BMW 120d xDrive 5dv. (2015)

Zajímavá alternativa ke stále se rozrůstající řadě naftových warm-hatchů, připravte se ale na to, že také něco stojí, především s automatem a čtyřkolkou.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.6

Radosti

Svižný, úsporný, pohodlný a ovladatelný přepravník na každý den…

Starosti

…který ale není nejlevnější, pokud chcete automat a čtyřkolku


Přiznám se ze začátku k jedné skutečnosti – BMW řady 1, potažmo technicky příbuznou řadu 2, mám opravdu rád. Jako vstupní model do světa modro-bílé vrtule není nijak podřadná, naopak mám pocit, že z typického DNA značky dostanete možná ten nejsilnější koncentrát, především pokud zvolíte vrchol nabídky v podobě M135i, který lze považovat za velmi slušné sportovní náčiní. Volba naftového čtyřválce ze středu nabídky, pohonu všech kol a automatické převodovky ovšem není zrovna podle mého gusta a moc smyslu mi nedává, nemohu ale zpochybnit, že přesně takto naspecikovaná auta získávají v poslední době na oblibě. Ačkoliv se BMW 120d xDrive kromě M-Paketu nijak výrazněji neprezentuje třemi tradičními pruhy divize Motorsport a na sportovní notu příliš nehraje, nelze se ubránit pocitu, že míří i na takové soupeře, jako třeba Volkswagen Golf GTD.

Interiér

Vnitřek vozu nijak neprozrazuje, že patří na samotný začátek modelové řady. Je sice jednoduchý a účelný, ale díky několika hezkým a hodnotným detailům nepůsobí nijak fádně či snad ošizeně. Zpracování, materiály i ergonomické rozložení pracoviště je na vysoké úrovni, pozice za volantem je pak kapitolou sama pro sebe. Mezi kompaktními hatchbacky jednoznačně patří díky nízkému posezu a širokému rozsahu volantu k nejlepším. Prostor vpředu je mírně stísněný, a to jak za volantem, tak na místě spolujezdce, budete se tu ovšem cítit útulně. Místa vzadu také není na rozdávání, dva dospělí si ale stěžovat nebudou a 360 litrů v zavazadlovém prostoru je hodnota, která se nijak výrazně neodchyluje od standardu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Pokud bych měl volit turbodiesel, pod kapotou Jedničky by mi více seděl sametově jemný řadový šestiválec, jenže ten je k mání až od trojkové řady, takže se musíte spokojit s dvoulitrovými čtyřválci. A ty vůbec nejsou k zahození. Motorizace 120d nabízí 190 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu, což jsou naprosto dostačující hodnoty a autu udělují příjemně svižnou dynamiku. Potěší také jemnější chod, než je obvyklé třeba u koncernových motorů 2.0 TDI. Tradičně výborný osmistupňový automat si s motorem dobře rozumí, ať už při volné, tak rychlejší jízdě. Zarazilo mne ovšem, že převodovka se nezdráhá zařadit osmičku už při 80 km/h, což pro motor znamená pracovní otáčky pouhých 1100 za minutu. V tu chvíli autem prostoupí nejen jemné vibrace, ale i předzvěst pomalé a bolestivé smrti motoru.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba

Pokud se ovšem podíváte na hodnoty, které v tu chvíli vykazuje palubní počítač, srdce vám zkamení a budete pokračovat v tortuře. Osmdesátkou po výpadovkách totiž budete jezdit do pěti litrů, po městě pak v průměru do 7,5 l/100 km. Dálniční přesuny v rámci předepsaného limitu pak zvládnete s přehledem do sedmi litrů. Vyzdvihnout musím pro automat ZF standardní funkci plachtění, která je i tady zcela intuitivní, zároveň si ale postesknu, proč není volitelná i pro jiné jízdní režimy než jen Eco Pro.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Pokud jsou pro vás hlavní argumenty perfektní posez za volantem, přirozené vyvážení a slušně citlivé ovládací prvky, BMW řady 1 vás nezklame. Přestože mu lze vytknout mírnou odtažitost ve zpětné vazbě řízení, způsob, jakým se snadno a precizně tohle auto protahuje zatáčkami, si vás získá. Mírný přebytek výkonu a pohon čistě zadní nápravy by pak z Jedničky vytvořily ještě uspokojivější stroj, neznamená to však, že by byla čtyřkolka horší. Je více neutrální až nedotáčivá, poskytuje ale spoustu přilnavosti a tam, kde se zadokolkou musíte tlačit na pilu progresivně, tady na to můžete jít trochu víc hulvátsky. Jestli tento způsob řízení odpovídá vašemu stylu, pak pohon xDrive dává smysl. Stejně jako jen 17″ kola, pokud od podvozku požadujete také bezproblémový komfort a jistou míru poddajnosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Jestliže si nevíte rady, jak lépe utratit téměř 900 tisíc a prostě trváte na BMW řady 1 s naftou, čtyřkolkou a automatem, nebudu vám to rozmlouvat, protože jde v zásadě o dobrou volbu. BMW 120d však může být zajímavou alternativou i třeba vůči sportovně střiženému Volkswagenu Golf GTD. Oproti němu je sice o více jak 105 tisíc dražší, nabídne však o něco intimnější spojení řidiče se strojem (v případě naftového hatchbacku berte tato slova s rezervou), a pokud je pro vás důležitá i jistá míra nenápadnosti, do světa nekřičí tolik jako GTD. A jestli máte stejně v plánu svoje budoucí GTD „natřískat“ výbavou, převodovkou DSG, pohonem všech kol 4MOTION (počkat, ten na rozdíl od sesterské Škody Octavia RS TDI prozatím nenabízí), pak asi nemáte jinou možnost…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R17
Pneumatiky vzadu225/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 / 190 v 4000
Točivý moment (Nm)400 v 1750 - 2500
Výkon/hmotnost (k/t)124
0-100 km/h (s)6,8
Nejvyšší rychlost (km/h)222
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1 / 3,9 / 4,3
Objem nádrže (l)52
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4329
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1421
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1530
Celková hmotnost (kg)2005
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)360 / 1200
Ceny
Základní cena modelu598 000,- (116i 109 k 5dv. 6MT)
Základní cena test. verze785 200,- (120d 190 k 5dv. 6MT)
Cena testovaného vozu891 800,- (120d 190 k 5dv. xDrive 8AT)
30.11.2015 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist