Kolony policejních a jiných vybraných vozidel. Jak je předjíždět a zařazovat se mezi ně?

Kolony policejních a jiných vybraných vozidel. Jak je předjíždět a zařazovat se mezi ně?

Rady a tipy | vydáno 12. 10. 2017

Velikost textu: a a a

Jede-li kolona aut s modrými majáčky, víte, jak se jako řidič, toho času na stejné silnici, zachovat? Tedy zda (ne)předjíždět, jestli se zastavit anebo jestli vjet mezi ně? Vysvětlíme názorně.

Ohledně jízdy autem v situaci, kdy se v dané lokalitě vyskytuje také kolona vozidel s modrými majáky koluje řada mýtů a polopravd a praxe je taková, že řada řidičů kolem takového uskupení podlehne hysterie a - zastaví. Dotazy, jak má řidič přistupovat v případě, kdy se setká s kolonou vozidel s právem přednostní jízdy, tak nejsou od věci, zejména s důrazem na to, jestli je lze předjet (na dálnici), případně se mezi ně zařadit jako mezi ostatní vozidla.

Nejprve si řekněme, co je to to vozidlo s právem přednostní jízdy. Podle ust. §41 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. se jedná o vozidlo, jehož řidič při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení.

Stručně a krátce, je to každé vozidlo, jeho řidič v rámci plnění zvláštních úkolů má puštěný modrý maják (případně i sirénu). Ještě doplním, že to není každé vozidlo kohokoliv, ale mohou to být jen vozidla následujících institucí:

a) Ministerstva vnitra používaná policií a označená podle zvláštního právního předpisu,
b) Vězeňské služby,
c) vojenské policie označená podle zvláštního právního předpisu,
d) obecní policie, která určí obec,
e) hasičských záchranných sborů,
f) důlní záchranné služby,
g) poruchové služby plynárenských zařízení,
h) poskytovatele zdravotnické záchranné služby, poskytovatele zdravotnické dopravní služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče,
i) ozbrojených sil používaná u vojenských záchranných útvarů pro plnění humanitárních úkolů civilní ochrany,
j) celní správy označená podle zvláštního právního předpisu,
k) Generální inspekce bezpečnostních sborů označená podle zvláštního právního předpisu.

Že plněním zvláštních úkolů není zkrácení si cesty na oběd nebo do kanceláře, asi není nutné zdůrazňovat, nicméně my, ostatní řidiči, nikdy přesně nevíme, proč má to či ono vozidlo zapnutý modrý maják a musíme pak takové vozidlo považovat vždy za vozidlo s právem přednostní jízdy.

A teď k tomu předjíždění a zařazování. Obecné pravidlo §41 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. stanoví: „“Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.“

Tolik tedy k zařazování. Zařazovat se mezi ně nelze. O předjíždění ale zákon neříká nic. Pokud tedy pojede kolona vozidel s právem přednostní jízdy třeba po dálnici a pojede v pravém pruhu, může je kdokoliv předjet, ale musí je předjet všechny najednou. Totéž platí pro provoz kdekoliv jinde, tj. v obci i mimo ni. Můžete je předjet, ale musíte je vzít všechny naráz. Z videa zaslaném čtenářem byla vidět ale jiná věc – blokování ostatních účastníků jedním vozidlem z kolony, např. bezdůvodným blokováním levého pruhu na dálnici.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Situace se má tak, že řidič vozidla s právem přednostní jízdy nemusí dodržovat §12 zákona č. 361/2000 Sb., který stanoví způsob jízdy, včetně povinnosti používat např. levý pruh na dálnici jen na předjíždění. Pokud má takové auto rozsvícené majáky, tak (bohužel) blokováním levého pruhu tento řidič nic neporušuje. Je to sice od něj neohleduplné, ale protiprávní to není. Samozřejmě v obci se smí jet na komunikaci o více pruzích jedním směrem kterýmkoliv pruhem, takže když bude skulinka v koloně v jiném pruhu, nic nebrání řidiči v tom jednotlivé účastníky objet jinými pruhy (pokud je v nich volno).

Pokud by ale vozidla s právem přednostní jízdy blokovala všechny pruhy (samozřejmě musí mít zapnuté majáky), musíte počkat, až milostivě uhnou. Za porušení povinnosti nezařazovat se do kolony vozidel s právem přednostní jízdy a jejich doprovodných vozidel hrozí na místě pokuta do 2 000 Kč.

Komentáře ke článku

  • Doplnění článku Zobrazit
    9. 2. 2017, Petr Hlaváček
    • Re: Doplnění článku Zobrazit
      9. 2. 2017, MichalJ
      • Re: Re: Doplnění článku Zobrazit
        9. 2. 2017, p.
  • Sanitky Zobrazit
    9. 2. 2017, Jirka_1
    • Re: Sanitky Zobrazit
      10. 2. 2017, AAA
      • Re: Re: Sanitky Zobrazit
        13. 10. 2017, Roman
    • Re: Sanitky Zobrazit
      13. 10. 2017, ST
  • vytlačování Zobrazit
    9. 2. 2017, Karel
    • Re: vytlačování Zobrazit
      9. 2. 2017, p.
      • Re: Re: vytlačování Zobrazit
        10. 2. 2017, AAA
        • Re: Re: Re: vytlačování Zobrazit
          19. 10. 2017, Martin Pištora
      • Re: Re: vytlačování Zobrazit
        19. 10. 2017, Martin Pištora
  • Re: Sanitky Zobrazit
    9. 2. 2017, Já + ty
  • Jak je to s oranžovými majáky kdo ... Zobrazit
    9. 2. 2017, Jarda
    • Re: Jak je to s oranžovými majáky ... Zobrazit
      9. 2. 2017, MichalJ
  • Re: Re: vytlačování Zobrazit
    10. 2. 2017, AAA
  • Re: Re: Sanitky Zobrazit
    1. 8. 2017, vcacky
  • Re: Re: vytlačování Zobrazit
    19. 10. 2017, Martin Pištora

C3 Aircross: malé SUV má co nabídnout

Francouzský Citroën uvedl na český trh nové SUV. Model C3 Aircross zaujme jak vydařeným designem, tak komfortem odpružení. Dostane i většího bratra.

C3 Aircross: malé SUV má co nabídnout
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jak je to s pojistným plněním z povinného ručení... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist