Autotýden Martina Plaštiaka: Kdo potřebuje apríl?

Nebudeme si povídat o tom, kdo koho vyvedl aprílem. Začátek dubna byl jako vždy důkazem, že svět si z nás dělá legraci v březnu stejně jako v listopadu.

Jako první bych měl napsat omluvu všem, kteří snad postrádali několik posledních vydání autotýdne. Ode dneška by měly pravidelné víkendové novinky opět vycházet jako dřív. Omlouvám se také všem, kteří se těšili na výběr nejlepších aprílových zpráv. Některé z novinek tak mohou jako vždy působit, ale všechny vyšly ještě v březnu, takže by na nich nic aprílového být nemělo. První duben totiž nemůže udělat svět automobilů o nic šílenějším, byť by chtěl.

Možná jste nikdy neviděli SUV s výkonem dvou oslích sil, ale přesně takové si pořídil jistý zámožný Číňan z města Šen-jang. Dal za něj dva miliony juanů, v přepočtu přes pět milionů korun. Jak jste možná vykoukali z titulní fotky, jde o nezastavitelný Range Rover. Za pouhý rok se auto šestkrát rozbilo, poslední oprava na sebe vzala podobu výměny celého motoru. Není proto divu, že když Range Rover nenastartoval posedmé, odtáhl jej majitel zpět do showroomu demonstrativně párem oslíků. Muž požaduje vrácení peněz, ale prodejce mu zatím nevyhověl.Ani Tesla Roadster nevyšla svého času ze zkoušky dospělosti s čistým štítem. V roce 2008 se elektrický příbuzný Lotusu Elise dostal do spárů Jeremyho Clarksona z pořadu Top Gear. Přestože rýpavý Brit překvapivě nešetřil chválou, po krátkém vyprávění o šestnáci hodinách nabíjení a problémech se spolehlivostí zakončil test slovy: „…v reálném světě zatím – bohužel – moc nejezdí“ (v česky dabované verzi, originál: „…in the real world, it doesn´t seem to work.“). Nyní, víc než dva roky po premiéře sedmého dílu dvanácté řady Top Gearu, Tesla žaluje BBC za pomluvu a záměrné lhaní. Inkriminovanou větu totiž obsahuje i scénář problémového dílu. Ten, jak asi tušíte, byl napsán dlouho před tím, než začal Jeremy Clarkson natáčet. Nechceme nikoho soudit a šance Tesly na úspěch u soudu jsou malé, ale BBC by měla záležitost vysvětlit.

Vysvětlovat bude také sedmnáctiletá Rachel Anne Hachero z města Fort Myers na Floridě. Středoškolská premiantka se u dealera Nissanu zamilovala do černého 350Z z roku 2004, matka jí však odmítla auto koupit. Rachel vyhrožovala ženě smrtí, a když hrozby nezabraly, přišla odpoledne ze školy s devítimilimetrovou pistolí Sig Sauer. Se zbraní v kapse a matkou po boku pak dívka vyrazila k dealerovi, odkud brzy odjela vytouženým vozem. Strach a rodičovská láska nevydržely dlouho – když byla Rachel Anne druhý den ve škole, matka jí prohledala pokoj, našla pistoli a zavolala policii. Přestože poškozená nevznesla proti své dceři žádná obvinění, má Rachel problém. Kromě napadení a nedovoleného držení zbraně (není jí osmnáct) bude muset vysvětlit také jak k pistoli přišla. Zbraň je totiž jednou ze tří, které byly vloni ukradeny zaměstnanci správy přístavů v Lee County. Některé zprávy mluví také o „drogách“, které policie u Rachel Anne Hachero našla, neuvádí však žádné další detaily.Fiat čelí méně průhledným problémům. Malý podíl v automobilce možná vlastní Libyjská investiční agentura. Informovala o tom agentura Reuters, ale zpráva pochází ze serveru WikiLeaks a není v tuto chvíli ověřená. Nikdo neviděl dokument amerického ministerstva zahraničí, z něhož WikiLeaks vychází, a Fiat vše kategoricky odmítá. Libyjská investiční agentura však drží značný podíl například ve fotbalovém klubu Juventus Turín, takže existence dvouprocentního podílu ve Fiatu není vyloučena. Pro automobilku jde o extrémně citlivou záležitost, která by mohla vážně ohrozit postupné přebírání Chrysleru. Do roku 1986 Libyjská investiční agentura držela čtrnáct procent automobilky, ostatní akcionáři však podíl vykoupili poté, co americká vláda zabránila Fiatu v účasti na několika velkých zbrojních zakázkách.

Další výrobci žijí lehčími tématy. Ford of Europe zveřejnil statistiku oblíbenosti barev v roce 2010 a došel k několika zajímavým závěrům. Přestože v celé Evropě zůstávají nejoblíbenější bílá, černá a stříbná, některé země se odmítají podřídit většinovém vkusu. Z řady vyčuhují Češi. Doslova šílíme po modrých autech (24,5 % prodaných vozů, největší podíl v Evropě), ale také po červené (15 %, rovněž nejvíc v Evropě). V kategorii zelených vozů jsme se umístili na druhém místě s 2,1 % prodaných aut (první Maďarsko, 2,8 %). Jiné národy mají tuctovější vkus, například v Turecku je 49 % prodaných fordů bílých, 37 % Irů zase volí stříbrnou a podobný podíl Dánů chce černý Ford. Za zmínku stojí také 20,8 % šedých fordů v Belgii, 4,1 % krémových aut ve Francii (druhá Itálie jen 1,2 %, další země jsou pod procentem), nebo 0,8 % pro oranžovou ve Švédsku.Když už jsme u studií, americké servery obíhá zajímavé srovnání cen tekutin. Benzín Benzín (Regular s AKI 87, což je – zjednodušeně – 91 RON u nás) si na seznamu vede dobře, když je třetí nejlevnější těsně za Coca-Colou. Text operuje s galony a dolary, ale zajímavé jsou stejně jen poměry mezi vybranými položkami. Abych vás neošidil, cena litru benzínu (v Kalifornii) je podle článku 18,14 české koruny při kurzu 17,338 koruny za dolar. U nás se nejprodávanější Natural 95 už řadu dní drží blízko 34 korun. Ale zpět ke statistikám. V Kalifornii směníte tři litry benzínu za dva litry mléka. U nás je tento poměr přibližně opačný (litr mléka stojí 15-30 korun). Pomerančový džus je v Kalifornii dvakrát dražší než benzín, u nás stojí obě substance přibližně stejně. Dobře si nestojí ani pivo, v podniku Casey´s Pub prý vyjde litr piva Guinness (točeného) šestnáctkrát dráž než litr benzínu, což v běžném českém pubu nehrozí. Dom Perignon je v Kalifornii 191 krát dražší než benzín, u nás pouze 117 krát. Úsměv budí nejdražší položka v seznamu: lak na nehty. Přestože to není důležité, vězte že v USA vyjde při přepočtu na jednotku objemu o 35 % dráž než slavné šampaňské.

2.4.2011 2:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist