Autotýden Martina Plaštiaka + novinky o 599 GTO

Zjistěte co bude dělat H50-1 v důchodu, kdo vám namontuje do auta práskače a proč nám možná Toyota lže. Dnes s velkým podílem zpráv z Ameriky.

Není to ani měsíc, co Porsche zle vypráskalo Mini v souboji na okruhu Road Atlanta. Konkurence se zjevně nepoučila, protože po nevinných narážkách Hyundaie přichází se svou troškou Nissan. A dost si věří. Přímo na festivalu rychlosti v Goodwoodu rozdávali na stánku automobilky obrázky 370Z se zářezy na dveřích – jejich kupé prý dostalo čtyři porsche a nespočet AudiBMW (viz galerie). Stejně jako minule, i tentokrát zareagovali ve Stuttgartu s nadhledem. Poslali na Nissan své právníky za nepovolené použití znaku Porsche.

Oprsklejší jsou pánové v Toyotě, zdá se. Možná si pamatujete zprávu z pátku 16. 7. 2010, v níž jsme informovali o závěrech amerického ministerstva dopravy ve věci vyšetřování nechtěné akcelerace některých toyot. V textu stálo, že ve většině zkoumaných případů se nepodařilo dokázat zavinění ze strany Toyoty a že díl viny naopak nesou řidiči. Jenže ministerstvo dopravy i Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) žádné takové prohlášení nevydaly. Obě instituce situaci odmítly komentovat, ale vyšetřování několika serverů vystopovalo původce. Je jím sama Toyota, ale na další informace si budeme muset počkat. Z nudné aféry kolem rekordní svolávací akce se stává zajímavá podívaná.Odvahu neztrácí společnost Shelby Super Cars, jejíž model Ultimate Aero držel tři roky žezlo nejrychlejšího silničního auta na světě. Ukradl jej drahému Veyronu, ale Bugatti nedávno vrátilo úder s 431 kilometry v hodině. U SSC Francouzům pogratulovali a jedním dechem dodali, že nezaháleji. Pracují na novém autě, které Veyron opět překoná. Američané tentokrát vzali věci do rukou pevněji, jejich auto údajně navrhuje sám Jason Castriota. Donedávna šéfdesignér u Bertoneho a autor aut jako Bertone Mantide nebo Rolls-Royce Hyperion nyní pracuje sám na sebe, mimo jiné pro Saab.

Pánům z Chrysleru se postavila automobilka Dodge. Nebo to tak alespoň působí, pár dní po ukončení výroby Viperu totiž začal slibovaný značkový seriál Dodge Viper Cup. První závod se jel minulou sobotu na okruhu Virginia International Raceway. Vyhrál jistý Ben Keating s autem v barvách BMW Art Car, závodní M3 ktera se neúspěšně pokusila o vítěžství v Le Mans. Viper Cup je vypsaný pro vipery ACR-X. Speciálů bez značek vzniklo jen padesát, startovní pole bude prozatím obsazovat dvanáct z nich.Fandit můžete městu Detroit, které marně hledá majitele továrny Packardu. Celé místo je v rozkladu, ale úřady jej nemohou srovnat se zemí bez souhlasu vlastníka. Případ se nedávno pohnul, když právníci vystopovali majitele, firmu Biosource. Jejím jediným zástupcem je Diminic Cristini, který v současnosti sedí v base v Kalifornii za oplétačky s drogami. Naštěstí se podařilo vypátrat jiné jméno. Biosource nedávno podala žalobu na Detroitskou galerii 555 a dokumenty podepsal muž jménem Romel Casab. Ten bohužel spojení s areálem Packardu odmítá, takže vyšetřovatelé si dál lámou hlavy. A pak že se takové věci mohou stát jen u nás.

Likvidaci svého obrovského závodu odvrátil AvtoVAZ, bývalý výrobce žigulíků. Prozatím. Automobilka, do níž nedávno majetkově vstoupil Renault, vykázala po dlouhých letech opět zisk. Za druhé čtvrtletí roku prodala 149 100 aut, více než dvojnásobek toho, co předchozí tři měsíce. Díky tomu ukončil AvtoVAZ druhý kvartál se ziskem dvacet miliard korun. V prvním čtvrtletí sice téměř trojnásobek prodělal, ale blýská se na lepší časy. Tedy snad – za úspěch totiž může ruské šrotovné, které je chytře omezené pouze na auta vyrobená v zemi. AvtoVAZ musí čekat, jak dlouho vydrží vládě peníze.Na druhém konci světa, u Intelu, si brousí zuby přímo na vládní zakázku. Pracují na nové generaci černých skříněk, které vláda US of A zvažuje vnutit automobilkám a řidičům. Plány jsou velkolepé a šokující, alespoň podle zprávy The New York Times. Systém Intelu nebude sestávat jen ze senzorů zrychlení, polohy plynu nebo zapnutí bezpečnostních pásů. K obvyklým vymoženostem přidá i GPS senzor a kamery, sledující celé okolí auta. Mluví se dokonce o kameře v kabině. Zařízení by mělo uchovávat nejméně posledních třicet sekund před nehodou. Bohulibá krabička bude mít dokonce intelektuální přesah, měla by třeba hlásit lokální správě silnic díry ve vozovce. V reálném čase samozřejmě. Jestli odkládáte zděšení na později, spěchejte. Intel už některé ze systémů, včetně samotné černé skříňky, předvádí veřejnosti.Pokud jste dočetli až sem hledaje slibované informace o Ferrari 599 GTO, zklamu vás. O autě samotném není co nového říct, ovšem Italové dopili kávu a dlouho poté, co prodali poslední GTO, zajeli udělat také jiné než studiové obrázky. O galerii se s vámi nemohu nepodělit.

Stylového rozloučení se dostalo malému pěšákovi velké války za bezpečnost. Antropomorfní testovací zařízení H50-1, figurína používaná při crash testech, míří z technologického centra General Motors do Národního muzea americké historie při Smithsoniánském institutu ve Washingtonu. A proč tolik rozruchu? S H50-1 se přišla rozloučit celá řada osobností včetně šéfa NHTSA, protože dělal svou práci dobře a rád po dlouhých patnáct let. Vystřídal při tom celou řadu končetin a senzorů a naučil nás mnoho o bezpečnosti aut. H50-1 je jednou z dvou stovek figurín všech (šesti) velikostí, které u GM používají. Patří k typu Hybrid III, který u General Motors vyvinuli v polovině sedmdesátých let a následně prosadily jako celosvětový standard. Ačkoli dnes existují i dokonaleší modely, Hybrid III se stále používá, mnoho z nás jej dobře zná z videí. Slouží obvykle dlouho, protože náhradník vyjde na sto třicet tisíc eur (4 mil. Kč). To jen abyste věděli, kdo bojuje za vaše bezpečí a co dělá po práci. Nashledanou příští týden.

autoweb.cz

17.7.2010 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist