Autotýden Martina Plaštiaka: Šílení muži na šílených strojích

Nadšenci umírají, koně žijí dál. Pořiďte si jich co nejvíc, třeba do čtyřkolky. Nebo sežeňte ojetý papamobil, jeden bude na prodej. A kdo dělá nejrychlejší sáňky?

Fanoušci vrcholového motorsportu na celém světě znají Skota Toma Walkinshawa. Závodník, manažer a zakladatel společnosti TWR (Tom Walkinshaw Racing) zemřel minulý víkend ve věku 64 let na rakovinu plic. Jezdil v mnoha sériích až po formuli 2, roku 1974 se však s Fordem vrhl do BTCC. Tutéž sezónu vyhrál s Capri svou třídu a v roce 1984 už jako soukromník s TWR ovládl ETCC. O rok později nasadil tři jaguary do závodu Bathurst 1000. Sám Walkinshaw jel skvěle (třetí pozice), byl to však výkon týmu, co mu vyneslo respekt. Od roku 1988 se Tom Walkinshaw živil výhradně jako manažer. V osmdesátých letech dostal Jaguar XJ-S dvakrát na špičku třídy v Le Mans, kde mu pomáhal také jistý Ross Brawn. Oba byli přítomni úspěchu Benttonu v F1. Walkinshaw pomáhal dohodnout přestup Michaela Schumachera z týmu Jordan do Benettonu a jako technický ředitel nese část zásluh za tituly z roku 1994 a 1995. V roce 1997 koupil Walkinshaw tým Arrows, ale neudělal dobře. O pět let později došly TWR definitivně peníze. Likvidaci skupiny její šéf přečkal a vrátil se do Austrálie, kde kdysi úspěšně odstartoval ke hvězdám. Před čtyřmi lety tu koupil značku Elfin a jeho závodní aktivity se opět slibně rozbíhaly. Co mohlo být dál se nedozvíme.Martin Erzinger pouze spal, bohužel za volantem. Jeho sedan Merceds-Benz (typ neznáme) při tom srazil a velmi vážně zranil cyklistu, než ho zastavila betonová bariéra. Soud v Kalifornii nyní řeší, proč k celé situaci došlo. Erzingerův obhájce operuje velmi odvážnou teorií: jeho klienta uspala „vůně nového auta„. Zvláštní odér, důvěrně známý řidičům po celém světě, způsobují organická rozpouštědla a těkavé látky obecně, které se uvolňují z lepidel používaných při výrobě. Nikdo však dosud nezkoumal, zda mohou mít negatovní vliv na soustředění, případně zda mohou řidiče zbavit vědomí. Soudní znalci se vyjádřili zdrženlivě, vliv chemikálií však připustili. Erzingera navíc trápí spánková apnoe, je tedy k usínání náchylnější. Soud se proto s Erzigerem dohodl na stažení obvinění ze závažných trestných činů, zbývá jen několik menších obvinění.

Hospodářská krize snížila úmrtnost na silnicích. Takový je závěr kolegů z The Wall Street Journal nad statistickým souhrnem počtů mrtvých za poslední léta. Čísla říkají, že v USA klesl počet mrtvých od roku 2005 do roku 2009 o neuvěřitelných 22 procent. Meziroční pokles je v Severní Americe normálním stavem, nikdy však nebyly změny tak velké. Pokles ze 45 510 mrtvých na 33 963 za pouhé čtyři roky dobře vysvětluje jedině teorie „méně práce = méně lidí na silnicích“, pokud máte lepší, rádi si ji přečteme. Zajímavá jsou i jiná čísla, například že velmi rychle klesá také podíl úmrtí při nehodách s nárazem ze strany. Nové standardy testování, zavedené v posledních letech, tak začínají fungovat. O 42 procent naopak stoupl počet úmrtí v důsledku nevěnování se řízení, mobily za volantem však způsobují jen malé procento nehod, takže celková čísla ovlivnily málo.Když jsme u těch nehod, americká vládní agentura NHTSA navrhla zákon, podle nějž by od roku 2014 výrobci povinně osazovali auta couvacími kamerami. V USA údajně každý rok zemře 292 chodců a dalších osmnáct tisíc je zraněno, když je v malé rychlosti srazí couvající auta. Oběťmi by měly být především děti (44 %) a senioři (30 %). „Vždy zkontrolujte kde máte děti než začnete couvat,“ říká doslova zpráva. Pokud zákon projde, dostane couvací kameru do září 2012 deset procent aut prodaných v USA, o rok později čtyřicet procent a další rok bude systém povinný bez výjimky. Auta budou o něco dražší a těžší a zloději LCD displejů udělají terno.


Jestli není šílené za volantem spát a posílat SMSky, koupit si Chevrolet Volt za čtyři miliony a čtyři sta ticíc korun šílené je. Přesto Rick Hendrick, dlouholetý dealer Chevroletu, závodník a sběratel aut, utratil za svůj nový hybrid právě tolik. Volt – první vyrobený – nutně potřeboval do své sbírky a přesvědčila ho také charitativní povaha aukce. „Byla to příležitost vlastnit kus historie a zároveň pomoct lidem kolem sebe,“ vysvětluje Hendrick. „Prodávám Chevrolety víc než třicet let a Volt patří mezi nejdůležitější a nejvíc vzrušující modely od roku 1976.“

Pokud Volt za cenu Ferrari není autem pro vás, přestože chevrolety jinak můžete, poohlédněte se po novém katalogu originálních tuningových dílů od General Motors. Nabídka GM Performance Parts na rok 2012 obsahuje dlouhou řadu novinek a hned na obálce předvádí, co všechno s nimi zákazníci mohou provádět. Jsou na ní dvě Camara, jedno se small-blockem LSX454 o objemu 7,4 litru a výkonu 620 koní, druhé se sedmisetkoňovým osmiválcem LS9Corvette ZR1. Letošní katalog obsahuje kromě kovaných pístů, ojnic, stěračů a kdo ví čeho ještě také nejsilnější tovární motor v historii GM – osmiválec LSX454R se 720 koňskými silami. Ten by se pod vaším stromečkem jistě vyjímal perfektně.Pokud trpíte nedostatkem inspirace, takový motor se 7,4 litry se vejde například do čtyřkolky. V kombinaci s automatickou převodovkou a malými úpravami v zadní části stroje poskytne tolik síly, kolik si jen budete přát. A jetě nějakou navíc. Čísla neznáme, ale kdo z vás kdy viděl slabý sedmilitr? Výrobek společnosti Polaris podle všeho přišel o zadní odpružení, trakce a pohodlí proto budou problém. Video stroje zde, stejně jako další videa aut.

Možná na sedmilitrový small-block nemáte, nebo je pro vás příliš velký. Zkuste firmu Katech Engines z Detroitu. Její vidlicový čtyřválec KMV4 (video) je kopií motoru z Corvette C6.R, tedy small-blocku LS7.R. Postavili jej pro motocykl Motus MST-01. Když polovina kol, tak polovina válců, ale architektura s rozvody OHV zůstala zachována. Fanoušci po celém světě spekulují, kde všude by mini-block udělal dobrou službu. Pro formuli 1 se nehodí, šoupátkový rozvod špatně snáší vysoké otáčky, ale Katech slibuje s přeplňováním až tři stovky koní. To není na motor o objemu 1,7 litru bůbec špatné. Atmosférická verze má 140 koní v 7800 otáčkách za minutu a 160 newtonmetrů točivého momentu ve 4500 otáčkách. Skutečným trumfem čtyřválce je však jeho hmotnost, váží totiž jen šedesát kilogramů. A zní o poznání lépe než 1.2 TSI.Přestože čtyřválce jsou stále lehčí a úspornější, Svatý otec musí být o krok napřed. V dnešní době to znamená jezdit elektromobilem a Benedikt šestnáctý se chová zeleně už od nástupu do funkce. Před dvěma lety nechal osadit vatikánské střechy solárními panely, nyní chce podpořit ekologické zítřky solárním papamobilem. Velké výrobce nápad neuchvátil, ale ochotné menší firmy by se našly. Proti jsou lidé zodpovědní za bezpečnost Benedikta XVI. Představte si, že k útoku na papeže dojde zrovna ve chvíli, kdy slunko na pár minut zaleze za mrak. Nebo večer. Silně pancéřované a extrémně těžké auto by nemuselo být schopné dost rychle ujet, baterie na něco takového zatím nestačí. Útěk po svých zase není dost důstojným řešením, takže Vatikán bude muset počkat.Papežský úřad může samozřejmě koupit hybrid. Light Concept Vehicle (LCV) značky Oshkosh by se Vatikánu perfektně hodil. Společnost žije ze zakázek hasičských sborů, důlních společností, či armády Spojených Států. Dva prototypy nasazené do závodu Baja 1000 (video) jsou určené právě vojákům. Auta si v závodě nevedla nijak skvěle – dojelo jediné, a to šest a půl hodiny po skončení závodu. Přesto byl test úspěšný, od neohrabaného monstra nikdo vítězství nečekal, šlo jen o to zvládnout šestnáct set kilometrů pouští. Auto využívá podobný systém pohonu jako Chevrolet Volt a většina dieselových lokomotiv. Vznětový motor točí generátorem, který pohání elektromotory na nápravách. Není třeba měniče točivého momentu ani desítek ozubených kol, takže auto ušetří asi dvacet procent paliva. LCV nemá žádné baterie, přebytečnou elektřinu dočasně ukládá v superkondenzátorech.

Nevybrali jste si zatím svůj dárek? Nemáte dost peněz na hybrid Oshkosh nebo solární papamobil? Je pro vás čtyřkolka se small-blockem příliš žravá? Nejekologičtější způsob přepravy před letošními svátky nenabízí nikdo jiný než Porsche. Za čtyři a půl tisíce korun je dopravní prostředek z Německa také překvapivě nejlevnějším v dnešním výběru. Pokud tedy patříte k pracující střední třídě stejně jako my, můžete si pořídit kompozitní boby od Porsche Designu. Váží rovné čtyři kilogramy a tisková zpráva je plná slov jako odklon a sbihavost, takže budete zaručeně nejrychlejší na celém svahu. Boby také mají certifikát bezpečnosti od TÜV. Do kopce bohužel nejezdí.

Martin Plaštiak

18.12.2010 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist