BMW 116d vs Volkswagen Golf 1.4 TSI

Tohle nebude klasický srovnávací test, kde se hodnotí všechna objektivní měřitelná kritéria. Půjde čistě a jenom o subjektivní řidičské pocity.

Jestli jsou pro vás důležité takové věci jako velikost kufru, spotřeba, cena nebo výbava, asi ani dál nemusíte číst, protože o nic takového v tomto srovnání nepůjde. Vlastně jsme ani v redakci neplánovali „srovnávák“ BMW řady 1 s Golfem, a když už, rozhodně bychom se snažili vedle sebe postavit co nejvíce podobné vozy, tedy stejný druh motoru a pokud možno i převodovku.

Jenže náhoda chtěla tomu, že zatímco v redakci tento týden testujeme Volkswagen Golf 1.4 TSI, Honza Koubek jezdí v BMW 116d, které jsem mu pomáhal natáčet. A když už jsem na místo setkání přijel Golfem a ze zatáčky se driftem vynořil Honza Koubek s úsměvem od ucha k uchu, napadlo mě, že bych tahle auta mohl vedle sebe v rychlosti postavit a provést jakési řidičské srovnání.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Asi si někteří řeknete, že srovnávat Golf a bavorákem nemá vůbec smysl, že je přece jasné, které auto bude pro řidiče lepší, že Golf je jen nudná sterilní krabice (protože to o ní všichni všude ze setrvačnosti píšou) a že bavorák je nejvíc nejsportovnější…

Jenže ono to tak jednoznačné vůbec není, ještě mám totiž v živé paměti svezení s BMW 116i, které bylo takové… No, nechci říci horší, protože to není tak úplně pravda, ale rozhodně ne stejně zábavné a řidičské jako minulá generace. Více se z něho stal „Volkswagen Golf“ a proto vlastně vzniklo tohle srovnání, jestli je ještě jedničkový bavorák řidičské auto a jestli se dá náhodou i v Golfu najít aspoň trocha toho nadšení.Dokonce i nebesa tomuto srovnání byla nakloněna a i když nám zhůry nedala rosu, dala vodu aspoň ve skupenství pevném, takže silničky na jihozápad od Prahy byly vesměs pokryté ledem a sněhem, což umožňovalo velmi snadno najít limity abou aut, aniž bychom překračovali limity rychlostní a vyloženě „pirátovali“.

S Volkswagenem Golf jsem si to tu zatím projel a překvapil mne svou pohotovostí. Jedná se o motorizaci 1.4 TSI o výkonu 140 koní, která disponuje vzadu víceprvkovým nezávislým zavěšením. Je cítit, jak se zadek auta líně netáhne a skutečně pracuje, především při rychlých změnách směru.

Zadní náprava je teď velmi ochotná, ještě ochotnější než u minulé generace a určitě tomu přispívá i rychlé a docela příjemně vyvážené řízení. Čekal jsem katastrofální nedotáčivost, ale Golf je až nečekaně neutrální a dokonce si nechá líbit i takové věci jako rozhození před zatáčkou a po ubrání plynu lehce vybočí zadkem. Bohužel je tu ale ne úplně vypínatelné ESP, které naštěstí nesazahuje tak horlivě, ale zasahuje. A k blbnutí tu chybí klasická ruční brzda, kterou má například BMW 116d.

A bavorák má i vypínatelnou stabilizaci, i když po přesednutí nechám všechno zapnuté a jedu se s autem především seznámit. Ihned si všímám, jak jsou pneumatiky runflat tvrdé a těžké, jak každý roh auta mlátí a jak „jednička“ nekopíruje povrch silnice tak hladce a jemně jako Golf, který má dokonce i nižší profil pneumatik.

Jistě, diesel reaguje trochu jinak, ale to teď neřeším. Vůbec nejde o srovnání motorů, ale o porovnání koncepcí a především o to, jak se s auty jezdí. Stejně se na sněhu a ledu nedá využít potenciál pohonného ústrojí na maximum, spíše se dá krásně poznat, jak se který podvozek a řízení chová. Už v první zatáčce mě zaráží, jak má BMW 116d tupé a němé řízení, které má nepřirozený převod a odpor. Je moc rychlé, ale přesto auto působí jako by nedotáčivě. Teprve, až se přední kola zakousnou, začne se velmi rychle otáčet kolem středu a zmizí to první zaváhání. Tím spíše se to ale na sněhu projevuje, než na suché silnici. Stará jednička byla také přirozeně jemně nedotáčivá, ale i mnohem čitelnější.Právě řízení je největší zklamání u BMW a divím se tomu, že volant ve Volkswagenu má nejen přirozenější odpor, ale i se skrze jeho věnec dozvíte nějaké informace od předních kol. Volant bavoráku ale mlčí jako podplukovník Mašín při výslechu gestapáky, což je dost nepříjemné, protože o nedotáčivosti se nedozvíte vůbec a přetáčivost vás spíše překvapí – volant vůbec nepracuje sám a nekopíruje pohyby auta.

V tomto ohledu je Volkswagen Golf čitelnější a předvídatelnější, protože jsem z jeho řízení cítil větší jistotu. BMW 116d dokáže dost zaskočit, protože je nejprve nedotáčivé a pak se pod plynem rychle utrhne. Na driftování tohle rozhodně není jednoduché auto, protože se o smyku nedozvíte z řízení, ale ze sedačky. To je sice v pořádku, ale řidič pak musí velmi rychle reagovat, protože když se hýbe zadek auta, už začíná být zle. Potřeboval bych více informací z volantu, abych mohl krotit maličké smyky a mohl cítit, kam a jak se zadek stáčí.

Samozřejmě se 116d nechá vyprovokovat, jen je k tomu potřeba hodně místa, jenže právě nekomunikativní řízení brání najít tu velmi úzkou hranici, kdy dá řidič kontra moc a kdy ještě málo. Balancovat s BMW 116d na hraně krásného kontrolovatelného driftu tak jde obtížně a natočení volantu se musí hlavně odhadovat, protože vůbec není cítit ten moment, kdy se jako by přední kola „opřou“ a jedou tou správnou stopou. Dám kontra, ale když potřebuji balancovat volantem zpátky, vůbec není cítit ten přirozený odpor, když přední kola přemlouvám a auto se pak chce „přehodit“ na druhou stranu, což je právě ta hranice, kdy už je potřeba přestat tahat volantem a pracovat spíše plynem.Golf se sice pod plynem nepřetáčí, ale když s ním jedu rychle po ledové a zasněžené silnici, cítím, jak pracuje a jak lehce klouže sem a tam. A je to cítit i v řízení, mnohem více než v BMW. Zvláštní, protože předokolka je z principu „samostabilizující se“, přesto mám dost informací o tom, co se s autem děje a mohu se odvážit k vyšším rychlostem a k práci s autem na hraně. Až to dokonce začíná být zábava, i s nevypínatelným ESP.

Jistě, na těchto podmínkách, kdy silnice pokrývá sníh a led, je s BMW po vypnutí stabilizace nesmírná legrace, ale jakmile chcete jet trochu čistě a na jistotu, karta se začne kupodivu obracet. Golf je čitelnější, přesnější a především komunikativnější, což mě překvapilo ze všeho nejvíc. Ne snad, že by byl Golf řidičsky upovídané auto jako třeba Clio RS, ale spíše to ukazuje na to, jak je řízení (tedy otáčení volantem) v moderních BMW tupé, moc elektrické a vlastně špatné, nebavorákovské.

Sám jsem z toho docela zaskočený, že Volkswagen Golf dokáže nabídnout více řidičské interakce než BMW řady 1. Všechno je to hlavně o tom řízení, které prostě v BMW není tak dobré jako v Golfu. Smutné na tom ale je, že ani řízení Golfu není prostě tak řidičské a „sportovní“, chcete-li použít tento výraz, ovšem je pořád lepší a čitelnější než to v BMW.

Je sice fajn, že je BMW řady 1 zadokolka a že jí můžete poslat v zasněžené zatáčce bokem, ale po tomto svezení v obou autech zároveň mi přijde, že je to už úplně jedno a klidně mohlo BMW tohle auto udělat s pohonem předních kol. Řidičské nadšení se z něj úplně vytratilo a to i tam, kde má excelovat – na zatočené silnici a když to pořádně klouže. Vlastně to celé působí, že je u něj pohon zadních kol spíše na škodu.

Můj verdikt? Volkswagen Golf je lepší řidičské auto než BMW řady 1.

14.12.2012 3:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist