváděcí auto s benzínovým motorem a pohonem zadních kol. „Co tě to napadlo,“ odpověděl se smíchem dotyčný. „Benzín a ještě k tomu zadokolku? U BMW? To jsme tady neviděli, jak je rok dlouhý.“

Legrace to byla jen napůl. V Mnichově se rozhodli nejen odpovědět na stále silnější poptávku po prémiových autech s naftovým motorem a pohonem 4×4, ale také ji aktivně utvářet. Když dnes přijdete k dealerovi BMW svézt se předváděcím autem nebo si vybrat nějakou „skladovku“, s velkou pravděpodobností bude mít v názvu písmena „x“ a „d“.

Jako třeba náš dnešní předmět zájmu, 320d xDrive, v tomto konkrétním případě navíc ještě s automatickou převodovkou. Specifikace, která musí puristické fanoušky budit ze spaní – a přece i takto poskládané BMW je naprosto brilantní.

E92, jak zní interní kód současné generace kupé řady 3, je už notoricky známé auto a agregát 20d pohání většinu z těch tisíců trojek, které po evropských silnicích jezdí. Rozšířenost mu však neubírá na excelentnosti – a nemluvím teď o parametrech, ačkoliv 177 koní, 0-100 km/h za 8,2 s a kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km jsou působivá čísla. Ještě působivější je ale nádherná pružnost, s jakou tento čtyřválec reaguje na změnu polohy plynového pedálu, a „neturbodieselově“ precizní odezva na plyn. Kultivovanost pohonné jednotky v cestovním tempu je příkladná a hluboký, muskulární zvuk při akceleraci by bylo možné označit téměř za příjemný.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Na volnoběh i během jízdy cítíte pro BMW typické vibrace pohonné jednotky, ale jejich frekvence i amplituda jsou přesně takové, aby jen prohloubily váš pocit mechanického spojení s autem. Cítíte z toho nikoliv opomenutí vývojového týmu, ale pečlivě spočítaný záměr.

Opravdu. Dvoulitrové naftové čtyřválce dnes vyrábí doslova každý, ale na charakteru mnichovského motoru je stále vidět odstup mezi skutečně prémiovým výrobcem a zbytkem světa. A stejně jako jinde i v případě BMW platí, že automatická převodovka ukáže v nejlepším světle přednosti přeplňovaného dieselového motoru a šikovně schová jeho nedostatky, zejména úzký rozsah využitelných otáček.

BMW zjevně nepřestává pracovat na vývoji odpružení, tlumení a pneumatik run-flat, protože tahle 320d xDrive jezdila zase o něco pohodlněji než jiné exempláře BMW řady 3, s nimiž jsme měli tu čest dříve. O skvělé ovladatelnosti, čistotě řízení a nádherně vyváženém chodu všech pedálů je zbytečné se rozepisovat, protože přítomnost těchto vlastností u BMW je stejně samozřejmá jako jejich absence u Audi.

Auta prémiových značek si řada lidí dodnes podvědomě spojuje s vysokými provozními náklady, ale díky technickým řešením z balíku EfficientDynamics „bavoráky“ ve skutečnosti patří k nejúspornějším autům ve svých segmentech. Potvrzovala to i naše 320d xDrive, když její palubní počítač na konci testovacího týdne ukazoval průměrnou spotřebu 6,0 l/100 km.

Důvod ke stížnostem tak získáte pouze při nahlédnutí do tabulek s technickými údaji vozů BMW, kde zjistíte, že 320d se zadním pohonem a ručním řazením by byla ještě rychlejší (232 vs. 224 km/h), svižnější (0-100 za 7,9 vs. 8,2 s), k pobřeží Bangladéše šetrnější (CO2 128 vs. 156 g/km) a výrazně hospodárnější (4,8 vs. 5,9 l/100 km). Samozřejmě je také lehčí a zatáčí o citelný chloupek živěji. To je však povzdech čistě teoretický, protože jak víme od našeho v úvodu citovaného přítele, takové auto existuje snad jen v té tabulce –  u prodejců BMW nic podobného už hodně dlouho nikdo neviděl…

Jirka Červenka, iMOTOR

autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW E92 320d xDrive Coupé Steptronic
0-100 km/h (s)8,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr16,0:1
Vrtání x zdvih (mm)90,0 x 84,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130/177 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm v 1750-3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)110
Nejvyšší rychlost (km/h)224
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9/4,8/5,9
Objem nádrže (l)61
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4580
Šířka (mm)1985
Výška (mm)1395
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1605
Celková hmotnost (kg)2120
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1700
Zavazadlový prostor (l)430
Ceny
Základní cena modelu1 095 740 Kč
Cena testovaného vozu1 459 680 Kč
3.12.2009 1:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist