Autotýden Martina Plaštiaka: Nebezpečné snění

Chtěli byste jezdit do práce závodním autem? Jen při tom nepřijít k úrazu a nenechat se uštvat pojišťovnou. Kupte si raději stylový nábytek v barvách divize M.

Všichni se tu a tam oddáváme snění, a pokud čtete Autoweb, je dost možné, že to děláte častěji než jiní. Jenže představy nejsou tak bezpečné, jak se zdá. Vždy riskujete alespoň zklamání.V případě kreace na titulní fotce by hrozit nemělo, kupé od německého závodního týmu Zakspeed však chystá potenciálním majitelům řadu jiných nástrah. Předně by se ve splněném snu mohli příliš snadno zabít. Žlutý Dodge Viper GT-S totiž začal život jako plnohodnotný závodní speciál. U Zakspeedu mu přibrousili spoilery, vyhodili difuzor a vůbec auto ostříhali tak, aby se mohlo ukázat v ulicích. Přidali společensky přijatelný výfuk, ruční brzdu, sedadlo spolujezdce a několik větráků, které uchladí supermotor pod kapotou i v dopravní zácpě. Brzdy, pneumatiky, palubní elektronika a bezpečnostní pásy mají homologaci pro silniční provoz. Správně: má ji celý Viper. Přivítejte svůj příští vůz na cesty do práce. Pravděpodobně můžete mít i jiné barevné provedení, ale žlutý lak a nálepky z auta, které vyhrálo třídu cestovních vozů v Le Mans roku 1999, by měl posloužit dokonale.

Sen si v roce 1955 splnil Lance Macklin. Nastoupil s prototypem Austin-Healey 100 S do čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a jel skvěle. Jaguary D-Type a Mercedesy 300SLR byly samozřejmě výkonnější a rychlejší, zvlášť když britské speciály startovaly jako jediné s kotoučovými brzdami, zázrakem moderní techniky. Bohužel způsobily neštěstí. Když vedoucí Mike Hawthorn na Jaguaru spatřil v pětatřicátém kole ceduli, která ho volala do boxů k tankování, a skočil na brzdy, Macklin, který od Hawthorna sotva sekundu předtím dostal kolo, neměl šanci zpomalit. Vyhnul se, jenže vjel přímo pod kola Pierru Laveghovi. Ten nezmohl nic a jeho Mercedes-Benz 300SLR najel ve 250 kilometrech za hodinu na šikmou záď Austinu. Vznesl se do vzduchu, a když narazil na zem, vyletěl z něj mezi diváky na hlavní tribuně motor, přední náprava a stovky menších dílů. Pak explodovala nádrž a zapálila karoserii z hořčíkových slitin. Zemřel Lavegh a 83 diváků, 120 lidí utrpělo zranění. Mercedes hořel deset hodin. Video nejhorší nehody v dějinách motorsportu najdete v boxu vlevo. Proč ta přednáška? Macklinovo auto prošlo po nehodě renovací a strávilo víc než čtyřicet posledních let v soukromé sbírce, předevčírem však změnilo majitele. Austin-Healey, který zavřel závodní tratě po celé Evropě (ve Švýcarsku se od té doby nezávodí) a psal historii, se prodal za 25 milionů korun.Příště se vás pokusím informovat v předstihu. Tak jako o další aukci, tentokrát pro změnu (a jako vždy) dražbě věcí Steva McQueena. Na prodej bude jeho závodní kombinéza z filmu Le Mans. Dvoudílný overal je v perfektním stavu a jeho majitel očekává, že za něj dostane kolem čtyř milionů korun. Steve McQueen není jediným lákadlem dražby Profiles in History, na akci nazvané Icons of Hollywood se od 15. do 17. prosince objeví řada dalších filmových artefaktů. Takže pokud chcete něco zasněného k ježíšku, dostanete možnost.

Už je to pár měsíců, co internet oběhlo video s Bugatti Veyron (video na Autotube.cz), které sjelo ze silnice přímo do vody. Jeho majitel Andy House si vysnil dva miliony dolarů z havarijní pojistky. Vyšetřovatelům tvrdil, že hledal na zemi telefon a přitom ho překvapil pelikán uprostřed silnice. Jiný řidič bohužel nehodu natočil a na jeho videu žádný pták Bugatti v cestě nestojí. To vyvolalo zvědavost na straně pojišťovny, která začala vrtat hlouběji. House nechal auto ve vodě čtvrt hodiny nastartované – prý ho štípali komáři, tak utekl. Horší je, že se prý už před nehodou pokusil zaplatit jistému muži za to, že auto ukradne a zapálí. Navíc si House na auto půjčil jen milion dolarů, ne dva, pojišťovna proto zkoumá, kolik za něj doopravdy zaplatil. A konečně na tachometru auta přibyly za tři týdny dva tisíce kilometrů, což je daleko víc, než dovoluje sběratelské pojištění, které si majitel sjednal. Začíná to vypadat, že pokud Andy House jen vrátí dva miliony pojistného, bude rád.Závodnický sen dál žije mnohonásobný mistr na všem možném Valentino Rossi. Má za sebou dvě špatné sezóny a zejména ta poslední u Ducati ho ještě nějakou dobu podrží v MotoGP. Pak ale Doktor zamíří k automobilovým soutěžím, po Monza Rally Show 2011 to sám řekl reportérům Gazzetta dello Sport. Na akci totiž startoval s Fordem Fiesta RS WRC v poli plném slavných jmen a dojel celkově těsně druhý za Sébastienem Loebem. Zůstali za ním třeba loňský vítěz Dindo Capello a Dani Sordo. Dvě rychlostní zkoušky Rossi dokonce vyhrál. Svůj výkon komentoval: „Jsem šťastný, byla to jedna z mých nejlepších rally, i když jsem v minulosti některé vyhrál. Dostat se ve dvou rychlostních zkouškách před Loeba, to mě skutečně nakoplo… Ještě pár let zůstanu v MotoGP, pak bych chtěl jezdit rally: ty stroje jsou vážně zábavné, mají málo elektroniky.“ Soutěžení je také nebezpečné, Robert Kubica by mohl vyprávět.Snění za monitorem není tak uspokojivé, zato s sebou nese o poznání menší rizika. Vlastně riskujete jen ono zklamání. Trojrozměrný model Porsche 9P1 se narodil v hlavách – a počítačích – čtyř studentů Institut Supérieur de Design ve Francii. Vincenzo La Manti, Sébastien Baudemont, Thomas Pignol a Ludovic Joppé si právě tak představují příští supersport německé značky. Karbonové Porsche má motor uprostřed a pohon zadních kol (soudě dle protáčejících se pneumatik na videu). Víc není třeba říkat, v galerii najdete pár obrázků, ale mnohem víc prozradí video 9P1 na Autotube.Když mluvíme o Porsche, narazil jsem na jednu zajímavou zprávu. Podle Thomase Krickelberga, který má na starosti vývoj pohonných ústrojí pro modely 911, musí Němci do konce letošního roku definitivně udat směr svým motorářům. Na stole jsou dvě možnosti: zefektivňování atmosférických šestiválců snižováním tření a pečlivou optimalizací spalování, nebo nasazení malých turbomotorů. „Musíme rozhodnout velmi brzy, ještě letos,“ prozradil Krickelberg. Ani jedna z možností není vyloučená, Porsche má s přeplňováním obrovské zkušenosti, patří mezi jeho průkopníky. Skalní fanoušci 911 chtějí atmosférické motory, trhy jako Čína a USA by lépe přijaly turbodmychadla. Porsche se nikdy nebálo jít na cestě za lepšími auty proti vlastním fandům, takže očekávejte objektivní rozhodnutí.

Konečně něco pro ty, kteří rádi sní u ranní kávy. V galerii najdete obrázky zvláštního stolku od Phillips Collection. Líbit se bude především fanouškům rychlých BMW. Ocelová konstrukce pokrytá práškovým plastem je vyvedená ve stejných barvách, jaké používá trikolora divize M. Dobrou chuť.

3.12.2011 7:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist