Beran: Zúžení dálnice a jízda kamionů prostředkem

Souboj, na jehož konci nemohl být žádný vítěz. Řidič náklaďáku, který blokoval pruh a "proti němu" řidič osobního auta, který ho vybrzdil. JUDr. Beran situaci komentuje.

K napsaní dnešního článku mne inspiroval jeden čtenář Právní poradny, který se ptal na případ o vybrždování na dálnici D 10, kdy obsahem daného článku byl videozáznam řidiče nákladního auta, ze kterého byla patrná snaha „oplácet“ a vybržďovat ze strany řidiče osobního auta. Jak jsme se v článku dočetli, byl to důsledek toho, že řidič nákladního auta ze záznamu jel prostředkem v místě, kde je zúžení, resp. nejel zcela ve svém pruhu tak, aby ho řidiči osobních aut mohli předjet levým pruhem. Řidič nákladního auta se hájil tím, že místy jsou vyhnutá svodidla a z toho důvodu jezdí preventivně v celém úseku dál od kraje, jakkoli tím znemožňuje předjetí levým pruhem. Čtenář dotazu se ptal, zda je takový postup řidiče nákladního auta oprávněný, anebo naopak postižitelný.

Jak bylo patrné z diskuse pod článkem, odsudek řidičů si podle čtenářů vysloužili oba. Řidič Superbu jako první (je opravdu velmi „rozumné“ vybržďovat kamion), což je jasné, ale stejně tak i řidič nákladního auta. V této souvislosti platí následující pravidla:

§ 12 zákona č. 361/2000 Sb.

(1)   Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

(5)   Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.


Argumentace řidiče nákladního vozidla byla tedy lichá. Každý řidič je povinen jet v pravém pruhu, do levého smí jen v případech popsaných shora. Z toho vyplývá několik závěrů: 

–       preventivně jet v obou pruzích nesmí; pokud jsou někde vyhnutá svodidla a nevejde se tam, tak samozřejmě smí přejet do levého, ale jen v místě, kde taková překážka existuje a pak se musí hned vrátit

–       přejet do levého smí samozřejmě pouze v případě, kdy vedle nikdo není; pokud vedle nákladního auta bylo jiné vozidlo a překážka v provozu řidiči nákladního auta bránila projet pravým pruhem, tak musí řidič zastavit nebo zpomalit

–       pokud přejede v takové situaci do levého a poruší tím povinnost neohrozit nebo neomezit (a dojde ke střetu), bude vina na dopravní nehodě na něm (nemůže si vynucovat přejetí do levého a musí prostě zastavit nebo zpomalit).

Řidiči daného nákladního vozidla bych raději také připomněl hrozící sankce. Pokuta sice není tak dramatická (1500 – 2500), ale za porušení povinnosti neohrozit při přejíždění z pruhu do pruhu (pokud by došlo k nehodě) je 5 bodů. Za samotnou jízdu prostředkem ale body nehrozí.

2.11.2016 1:42

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist