Autotýden Martina Plaštiaka: Vítejte v jiném světě

Autonovinky | vydáno 1. 1. 2011

Velikost textu: a a a

Svět se změní a kvůli důkazům nemusíme pracně analyzovat celý uplynulý rok. Bohatě postačí ohlédnout se za zprávami posledních týdnů.

Crashvertising
Nová marketingová technika promění každou bouračku v příležitost.
Dnes máme první den roku 2011. Probudili jsme se dnes do nového světa? Kromě bolehlavu si západní společnost tuto noc zřejmě nic velkého neuhnala, ale uplynulý rok rozhodně nebyl skoupý na změny. Vloni jsme tu měli Toyotu snaživou, která spěchala za prvním místem mezi světovými automobilkami a úspěšně nemyslela na zákazníky. Letos před námi stojí Toyota kajícná, odsouzená za podvádění řidičů. Prodeje skupiny v Evropě spadly za dva poslední roky o 33 procent - z 1,284 milionu na 858 tisíc. V USA vypadal vývoj stejně (-30 %) a v Japonsku výrobce dlouhodobě stagnuje. Toyota prodělává a podle Goldman Sachs Japan (GSJ) jí to vydrží. Světový trh s auty by měl příští rok zastínit 2,6 procenta růstu, kterým se těšil dřív, prodeje podle GSJ poroste průměrně o osm až devět procent. Jenže Toyota si prý nepřipíše víc než tři procenta. Pokud mají u GSJ pravdu, mohou se Japonci rozloučit s druhým místem celosvětově - brzy je doženeou Volkswagen a Ford.Spíš Volkswagen, americké automobilky čekají nové výzvy. Tedy možná, záležitost je zatím v předproblematické fázi. Věc se má tak, že spotřeba ropy ve Spojených Státech byla vloni o osm procent nižší než v roce 2006, kdy dosáhla vrcholu. Odborníci se shodují, že trend bude pokračovat, do roku 2030 by měla spotřeba klesnout o celých dvacet procent. Ekonomové varují, že taková změna zabrzdí hospodářský růst. Ekologové by zatím jásat neměli, zbytek světa chřadnoucí americký apetit víc než kompenzuje a příštích 365 dnů má být s 881 miliony vytěžených barelů ropy rekordních.

Uplynulý rok viděl řadu legislativních změn a kotrmelců. Znovu slyšíme o osobě blízké a za profesní selhání se dává pět let nepodmíněně. Dalším podnětem k diskuzi budiž případ z amerického státu Tennessee. Jistý Joseph D. Ash nechal klíčky v zapalování auta své babičky. Příležitosti rychle využil zloděj, vedený ve spisu pod jménem John Doe, jen aby po zběsilé honičce s policií naboural jiný vůz s třemi lidmi na palubě. Poškozená řidička původně žalovala policii, soud však její požadavky zamítl. Doporučil jí hojit se kromě zloděje také na majitelce auta a jejím vnukovi - člověk který nechá klíče v autě musí nést podle soudce část viny.Na pochodu byla vloni také globalizace. Dala o sobě vědět velmi zajímavým způsobem, její chladný dotek pocítil řidič z Nového Zélandu, kterého za překročení povolené rychlosti zastavil policista Andy Flitton. Běžný příběh, jenže stejný Andy Flitton pokutoval stejného řidiče už dva roky před tím. Přestupek i aktéři zůstali, ale místo se liší. K prvnímu setkání obou mužů došlo dvacet tisíc kilometrů od Nového Zélandu ve Velké Británii. Postižený řidič se nedávno přestěhoval přes půl planety po dvanácti letech ve Spojeném království, policista změnil působiště dokonce po 26 letech.

Na druhou stranu můžeme globalizaci také děkovat. Jen díky ní se stalo nemyslitelné - poprvé v historii nabídne své produkty českým zákazníkům malá britská automobilka z města Hethelu. Lotusu pomáhá na náš trh společnost IBS Motor, která už do českých zemí dováží vozy Yes! nebo Radical. Nové zboží bude zpočátku prodávat na stejném místě jako auta ostatních značek, v pražských Dolních Chabrech, později vyroste v hlavním městě showroom určený jen vozům Lotus.Na konci loňského roku (2010) viděl svět také zrod nové, revolučně uhozené reklamní metody. Myšlenka Crashvertisingu (crash - nehoda, advertising - inzerce) je jednoduchá - když nabouráte, nejbližší crashvertisingový tým popadne propagační materiály a vystartuje za vámi. Auto vám obestaví cedulemi a hosteskami, které budou odchytávat zvědavé kolemjdoucí. Podrobnější rozbor všech používaných metod najdete ve videu u článku. Pokud vám to celé připadá jako špatný vtip, je to ve skutečnosti vtip docela dobrý. Zatím. Pravdou totiž je, že čím víc mrtvých, tím víc čumilů - zvlášť v českých zemích by mohla koncepce fungovat velmi dobře a jistě se tu najde někdo, kdo bude chtít podobnou pitomost zkusit.

autoweb.cz

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

McLaren P1 GTR (2015): okruhový hybrid poprvé ukázal interiér, připomíná F1

(+ video) Kabina benzín-elektrického McLarenu P1 GTR za téměř 70 milionů korun vypadá jako mix kokpitů formule 1 a cestovních automobilů DTM.

McLaren P1 GTR (2015): okruhový hybrid poprvé ukázal interiér, připomíná F1
Filip Rakovan

Jak to funguje

Zdravím,rád bych se zeptal,mám Opela Astru 1,6 ,r.v.2005,motor žere olej (1l/2000k... Více

Odpovídá: Filip Rakovan

Chtěli byste se projet?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist