autoweb.cz > poradna > Beran: Řešení dopravní situace – křižovatka II.
Beran: Řešení dopravní situace – křižovatka II.
Navazujeme na předchozí, výše uvedený článek s řešením křižovatky ve tvaru písmene „T,“je zde opět jedna situace, která se týká dávání přednost zprava. Jak z obrázku vyplývá, jedná se o křižovatku bez rozlišení dopravními značkami ve tvaru Y. Diskuse v článku, na který jsem odkazoval minule, pak probíhala nad tím, které vozidlo má dát přednost kterému.
Protože jsem se ani v rámci vlastního drobného průzkumu ve svém okolí nesetkal se stoprocentní odpovědí, která by vyplývala z aplikace pravidla o přednosti vozidla přijíždějícího zprava, podívám se na řešení a i na alternativní varianty zblízka.
Nákres situace patrně vyvolával u některých dotazovaných řidičů představu, že se nejedná o variantu křižovatky ve tvaru „T“, na které by s dáním přednosti zprava asi nebyl problém (faktem nicméně zůstává, že mne dennodenní praxe utvrzuje v tom, že i na tohle pravidlo lidé dost zapomínají a jezdí ve stylu „jedu rovně, tak mám přednost“, což ale na „Téčku“ v této variantě neplatí, protože pokud jedu rovně na Téčku a vpravo mám „nožičku“, tak se automaticky musím dívat doprava). Jestli nepřekvapí, že tak jezdí řidiči v provozu, o to víc překvapí, že odpoví nesprávně i v testu, kde mají dost času to vyhodnotit.
Faktem zůstává, že tato varianta křižovatky do Y, není z hlediska řešení nijak odlišná od křižovatky ve tvaru T. Rozdíl je jen v míře „položení nožičky“ a přednost zprava je v takovém případě primární. Jako s alternativním názorem jsem se setkal s tím, že se nejedná o křižovatku, ale o dva pruhy, které se sbíhají do jednoho, aniž by bylo zřejmé, který je průběžný dle ust. §12, odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. I v takovém případě (pokud by tomu tak skutečně bylo, o čem v daném zadání pochybuji), pak stejně bude mít přednost řidič jedoucí vpravo („Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.“). Ani v takovém případě by tedy řidič modrého auta neměl přednost.
Beran: Definice křižovatky znovu navštívená
Autonovinky | vydáno 18. 6. 2013
Jediná varianta, ve které má modré vozidlo přednost, je případ, kdy se jedná o připojovací pruh. Tomu však znázornění situace, včetně vodorovného značení, neodpovídá. Správná odpověď je proto skutečně ta, že modré vozidlo musí dát přednost vozidlu oranžovému, protože to přijíždí zprava a uplatní se tedy pravidlo přednosti vozidel přijíždějících zprava.