beran-kolony-policejnich-a-jinych-vozidel-predjizdeni-zarazovani-se-mezi-ne.jpg

Kolony policejních a jiných vybraných vozidel. Jak je předjíždět a zařazovat se mezi ně?

Zajímavosti o autech

Jede-li kolona aut s modrými majáčky, víte, jak se jako řidič, toho času na stejné silnici, zachovat? Tedy zda (ne)předjíždět, jestli se zastavit anebo jestli vjet mezi ně? Vysvětlíme názorně.

Diskuze

18 komentářů

    Petr Hlaváček

    Zapomněli jste na dispečerská vozidla dopravních podniků

    MichalJ

    To sice v seznemu chybí (a také veterinární sanitky, vyprošťováky ….).
    Ale ten seznam je přímo v zákoně. A tudíž tyto další provozovatelé mají modré majáky nelegálně. Ale kde není žalobce…

    Jirka_1

    S policií tedy budiž, ale nevím, proč má právo přednosti jízdy sanitka, vezoucí pacienta z nemocnice domů nebo jinam na vyšetření, kdy není jeho zdraví ohroženo. Případně prázdná jen s řidičem. V Praze je to na denním pořádku, kdy si takto sanitky vynucují neoprávněně přednost v jízdě. Pokud vím, tak modré svétlo a houkajdu může v Praze použít jen Záchranná služba hl. m. Prahy – tak to aspoň svého času nějaký vysoký policejní důstojník v televizi řekl (šlo o používání modrého světla nějakou soukromou sanitní službou).

    Tak jak to vlastně je?

    Karel

    O chování některých řidičů vozidel s předností jízdy svědčí moje zkušenost, kdy policejní kolona jedoucí přes Nuselský most na vozovce za mostem se třemi pruhy jela v levém pruhu. Jeden řidič v centru kolony však jel částečně v prostředním a záměrným najížděním vytlačoval řidiče jedoucí v tomto pruhu na vozidla jedoucí v pruhu pravém. Podotýkám, že levý pruh byl zcela volný …Docela by mě zajímalo, zda má toto jednání oporu v zákoně.

    p.

    V levem pruhu nemaji auta s majakem v situaci, ze ve vsech pruzich jedou normalni vozidla, co delat. Silnicni zakon jasne rika, kde ma vzniknout pruh pro vozidla s prednosti jizdy a kudy maji jet. A to jak v pripade kolony, tak i v pripade zahusteneho provozu v pruzich. A to je mezi pravym krajnim pruhem, kde vozidla uhybaji ke krajnici vpravo a mezi levym pripadne prostrednim (pokud ma silnice vice pruhu) pricemz tam ridici maji uhybat vlevo. Nikde jinde se modre majaky v pripade husteho provozu na vozovce nemaji co cpat. A pokud se cpou do uplne leveho v situaci, kdy tam je provoz a neni tam prazdno, tzn kdy tam jedou take ostatni auta, tak je to z jejich strany spatne. V pripade, ze by behem jejich jizdy s majaky doslo k tomu, ze v pruzich vznikne kolona, budou spravne vsechny pruhy vytvaret zmineny volny mezipruh pro zachranna vozidla v prave casti vozovky a pokud tyto vozidla pred bodem vzniku kolony jedou jinde, maji problem a ohrozuji sebe i sve okoli.

    p.

    nemate pravdu, opravneni na modry majak ma daleko vice vozidel, nez je uvedeno v zakone, kde je mimo jine v bodech…
    2. h) poskytovatele zdravotnické záchranné služby, poskytovatele zdravotnické dopravní služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče
    a 3. Vláda může stanovit nařízením další vozidla, která pro plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy.
    coz pokryva zminene dopravni podniky, horskou sluzbu, vodni zachranare, ruzne prepravce telesnych organu a dalsi

    Já + ty

    třebas ti policajti něco dopravázeli, nebylo to vhodné nebo by bylo přímo nebezpečné aby je někdo předjížděl už jen proto, že je hromada řidičů bezmozků. Převáželi peníze, vězně, nebo i něco jiného ….. To že tady jezdi „Zvířecí záchranná služba“, která si za tu přepravu s majáky i nechává královsky zaplatit nikomu nevadí co? A jejich auta nikde uvedená nejsou ani v zákoně 361/2000 Sb., ani v již zmíněném Nařízení vlády kde jsou plynaři, dopravní podniky a další, kterým dala vláda oprávnění. Co takové odtahové služby, které se tady před nedávnem proháněly s modrými majáky na Tatrách 815, Mercedes Actros a na dalších mnoha a mnoha autech.

    Jarda

    Kdo a kdy smí používat oranžový maják

    MichalJ

    § 42

    (1) Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy2) smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

    (2) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

    (3) Skupiny (kolony) vozidel ozbrojených sil nebo ozbrojených sborů je možno doprovázet vpředu i vzadu vozidly užívajícími zvláštního výstražného světla oranžové barvy.2) Doprovázená vozidla musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla.

    AAA

    Silnicni zakon jasne rika, kde ma vzniknout pruh pro vozidla s prednosti jizdy a kudy maji jet …. no to ano, rika, ale vy jej zjevne neznate ….

    Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy;

    Takze zadne „tak i v pripade zahusteneho provozu v pruzich“ a navic mesta se to vubec netyka.

    AAA

    Silnicni zakon jasne rika, kde ma vzniknout pruh pro vozidla s prednosti jizdy a kudy maji jet …. no to ano, rika, ale vy jej zjevne neznate …. Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; … Takze zadne „tak i v pripade zahusteneho provozu v pruzich“ a navic mesta se to vubec netyka.

    AAA

    No, na vyšetření, zvlášť pokud tam potřebují převoz sanitkou, asi nejezdí zdraví lidé pro zábavu, že.
    Jinak

    (2) Zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré
    barvy mohou být vybavena vozidla

    h) poskytovatele zdravotnické záchranné služby, poskytovatele zdravotnické dopravní služby
    a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče.

    vcacky

    Takže bába, co jede na převaz křečových žil, potřebuje sanitku se zapnutýma majákama. Ještě jedna věc pro upřesnění. Nestátní sanitky jsou to samé jako taxíky. Jsou placený od km, tak proto si zapínají majáky aby stihly ujet co nejvíc km za den. Jezdí stejně jako dementní taxikáři z letiště, ale mají to posvěcené.

    Roman

    Převozovou sanitkou nejsou převáženi lidé ohroženi na životě. Většinou jsou to převozy na různá vyšetření a to v rámci Prahy nebo z jiných měst do Prahy (specializovaná pracoviště). Pokud by se stav pacienta prudce zhoršil, přesto taková sanitka NESMÍ použít ZVS!!! Musí zavolat klasickou záchranou službu a teprve ta zajistí převoz do nemocnice (pod ZVS).

    ST

    Převozové sanitky můžou používat modrý maják jen ve vyjímečných případech, převoz pacienta z nemocnice mezi to nepatří. Ale samozřejmě (jak je místním zvykem) se všechna pravidla hromadně porušují…

    Martin Pištora

    Karel výslovně píše „že levý pruh byl zcela volný“, tak do toho nepleťte „situaci, ze ve vsech pruzich jedou normalni vozidla“. To ustanovení o vytvoření průjezdného jízdního pruhu, která zmiňujete, platí jen za specifických podmínek: „na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla“ (což je až 4 km za Nuselským mostem) a „vznik kolony stojících vozidel“ (Karel ale popisuje, že policejní i ostatní vozidla jela). Navíc to je jen povinnost pro řidiče ostatních vozidel a nijak z ní neplyne povinnost pro vozidla s právem přednostní jízdy ten pruh použít.

    Martin Pištora

    Karel výslovně píše „že levý pruh byl zcela volný“, tak do toho nepleťte „situaci, ze ve vsech pruzich jedou normalni vozidla“. To ustanovení o vytvoření průjezdného jízdního pruhu, která zmiňujete, platí jen za specifických podmínek: „na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla“ (což je až 4 km za Nuselským mostem) a „vznik kolony stojících vozidel“ (Karel ale popisuje, že policejní i ostatní vozidla jela). Navíc to je jen povinnost pro řidiče ostatních vozidel a nijak z ní neplyne povinnost pro vozidla s právem přednostní jízdy ten pruh použít.

    Martin Pištora

    Z čeho usuzujete, že „mesta se to vubec netyka“? Je tam omezení na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla a musí nastat souběžná jízda která zastaví. To všechno v obci může být. V daném případě ale až 4 km za Nuselským mostem, kde začíná silnice pro motorová vozidla.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist