Bazarový test: Ford Fiesta (2002 – 2008)

Ford Fiesta páté generace je oblíbenou ojetinou na českém trhu. Povedená kombinace vlastností dává tušit, proč tomu tak je.

RADOSTI:
Levný provoz a servis, spolehlivost, velký výběr, hravé jízdní vlastnosti, sportovní verze ST

STAROSTI:
Slabé benzínové motory 1.3 Duratec, povrchová koroze dílů, nevábný interiér před faceliftem

Historie:
Malý hatchback od Fordu v současné době žije již svou šestou generací. Od roku 1976, kdy poprvé vyjel na silnice, se ho prodalo přes dvanáct milionů kusů. Recept na úspěch je stále velmi podobný – solidní kvalita, velmi dobré jízdní vlastnosti a celkem atraktivní vizáž. Především mladistvá třídveřová karoserie autu skutečně sekne. Není tak divu, že i předposlední pátá generace byla velmi populární jako nová, především proto, že byla skutečným osvěžením po trochu zastarávající čtvrté generaci, shodné s Mazdou 121. Oblíbenost si však stále drží i jako ojetina.

Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Fiesta fotogalerie

Pátá generace se vyráběla mezi lety 2002 a 2009, v Mexiku ještě o rok déle a v Brazílii se dokonce vyrábí dodnes. Na výběr je ze široké škály motorů. Zážehové motory zastupují jednotky Zetec-SE o objemech 1,25 l (75 koní), 1,4 l (79 koní), 1,6 l (100 koní), a motory Duratec o objemech 1,3 l (verze 58 koní, 60 koní, 68 koní a 69 koní) a 2,0 l ve verzi ST (150 koní).


Pětidveřová varianta je praktičtější, kdežto třídveřová má trochu sportovního šmrncu.

Vznětové motory Duratorq s přímým vstřikováním jsou na výběr pouze dva – 1.4 TDCi (68 koní) a 1.6 TDCi (90 koní). Do Fiesty si mohl původní majitel objednat trochu vzácnou čtyřstupňovou automatickou převodovku, jinak standardem jsou pro všechny motorizace pětistupňové manuální převodovky.

Facelift, kterým Fiesta prošla roku 2005, přinesl kromě vnějších kosmetických změn na masce a světlech především kvalitnější interiér, dále novou paletu barev (vč. interiéru), elektricky sklopná zrcátka, stírací senzory, konektivitu Bluetooth, stabilizační systém a další prvky výbavy.Za volantem:
První skutečnost, která po usednutí opravdu potěší, je velmi dobrá pozice za volantem. Řidiče uživatele potěší skvělý výhled díky trochu vyšší pozici, která by však mohla řidiče nadšence trochu odradit. Stále je však možné se usadit velmi pohodlně a zaujmout správnou pozici pro sportovní jízdu. Omezením však mohou být trochu nepohodlná sedadla s příliš krátkým sedákem, a to hlavně při delším cestování.


Kvalita interiéru před faceliftem (na obrázku) nenadchla, po něm byl vnitřek mnohem útulnější.

Jízdně vyniká především výborně naladěný podvozek, z něhož doslova čiší inženýrská kouzla známá z větších Fordů. Je stabilní, ale když na to přijde, umí být i velmi hravý. Stále však zůstává pohodlný, daní za to jsou poněkud větší náklony karoserie. Poradí si i s těžšími motory, které nenarušují jízdní vlastnosti neotáčivostí.

Podvozek doplňuje vyvážené a přesné řízení, řazení je taktéž mechanicky přesné a pedály dobře rozmístěné. Z praktického hlediska je Fiesta poměrně prostorným autem, do se kterého čtyři cestující usadí pohodlně a trpět nebudou ani ti vzadu. Z komfortního hlediska však chybí přední loketní opěrka.Provoz a servis:
Žádná z motorizací není špatnou volbou. Slabší benzínové motory 1,3 l mají velmi letargický projev, zaostávají za jinak povedeným podvozkem a spotřeba kvůli nutnosti motor více zatěžovat nenadchne. Naopak silnější benzínové motory 1,4 l a 1,6 l slibují ideální kompromis. Vznětové motory TDCi byly vyvinuty ve spolupráci s koncernem PSA, který je pro naftové motory vyhlášený. Lze je tak doporučit (především silnější verzi) – jsou kultivované a slibují nízkou spotřebu.

Vážná koroze by Fiestu sužovat neměla, karoserie je dobře chráněna. Výfuk a podvozkové díly však zasáhne, ovšem v případě podvozku se nejedná o nic závažného – pro tyto vozy se jedná charakteristický znak. Drobné problémy by mohla dělat elektroinstalace a tradičně již také ložiska předních kol a klíčky. Problémový byl také palivoměr, který ukazoval hodnotu paliva v nádrži nepřesně.

Verdikt:
Ford Fiesta páté generace je velmi povedené auto, které v sobě skloubí na malé auto slušnou praktičnost a výhodné provozní a servisní náklady. Je ideálním druhým autem do rodiny, posloužit však zvládne i menší rodině jako primární vůz. Navrch umí pobavit skutečně hravou jízdou, kterou dále korunuje sportovní verze ST – jeden z nejlepších malých ostrých hatchbacků své doby.

Orientační ceny náhradních dílů (1,6 l 100 koní):


Bezpečnost:
Pátá generace byla první Fiestou, která byla vybavena standardně dvojicí airbagů vpředu, nechybělo samozřejmě ABS. Nárazové testy Euro NCAP podstoupila v roce 2002. Za ochranu posádky získala hodnocení 4/5 (25 bodů), za ochranu chodců hvězdy 2/4 (14 bodů).

Jak šel čas:
2002 – uvedení modelu s tří- a pětidveřovou karoserií
2003 – uvedení motoru 1,25 l (75 koní)
2004 – uvedení motoru 1.6 TDCi (90 koní)
2005 – uvedení verze ST s motorem 2,0 l (150 koní)
2008 – uvedení nové generace modelu
2009 – ukončení výroby v Evropě
2010 – ukončení výroby v Mexiku
Dodnes – výroba v Brazílii

28.6.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist