Autotýden Martina Plaštiaka: Pozdní nadílka

Štědrý den je pryč a vy byste možná pořád ještě snesli něco navíc. Máme pro vás pár videí, pár dobrých zpráv a jednu špatnou.

Už jsem párkrát uvažoval o vyhlášení videa týdne, ale obvykle není co vyhlašovat. Až dnes. O aktérech tajného závodu mezi Fordem Mustang, Chevy Corvette a upraveným Jeepem nevím nic, ale chtěl bych všechny tři zůčastněné stroje domů. Možná nejste příznivci zběsilé jízdy ulicemi, přesto se podívejte. Za dvacet let budeme v podobných autech jezdit všichni. Uplynulý týden byl vůbec na bláznivá videa bohatý. Dokázal například, že Vaughn Gittin mladší není jediným člověkem, který zkoušel skateboardové triky s autem (Gittin zde, důkaz zde, plus další videa aut). Pokud nestojíte o má příní k vánocům, možná vás osloví Sabine Schmitz. S červenou čepicí a typickým úsměvem žádá o pomoc se záchranou Nordschleife, která tone v problémech hlubokých asi čtyři sta milionů eur.Netvrdím že další zpráva udělá radost všem, ale znám pár lidí, které potěší. Ford má našlápnuto k návratu na druhé místo mezi americkými značkami. Z něj vystrčila modrý ovál už v roce 2007 Toyota, jenže Japonci od té doby přetáhli strunu, když v honbě za první pozicí zapomněli na kvalitu a bezpečí zákazníků. Ford měl obrovské potíže dřív než GM a Chrysler. Poučil se z nich právě včas, aby překonal krizi západního hospodářství lépe než ostatní automobilky. Tržní podíl Fordu v USA roste už od roku 2008, tak dlouhé období prosperity zažil výrobce naposledy v roce 1993. Letos vylezly prodeje o 21 procent a podíl Fordu na všech prodaných autech činí 16,8 procenta. Toyota mezitím spěchala opačným směrem, letošní rok končí na 15,2 procenta. Spojené Státy jsou pořádně daleko, říkáte si, jenže malé vítězství amerických svalů nad japonskou nudou je sympatickým příslibem do nového roku.

Chrysler chystá svým fanouškům menší nadílku, vzbudil však právě tolik pozornosti. Nechal si totiž zaregistrovat jméno Cuda jako obchodní značku. Ačkoli Ralph Gilles nedávno naznačil, že slavný muscle car by se mohl dočkat nástupce, nevíme zatím nic konkrétního. Chrysler už nemá značku Plymouth, pod níž kdysi Barracudu, ´CuduHemi´Cudu prodával. Jasno není ani v použité technice, Challenger s jinou kapotou by díru do světa neudělal. Ale milovníci rychlých kol slaví.Abychom nepoškodili někoho z velké trojky, zmiňme se ještě o Chevroletu. Ten – údajně (velmi údajně) – přemýšlí o návratu El Camina. Malý pick-up by se mohl objevit v roce 2014, jako jeden z mnoha modelů na nové univerzální platformě s pohonem zadních kol. General Motors plánují velkou unifikaci podvozků, a aby maximalizovaly zisk, postaví na každé z platforem co největší počet aut. El Camino od Chevy by pár dalších zákazníků přilákat mohlo. Rachejtle zatím nekupujte, o podobném modelu u GM jednají už léta a z plánů zatím pokaždé sešlo.

Jako dárek by mohli mnozí právem vnímat zprávu od Lotusu. Jeho nový šéf Dany Bahar se totiž nechal slyšet, že automobilka silně přemýšlí o vlastním osmiválci. Nasadila by ho už roku 2013 před zadní nápravu nového supersportu Esprit. Nešlo by o první osmiválec v historii značky, osmiválcový Lotus Esprit z let 1996 až 2004 měl rovněž doma vyvinutý i vyrobený motor s osmi válci. Média spekulují, že pokud se Lotus vrhne do vývoje vlastní jednotky, nezůstane jen u osmi válců. Stejná architektura by dala vzniknout také šestiválcovému motoru. Ten by mohl využít například další chystaný model, Lotus Elan. Od letošní náhlé změny kurzu jsou fanoušci Hethelu nedůvěřiví, ale automobilka pod Baharovým vedením ožila.Když už jsme u těch automobilek, začalo se znovu mluvit o rychlém Lexusu GS, verzi F. Někteří ho mají za hotovou věc, jiní pochybují a časopis Road & Track zasvěceně informuje. Podle amerických kolegů dostane GS-F stejný pětilitrový osmiválec jako IS-F, jen naladěný do okolí 470 koňských sil. Aby velký Lexus stačil s dechem daleko silnějším soupeřům, podstoupí karbonohliníkovou redukční dietu. Pokud se podaří dostat hmotnost na slibovaných 1680 kilogramů, bude japonský supersedan o čtyři sta kilogramů lehčí než Audi RS6 (které však má o 110 koní víc). Čtyři a půl sekundy, za ktré Lexus slibuje zychlit z nuly na stovku, ovšem vypadá jako pořádně optimistický odhad.


Dárek všem motorizovaným sousedům v Brightonu nadělil hudebník Nick Cave. Svým Jaguarem porazil jeden z četných radarů. Neunikl hněvu policie, rozehraná partie však zatím vyznívá v jeho prospěch. Verze pro policii zní, že kamera „náhle spadla“ pod kola projíždějícího rockerova Jaguaru. „Byla to vina té kamery, vrhla se přímo na mě,“ tvrdí doslova hudebník. Kde je pravda, tuší jen Nick Cave sám, ale policie bude mít problém prokázat mu úmysl.

Pro materiálně založené oslavence má něco firma Fanatec. Její katalog volantů k PC, PS3XBoxu před vánoci posílil o nejluxusnější model, nazvaný slibně Porsche 911 GT2. Je asi jasné kde vzali designéři tvar a to, co vidíte na dvanáct milimetrů tlustém věnci, je pravá ručně prošívaná Alcantara. Volant má tři elektromotory vytvářející zpětnou vazbu a patří k němu i sada pedálů a řadicí páka s tradiční kulisou ve tvaru H. Můžete se však spokojit s řazením pádly a plyn přidávat některým z tlačítek, samotný volant vás vyjde na pět tisíc. Pokud budete trvat na celé sadě, připravte si dvakrát tolik.

Martin Plaštiak

25.12.2010 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist