Autotýden Martina Plaštiaka: Quo vadis?

Podívejme se do kuchyně velkým automobilkám. Krize pomalu odeznívá a slavná jména začínají přemýšlet, jak vylézt zpět na vrchol.

Po několika týdnech se mi opět nahromadily záložky se zprávamy, ktré jste si na autowebu měli přečíst, ale nepřečetli. Tento utotýden proto bude útěchou pro svědomí ve formě komentovaného souhrnu listopadových zpráv. Mazda, toho času v rozvodovém řízení s Fordem, vytyčila svým vývojářům novou trasu. Cílem bílých plášťů bude dostat kvalitu interiérů blíž Volkswagenu. Designově jednoduché, zato ergonomicky složité kabiny současných modelů Mazdy kazívají dojem z řidičsky zajímavých aut. „Když si sednte do Volkswagenu Polo, kvalita je na první pohled výborná,“ říká Peter Birthwhistle z vývojového oddělení automobilky. Mazda doufá, že se jí podaří dostat standardy na podobnou úroveň. „Použití lepších materiálů může způsbit mírný růst cen. Oba efekty musíme dobře vyvážit, abychom nepoškodili image značky – chceme i dál zastávat pozici výrobce aut s vysokou užitnou hodnotou za rozumnou cenu,“ vysvětluje BirthWhistle.

Volkswagen zvyšování kvality nechystá, i on však prochází obdobím velkých změn. Šéfdesignér Walter de´Silva se pokouší splnit jednoduché zadání – kompletně překopat nabídku Volkswagenu a postavit modely do jedné řady. Zatím se mu to daří, vytvořil hned několik dokonale nerozlišitelných aut. U Seatu tento přístup zcela selhal, ale pro Volkswagen by mohl fungovat. Německá značka má širší základnu konzervativních fanoušků. Nás de´Silvova práce neuchvátila, jeho argumenty však stojí na pevném základu. Volkswageny bývaly „jedinečné, ne komplikované“, přesně jak tvrdí šéfdesignér značky, jen aby v posledních letech sešly z cesty. Těšte se na návrat ke kořenům.​Znamená to opatrnou evoluci jednoduchých tvarů současných aut a stále více konzervativních modelů s písmeny VW na chladiči. Jistou míru výjimečnosti si zachová jedině malý Up, na který „horizontální téma“ jednoduše nepasuje. Jsme zvědaví, kam de´Silvův přístup Volkswagen zavede. Byl to právě de´Silva, kdo poslal Seat na cestu do černé díry, v níž se nachází – navrhoval současnou Alteu i León. Stejný člověk je zodpovědný také za tragicky neoriginální modelovou nabídku Audi, která však na zákazníky funguje naopak velmi dobře. Skóre je tedy 1:1 a výsledky Volkswagenu v příštích deseti letech nám poví, zda má de´Silva pravdu.

S vlastní identitou zápasí také Volvo. Ačkoli jsme komplikovaný přerod švédskoamerického výrobce ve švédskočínského komentovali, nové zprávy přichází každý den. Management Volva v čele se Stefanem Jacobym se nemůže dohodnout s čínskými majiteli na přesném směřování. Šéfové automobilky Geely chtějí stavět velká a pohodlná auta, konkurenty Mercedesu třídy S nebo BMW řady 7. Podle Stefana Jacobyho „je na takový krok trochu brzy“. Volvo se podle něj musí soustředit na menší úsporná auta, prodat osm set tisíc vozů v roce 2020, a pak může pomýšlet na luxusní modely.

Šéf Geely Li Shifu je naštěstí ochoten ze svých pozic ustoupit. „Proč? Protože dostali Volvo tam, kde je dnes. Takže musí mít dobré důvody,“ vysvětluje Shifu. Jacoby už dřív přiznal, že Volvo ztratilo vlastní identitu. Budoucnost značky spočívá podle něj v orientaci na luxus, ale bez prémiové image. „Opusťme slovo prémiový,“ řekl Jacoby. „Zní to jako cenová strategie, drahá cenová strategie. Musíme se soustředit na elegantní skandinávskou jednoduchost, vlastní jedinečnou identitu, ne kopírovat soupeře.“ Volvo se vrátí k tomu, co umí nejlépe: k bezpečným, pohodlným autům pro lidi praktického smýšlení. Směrem k Mercedesu a BMW Volvo neuměle tlačil posledních několik let Ford. Na stole zůstává vývoj naftových motorů pro trh v USA. Bude drahý, ale mohl by pomoct. „V Americe jsme hodně ztratili,“ přiznal Jacoby. „Jsme na dně, ale hledíme vzhůru.“Jestliže u Volva mají prodejní strategie plné hlavy, Proton jde na věc jednoduše a přímo. Po konceptu Jebat, ostrém Lanceru po lehké plastice, by mohla malajská značka vytáhnout ještě jednoho staronového králíka, tentokrát z vlastního klobouku. Proton nedávno představil studii Lekir. Ta vychází z Lotusu Europa, a to nejlevnějším možným způsobem – má na místě znáčku Lotusu nalepeného tygra, symbol automobilky Proton. Europa nedávno uvolnila místo v nabídce Lotusu větší a pohodlnější Evoře, Proton by však zastarávající koncepci bohatě užil.Chevrolet má co vyrábět, jenže nestíhá. Má 240 tisíc potenciálních zájemců o Volt, ale příští rok pro ně stihne vyrobit jen deset tisíc aut. V celé skupině General Motors si proto řada chytrých lidí vytrvale láme hlavy ve snaze najít způsob, jak výrobu nejméně zdvojnásobit. Celá produkce údajně visí na kapacitách společnosti LG Chem, která nedokáže vyrobit víc než deset tisíc baterií v roce 2011 a 45 tisíc o rok později – toto číslo už se zvýšilo z původních třiceti tisíc. Dál LG Chem jít neumí, a tak problém uvízl na mrtvém bodě. Třeba poradíte vy? U GM chtějí navýšit počty vyrobených aut i z jiného důvodu: deset tisíc aut je málo, takto omezená výroba vyjde draho. Pokud by Chevrolet dokázal postavit víc aut, mohl by na Voltu už v prvním roce vydělat peníze.BMW Motorsport zatím chystá první krok vstříc novým zítřkům. Jeho šéf Mario Theissen po téměř dvanácti letech ve funkci končí (nastoupil 1. dubna 1999). Jeho jméno je spojeno především s aktivitami BMW ve formuli 1. Theissen sem Mnichovskou značku přivedl nejprve jako dodavatele motorů, aby pokračoval převzetím týmu Sauber. Aktivity BMW ve světě velkých cen přežil Mario Theissen o jediný rok. Oficiální důvody zpráva BMW nezmiňuje, stejně jako mlčí o případné společné budoucnosti. Theissena nahradí Jens Marquardt, který donedávna rovněž působil v F1 v týmu Toyoty, nejprve v oddělení motorů a v sezónách 2008 a 2009 jako šéf celé stáje před jejím neslavným koncem. V oboru pracoval už dřív pro Ilmor Engineering, kde dohlížel na vývoj motorů značky Mercedes pro tým McLaren a jednotek pro americkou sérii CART.

To však není jediná velká změna u BMW, s koncem roku odejde také šéfdesignér Mini Get Hildebrand. Mladou značku vedl od roku 2001 a jeho podpis je na konečném návrhu hatchbacku Mini, modelu Countryman i Clubman. Další Hildebrandovy vozy – Mini Coupé a Roadster – se představí v letech 2011 a 2012. Ani v případě úspěšného designéra BMW nemluví o příčinách odchodu, padly pouze nejasné zmínky o odpočinku. Šéf designérů celé skupiny, Adrian van Hooydonk, byl v posledních měsících k tvůrcům Mini kritický. Hildebranda vystřídá osmatřicetiletý Anders Warming, který má nyní na starosti design exteriérů BMW. Navrhoval auta jako Z4, současnou řadu 5 a nedávno představenou novou řadu 6.

Martin Plaštiak

11.12.2010 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist