Beran: ​Mlhová světla prosím jen výjimečně!

Dneska jsem jel odpoledne po rychlostní silnici R10. Bylo půl čtvrté odpoledne, lehounce sněžilo, viditelnost byla normální a provoz byl tak na střední úrovni.

Dneska jsem jel odpoledne po rychlostní silnici R10. Bylo půl čtvrté odpoledne, lehounce sněžilo, viditelnost byla normální a provoz byl tak na střední úrovni. Volný úsek, kde by člověk neviděl auta před sebou, žádný nebyl, ale přesto skoro každé druhé auto mělo zapnuté zadní mlhovky.

Už se nad tím podivuji delší dobu, až mám někdy pocit, že je to takový národní sport (faktem je, že v cizině to vídám také). Jak lidé vyjedou na dálnici a vidí pár vloček nebo oblačnost, okamžitě zapnou zadní mlhovky. Nejlepší je dojet takového řidiče v koloně a nechat si svítit mlhovkami do tváře celou cestu. Ještě lepší pak je, když se setmí, to má člověk hned vykoukané oči.

DOPORUČUJEME: Mlhovkáři ročně zaviní 300 000 nehod!

Zákon o provozu na pozemních komunikacích k tomu stanoví následující:

„Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“

Jakkoli dikce zákona počítá s povinností zapnout při hustém dešti nebo sněžení zadní mlhovky vždy, jedná se o typickou ukázku generálně stanovené povinnosti, které nezohledňuje fakt, že sněžení nemusí být zdaleka tak husté, aby zapnutí mlhovek vyžadovalo, anebo je viditelnost i v lehké mlze natolik dobrá, že pouštění mlhovek je čistě jen utrpením pro ostatní řidiče.Rád bych tedy mlhovkáře poprosil, aby přemýšleli nad tím, jak se asi jede těm řidičům za nimi, když mají puštěné zadní mlhovky s ostrým červeným světlem do tváře a také, aby se zamysleli nad tím, že zadní mlhové světlo má smysl jen při přibližování se ostatních vozidel z větší vzdálenosti, ale že jakmile je viditelnost dobrá nebo na sebe řidiči vidí, tak je používání mlhovek jen obtěžováním ostatních řidičů.

Čtěte také: 10 věcí, kterými řidiči ohrožují a otravují okolí

Experty jsou v tomto ohledu řidiči, kteří používají mlhovky i ve městě, kde je pouliční osvětlení a na auta je normálně vidět.

Samozřejmě je důležité z hlediska bezpečnosti být vidět, ale je nutné u toho také přemýšlet a uvědomit si, že jakmile už vidět jsem, mohu mlhovky vypnout. A ano, znamená to, že budete řidiči-mlhovkáři pečlivě sledovat provoz za sebou a zadní mlhové světlo zapínat (když už cítíte, že musíte) a vypínat podle situace za sebou, resp. jej nechávat zapnuté jen tak dlouho, dokud hrozí, že vás řidiči za vámi neuvidí.

26.2.2013 8:20| autor: JUDr. Tomáš Beran
Více o tématu: autodopravní nehodysníh

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist