autoweb.cz > BMW > BMW 3 > BMW 320d xDrive Coupé
BMW 320d xDrive Coupé
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Telefonoval jsem tuhle s člověkem, který pracuje u jednoho z velkých prodejců BMW. Chtěl jsem si od něj soukromě půjčit předváděcí auto s benzínovým motorem a pohonem zadních kol. „Co tě to napadlo,“ odpověděl se smíchem dotyčný. „Benzín a ještě k tomu zadokolku? U BMW? To jsme tady neviděli, jak je rok dlouhý.“
Legrace to byla jen napůl. V Mnichově se rozhodli nejen odpovědět na stále silnější poptávku po prémiových autech s naftovým motorem a pohonem 4×4, ale také ji aktivně utvářet. Když dnes přijdete k dealerovi BMW svézt se předváděcím autem nebo si vybrat nějakou „skladovku“, s velkou pravděpodobností bude mít v názvu písmena „x“ a „d“.
Jako třeba náš dnešní předmět zájmu, 320d xDrive, v tomto konkrétním případě navíc ještě s automatickou převodovkou. Specifikace, která musí puristické fanoušky budit ze spaní – a přece i takto poskládané BMW je naprosto brilantní.
E92, jak zní interní kód současné generace kupé řady 3, je už notoricky známé auto a agregát 20d pohání většinu z těch tisíců trojek, které po evropských silnicích jezdí. Rozšířenost mu však neubírá na excelentnosti – a nemluvím teď o parametrech, ačkoliv 177 koní, 0-100 km/h za 8,2 s a kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km jsou působivá čísla. Ještě působivější je ale nádherná pružnost, s jakou tento čtyřválec reaguje na změnu polohy plynového pedálu, a „neturbodieselově“ precizní odezva na plyn. Kultivovanost pohonné jednotky v cestovním tempu je příkladná a hluboký, muskulární zvuk při akceleraci by bylo možné označit téměř za příjemný.
BMW řada 3 velká fotogalerie
Na volnoběh i během jízdy cítíte pro BMW typické vibrace pohonné jednotky, ale jejich frekvence i amplituda jsou přesně takové, aby jen prohloubily váš pocit mechanického spojení s autem. Cítíte z toho nikoliv opomenutí vývojového týmu, ale pečlivě spočítaný záměr.
Opravdu. Dvoulitrové naftové čtyřválce dnes vyrábí doslova každý, ale na charakteru mnichovského motoru je stále vidět odstup mezi skutečně prémiovým výrobcem a zbytkem světa. A stejně jako jinde i v případě BMW platí, že automatická převodovka ukáže v nejlepším světle přednosti přeplňovaného dieselového motoru a šikovně schová jeho nedostatky, zejména úzký rozsah využitelných otáček.
BMW zjevně nepřestává pracovat na vývoji odpružení, tlumení a pneumatik run-flat, protože tahle 320d xDrive jezdila zase o něco pohodlněji než jiné exempláře BMW řady 3, s nimiž jsme měli tu čest dříve. O skvělé ovladatelnosti, čistotě řízení a nádherně vyváženém chodu všech pedálů je zbytečné se rozepisovat, protože přítomnost těchto vlastností u BMW je stejně samozřejmá jako jejich absence u Audi.
Auta prémiových značek si řada lidí dodnes podvědomě spojuje s vysokými provozními náklady, ale díky technickým řešením z balíku EfficientDynamics „bavoráky“ ve skutečnosti patří k nejúspornějším autům ve svých segmentech. Potvrzovala to i naše 320d xDrive, když její palubní počítač na konci testovacího týdne ukazoval průměrnou spotřebu 6,0 l/100 km.
Důvod ke stížnostem tak získáte pouze při nahlédnutí do tabulek s technickými údaji vozů BMW, kde zjistíte, že 320d se zadním pohonem a ručním řazením by byla ještě rychlejší (232 vs. 224 km/h), svižnější (0-100 za 7,9 vs. 8,2 s), k pobřeží Bangladéše šetrnější (CO2 128 vs. 156 g/km) a výrazně hospodárnější (4,8 vs. 5,9 l/100 km). Samozřejmě je také lehčí a zatáčí o citelný chloupek živěji. To je však povzdech čistě teoretický, protože jak víme od našeho v úvodu citovaného přítele, takové auto existuje snad jen v té tabulce – u prodejců BMW nic podobného už hodně dlouho nikdo neviděl…
Jirka Červenka, iMOTOR
autoweb.cz
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW E92 320d xDrive Coupé Steptronic |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,2 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podél |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90,0 x 84,0 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 130/177 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 Nm v 1750-3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 110 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 224 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9/4,8/5,9 |
Objem nádrže (l) | 61 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4580 |
Šířka (mm) | 1985 |
Výška (mm) | 1395 |
Rozvor náprav (mm) | 2760 |
Provozní hmotnost (kg) | 1605 |
Celková hmotnost (kg) | 2120 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1700 |
Zavazadlový prostor (l) | 430 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 095 740 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 459 680 Kč |