Autotýden Martina Plaštiaka: Šťastné a veselé

Dobrou chuť, pokud právě večeříte! Přečtěte si o Santovi, o lidech, kteří měli vánoce dřív, nebo o autech roku podle časopisu Playboy.

Za sebe i za redakci sám samozřejmě přeji jen to dobré: Chutnou večeři a hodně dárků, pokud jste snad ještě nezačali s oslavami, a poklidné prožití zbytku svátků, pokud už máte to nejdůležitější za sebou. Veselé Vánoce! Dárky jsou rozdány a netěšte se ani na vypečený vánoční obsah. Autotýden je tentokrát především poslední nadílkou novinek před tím, než naplno propukne sváteční šílenství.

Vánočním tématům se pochopitelně nevyhneme. Obrázek se Santa Clausem už jsme tu měli a navíc nejde o příliš české téma, ale ježíška si letos žádná automobilka na vánoční příní nedala. Ford doplnil své inovativní ekologické saně s karoserií inspirovanou konceptem Evos celou tiskovou zprávou. Stroj podle modrého oválu ušetří až 191 843 tun oxidu uhličitého a 110 milionů dolarů (2,2 mld. Kč) v nákladech na palivo, a to každý rok. Santa podle výpočtů Fordu urazí každé vánoce 200 237 360 kilometrů a mrkev pro soby ho vyjde na 122 milionů dolarů. Litrový tříválec EcoBoost pod kapotou stlačí náklady na desetinu. Santu Clause se nepodařilo zastihnout, ale paní Santová novinku komentovala slovy: „Netěším se, až to budu říkat našim sobům, ale medvědi na pólu novinku jistě ocení. Jsem samozřejmě pro každé řešení, které pomůže manželovi být zpátky doma dřív. Kratší dodací lhůty by mu také mohly dát čas navíc k přehodnocení některých jmen na seznamu zlobivých dětí. Ale slíbit nemohu nic.“A ještě jednou Ford, i když druhá zpráva bude aktuální spíš v létě. Automobilka oznámila zahájení prodeje hotových šasi pro kabriolet Mustang z roku 1967. Majitelé starých aut tak mohou při generálních opravách za necelých šestnáct tisíc dolarů (316 tis. Kč) jednoduše vyměnit celou karoserii. Ford garantuje stejné nebo lepší mechanické vlastnosti, než měl původní Mustang – už jen kvůli kvalitnější použité oceli. Kabrio z roku 1967 není jedniným modelem v nabídce, stejným způsobem Ford nabízí šasi kabrioletu z roku 1965 a fastbacků z let 1967 a 1969. Všechny stojí stejně.

Časopis Playboy vyhlásil jen pár dnů před vánoci svůj seznam aut roku. Na vrcholu stanul Jaguar XKR-S, přestože měl proti sobě silnou konkurenci. Britské kupé porazilo Lamborghini AventadorBentley Continenetal GTC, stejně jako řadu levnějších soupeřů – na seznamu jsou Mercedes CLS, Audi A7, BMW1 M Ford Mustang Boss 302, Land Rover Evoque, Lexus CT 200h, Hyundai Veloster a Fiat 500. Pokud chcete příští rok vypadat dobře, měli byste nejspíš vybírat právě z těchto možností.Kam si zajít pro bezpečný stroj, je samozřejmě úplně jiná otázka. Zklamat by vás neměla Toyota FJ Cruiser. Obrázky v galerii nejspíš řeknou víc než slova, takže zamiřte nejprve tam. Muž, který auto objímá na jednom z obrázků, je jeho kanadský majitel. Jednoho večera nechal v kufru acetylenovou lahev s vadným ventilem, a když ráno přišel do garáže, okamžitě zaregistroval silný zápach plynu. Otevřel dveře, aby acetylen vyvětral, ale pak se rozhodl vyjet před garáž. Auto bez problémů nastartovalo, a také přesun na čerstvý vzduch zvládlo bez problémů. Jenže pak jeho řidič stiskl tlačítko elektrického okénka. Co udělala exploze s autem, vidíte na fotkách. Majitel snad zázrakem přežil bez vážnějších zranění, má jen oděrky na hlavě a ztratil sluch na pravé ucho. Je to zásluha auta, nebo dílo náhody? To nikdo neví, ale Toyota má o jednoho věrného zákazníka víc.Čtyřiašedesátiletý kapitán italského průmyslu a skvělý řečník Luca Cordero di Montezemolo se chystá do politiky. Možná. Noviny La Gazzetta Dello Sport přinesly přepis jeho dopisu čtyřiceti tisícům členů skupiny Italia Futura. Ta není politickou stranou, ale podle všech pozorovatelů je dobře organizovaná a mohla by rychle mobilizovat síly – a di Montezemolo stojí v jejím čele. Bývalý předseda představenstva Fiatu (dosud tuto pozici zastává u Ferrari) vzkázal členům Italia Futura, aby se připravili na volby. Nastínil také kurz své politiky. Není zcela jasné, zda di Montezemolo míří do křesla premiéra, nebo prezidenta. Řada médií spekuluje o první možnosti, dopis však mluví o roce 2012, a to Itálii čekají prezidentské volby. Novou vládu bude země volit až o rok později – samozřejmě jen pokud kabinet Maria Montiho překoná otřesy způsobené předlužením části eurozóny.Ve Velké Británii zdaleka neutichla bouře kolem komentářů Jeremyho Clarksona na adresu stávkujících pracujících. Pokud si vzpomínáte, moderátor Top Gearu (s ročním příjmem v řádech desítek milionů korun) v živě vysílané talkshow prohlásil, že by stávkující nechal zastřelit před očima jejich rodin. Šlo o typické clarksonovo přehánění, jeden z tisíců kontroverzních komentářů. Jenže tentokrát začaly přímo do sídla BBC chodit desetititsíce stížností a věci se chytila média. Nejdál zašel list Daily Mail, který označil Jeremyho Clarksona za nemocného člověka, jehož matka byla silně pravicového smýšlení, a jehož rodiče měli pramálo pochopení pro ty, ke kterým byla štěstěna méně štědrá.

Britský moderátor až dosud jednal zdrženlivě – dokonce se za svůj výrok omluvil – v reakci na komentář o své matce však vytáhl do boje. V pravidelném sloupku pro Sunday Times označil Daily Mail za terminátora, který nedokáže poznat dobré od zlého. Dodal, že nedávná kauza kolem neetických mediálních praktik některých deníků zabila špatné noviny. Podle Clarksona reportéři Daily Mailu „vypadají jako lidé… mají palce v opozici a umí běhat za autobusem. Nejsou však nadáni rozumem. Můžete jim říct, co se stalo. Můžete to dokázat. Ale nebude to k ničemu.“ Celá kauza kolem problematického komentáře je zřejmě složitější, než se zprvu zdálo, Clarkson byl prý na přehnaném výroku domluvený se štábem. Každopádně má podporu vedení BBC i dalších vlivných osobností včetně svého přítele a britského premiéra Davida Camerona.

24.12.2011 5:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist