autoweb.cz > BMW > BMW 1 > BMW 120d xDrive 5dv. (2015)
BMW 120d xDrive 5dv. (2015)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Svižný, úsporný, pohodlný a ovladatelný přepravník na každý den…
Starosti
…který ale není nejlevnější, pokud chcete automat a čtyřkolku
Přiznám se ze začátku k jedné skutečnosti – BMW řady 1, potažmo technicky příbuznou řadu 2, mám opravdu rád. Jako vstupní model do světa modro-bílé vrtule není nijak podřadná, naopak mám pocit, že z typického DNA značky dostanete možná ten nejsilnější koncentrát, především pokud zvolíte vrchol nabídky v podobě M135i, který lze považovat za velmi slušné sportovní náčiní. Volba naftového čtyřválce ze středu nabídky, pohonu všech kol a automatické převodovky ovšem není zrovna podle mého gusta a moc smyslu mi nedává, nemohu ale zpochybnit, že přesně takto naspecikovaná auta získávají v poslední době na oblibě. Ačkoliv se BMW 120d xDrive kromě M-Paketu nijak výrazněji neprezentuje třemi tradičními pruhy divize Motorsport a na sportovní notu příliš nehraje, nelze se ubránit pocitu, že míří i na takové soupeře, jako třeba Volkswagen Golf GTD.
Interiér
Vnitřek vozu nijak neprozrazuje, že patří na samotný začátek modelové řady. Je sice jednoduchý a účelný, ale díky několika hezkým a hodnotným detailům nepůsobí nijak fádně či snad ošizeně. Zpracování, materiály i ergonomické rozložení pracoviště je na vysoké úrovni, pozice za volantem je pak kapitolou sama pro sebe. Mezi kompaktními hatchbacky jednoznačně patří díky nízkému posezu a širokému rozsahu volantu k nejlepším. Prostor vpředu je mírně stísněný, a to jak za volantem, tak na místě spolujezdce, budete se tu ovšem cítit útulně. Místa vzadu také není na rozdávání, dva dospělí si ale stěžovat nebudou a 360 litrů v zavazadlovém prostoru je hodnota, která se nijak výrazně neodchyluje od standardu.
Pohon
Pokud bych měl volit turbodiesel, pod kapotou Jedničky by mi více seděl sametově jemný řadový šestiválec, jenže ten je k mání až od trojkové řady, takže se musíte spokojit s dvoulitrovými čtyřválci. A ty vůbec nejsou k zahození. Motorizace 120d nabízí 190 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu, což jsou naprosto dostačující hodnoty a autu udělují příjemně svižnou dynamiku. Potěší také jemnější chod, než je obvyklé třeba u koncernových motorů 2.0 TDI. Tradičně výborný osmistupňový automat si s motorem dobře rozumí, ať už při volné, tak rychlejší jízdě. Zarazilo mne ovšem, že převodovka se nezdráhá zařadit osmičku už při 80 km/h, což pro motor znamená pracovní otáčky pouhých 1100 za minutu. V tu chvíli autem prostoupí nejen jemné vibrace, ale i předzvěst pomalé a bolestivé smrti motoru.
Spotřeba
Pokud se ovšem podíváte na hodnoty, které v tu chvíli vykazuje palubní počítač, srdce vám zkamení a budete pokračovat v tortuře. Osmdesátkou po výpadovkách totiž budete jezdit do pěti litrů, po městě pak v průměru do 7,5 l/100 km. Dálniční přesuny v rámci předepsaného limitu pak zvládnete s přehledem do sedmi litrů. Vyzdvihnout musím pro automat ZF standardní funkci plachtění, která je i tady zcela intuitivní, zároveň si ale postesknu, proč není volitelná i pro jiné jízdní režimy než jen Eco Pro.
Ovladatelnost
Pokud jsou pro vás hlavní argumenty perfektní posez za volantem, přirozené vyvážení a slušně citlivé ovládací prvky, BMW řady 1 vás nezklame. Přestože mu lze vytknout mírnou odtažitost ve zpětné vazbě řízení, způsob, jakým se snadno a precizně tohle auto protahuje zatáčkami, si vás získá. Mírný přebytek výkonu a pohon čistě zadní nápravy by pak z Jedničky vytvořily ještě uspokojivější stroj, neznamená to však, že by byla čtyřkolka horší. Je více neutrální až nedotáčivá, poskytuje ale spoustu přilnavosti a tam, kde se zadokolkou musíte tlačit na pilu progresivně, tady na to můžete jít trochu víc hulvátsky. Jestli tento způsob řízení odpovídá vašemu stylu, pak pohon xDrive dává smysl. Stejně jako jen 17″ kola, pokud od podvozku požadujete také bezproblémový komfort a jistou míru poddajnosti.
Verdikt
Jestliže si nevíte rady, jak lépe utratit téměř 900 tisíc a prostě trváte na BMW řady 1 s naftou, čtyřkolkou a automatem, nebudu vám to rozmlouvat, protože jde v zásadě o dobrou volbu. BMW 120d však může být zajímavou alternativou i třeba vůči sportovně střiženému Volkswagenu Golf GTD. Oproti němu je sice o více jak 105 tisíc dražší, nabídne však o něco intimnější spojení řidiče se strojem (v případě naftového hatchbacku berte tato slova s rezervou), a pokud je pro vás důležitá i jistá míra nenápadnosti, do světa nekřičí tolik jako GTD. A jestli máte stejně v plánu svoje budoucí GTD „natřískat“ výbavou, převodovkou DSG, pohonem všech kol 4MOTION (počkat, ten na rozdíl od sesterské Škody Octavia RS TDI prozatím nenabízí), pak asi nemáte jinou možnost…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140 / 190 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 400 v 1750 - 2500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 124 |
0-100 km/h (s) | 6,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 222 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 / 3,9 / 4,3 |
Objem nádrže (l) | 52 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4329 |
Šířka (mm) | 1765 |
Výška (mm) | 1421 |
Rozvor náprav (mm) | 2690 |
Provozní hmotnost (kg) | 1530 |
Celková hmotnost (kg) | 2005 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 360 / 1200 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 598 000,- (116i 109 k 5dv. 6MT) |
Základní cena test. verze | 785 200,- (120d 190 k 5dv. 6MT) |
Cena testovaného vozu | 891 800,- (120d 190 k 5dv. xDrive 8AT) |