Autosalon Paříž 2010: Ztratili se v davu

Namísto pravidelného autotýdne přinášíme další várku novinek z Paříže, tentokrát o autech, která zapadla v ruchu jedné z největších motoristických akcí v Evropě.

Začněme autem, které by si vlastní článek možná zasloužilo. „Na potom“ ho odsunula jen neznámá značka. Na potom právě začíná, seznamte se s kupé Furitive-eGT od francouzského výrobce Exagon Motors. Auto má čtyři sedadla v uspořádání 2+2. Zajímat by vás však mohly spíš dva elektromotory, každý o výkonu 170 koní. Furitive-eGT s nimi zrychlí na stovku za tři a půl sekundy a pojede až 250 km/h. Pohonné ústrojí francouzského stroje funguje stejně jako to v Chevroletu Volt. Kupé ujede až čtyři sta kilometrů na elektřinu z baterií, načež nastartuje spalovací motor. Ten přemění benzín z nádrže v další čtyři stovky kilometrů. Jak se popere teorie s realitou uvidíme už v roce 2012.

Další elektricky poháněný zázrak přivezlo do Paříže Audi. Možná už to v Ingolstadtu přehánějí, čtvrtý e-Tron nevzbudil takovou pozornost jako tři předchozí. Ale třeba Němcům křivdíme. Audi e-Tron Spyder se tváří jako příbuzný druhého e-Tronu. Ten, jak si možná vybavíte, debutovall počátkem roku v Detroitu a vzal na sebe podobu malého kupé. Spyder je však o třináct centimetrů delší a má o poznání blíž sériové produkci – nepohání ho smečka elektromotorů z dvaadvacátého století, ale obyčejné hybridní ústrojí ne nepodobné tomu, které na svém stánku vystavoval Peugeot pod kapotou 3008. Jenže diesel Audi má šest válců, 300 koní a 650 newtonmetrů a především: otáčí správnými koly, totiž zadními. Na přední nápravě mu pomáhá elektromotor o výkonu 87 koňských sil, jimž sekunduje 352 newtonmetrů točivého momentu. Auto váží 1450 kilo, která rozděluje mezi kola rovným dílem. Sprint na stovku zabere novému e-Tronu 4,4 sekundy. Audi slibuje dojezd přes tisíc kilometrů, z toho padesát jen na elektřinu rychlostí až 60 km/h.Nový hybrid přivezla také Honda. Jazz dostal pohonné ústrojí IMAInsightu, kompletní včetně motoru o objemu 1,3 litru. S manuální převodovkou nepočítejte, variátor je základní a jedinou volbou. O autě není co nového říct, snad jen že elektroinstalace neubrala nic z tří set litrů objemu kufru. Hybridní Jazz vystačí se 4,4 litru benzínu na kilometr, s emisemi oxidu uhličitého se však pod magockou stovku nedostal: Honda udává 104 g/km.

Podivného křížence, v nejlepším smyslu toho spojení, předvedl na stánku Nissan. Koncept Townpod je stylistickým cvičením na téma budoucnost osobní přepravy. Nissan koketuje s designem pro digiální věk už dlouho, těžko tedy může šokovat. Pojetí exteriéru ani interiéru nepřipomíná nic, co jste snad mohli ve svém životě vidět, a přesně to je hlavním úkolem Townpodu – být neotřelý. Nissan se tentokrát pokusil také o praktičnost, inženýři dostali za úkol vtěsnat na malý půdorys co největší dávku vnitřního prostoru. Nutně se tedy přiblížili koncepci MPV, podlaha auta je rovná a celá zadní lavice posouvací. Pohonné ústrojí pochází beze změn z Nissanu Leaf.

Kolem Citroënu C-Zero možná budete chodit několik hodin bez povšimnutí. Až podivný pocit, že něco není v pořádku, vás donutí zamyslet se. Co dělá Peugeot iOn na stánku Citroënu? No, on to není iOn, je to C-Zero. Aby toho nebylo málo, oba modely jsou příbuzné Mitsubishi i-MiEV, Francouzi totiž s japonskou automobilkou spolupracují na vývoji elektromobilů. Je nám trapné papouškovat stejné specifikace, více informací proto najdete ve starším článku.Že ekologie se letos v Paříži nekrčí v koutku, dokazuje také vystavený sedan Fisker Karma. Ne že bychom ji už neviděli desetkrát, ale exemplář na stánku Henrika Fiskera je prvním autem, vyrobeným na nové lince u finské karosárny Valmet. Ačkoli je linka zjevně více či méně hotová, Fisker stále mlčí ohledně data zahájení prodeje. Proslýchá se, že první stovka čtyřsetkoňových hybridů vznikne ještě letos.

Ač dávno dobře známý, měl v Paříži světovou premiéru Range Rover Evoque, zatím v třídveřové verzi. Pětidveřová se představí za pár týdnu v Los Angeles. Luxusní kompaktní SUV paradoxně přišlo o titul první předokolky od Land Roveru, těsně mu ho ukradla ekologická verzue Freelanderu. Pod kapotou auta najdou zákazníci jeden ze tří motorů: dvoulitrový čtyřválec EcoBoost o výkonu 240 koní, případně diesel o objemu 2,2 litru a výkonu 150, nebo 180 koní. Nejslabší z motorů v kombinaci s pohonem předních kol pojede za 4,87 litru na sto kilometrů. Auta dostanou v základu manuální převodovku se systémem stop-start, nebo automat, samozřejmě za příplatek. Verze bez spojky nebudou mít stop-start, ale řidiče potěší otočným ovladačem převodovky po vzoru nových jaguarů. Jen kvůli němu si však Evoque rozhodně nekupujte.Přečíst jste si také mohli o paketu R-Design pro nová volva S60 a V60. Nabroušený bodykit doplňují úpravy interiéru a především podvozku, ale silnější motor byste pod kapotou hledali marně. R-Design bude možné pořídit ke všem pohonným jednotkám bez rozdílu.

Na stánku Fiatu se představilo jen několik nenápadných novinek. Stojí tu pětistovka TwinAir a také pár ostrých hatchbacků. Nejzajímavější informaci však vyslal směrem k italskému ležení šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. Potvrdil spekulace, že jeho automobilka má zájem o koupi Alfy Romeo. Kategoricky však popřel jakákoli jednání. Volkswagen prý má zájem, pokud by Fiat chtěl prodávat, to je celé. „Alfa je krásná značka, ale má potíže s kvalitou,“ řekl Winterkorn. „Jsem si jist, že bychom z ní dokázali opět udělat krásnou značku bez kazů.“Zapomenout nesmíme také na Suzuki Swift. Pozornost zasluhuje už proto, že v Paříži se představila nejsilnější verze Sport. Stejně jako dosud ji pohání zážehová šestnáctistovka. Ačkoli její přesný výkon neznáme, velmi pravděpodobně zůstane stejný jako dosud, tedy 125 koní. Swift Sport vlastně nikdy víc nepotřeboval, byl vždy překvapivě zábavný. Doufejme že mu jeho přednosti zůstaly.

A to bude vše, nebo aspoň vše zajímavé. Na stáncích najdete celou řadu dalších aut, jenže co psát o faceliftované Mazdě 2 nebo Hyundai i10? Pokud budete v Paříži, zajděte si prohlédnout také nové MPV z Nošovic, Hyundai ix20, a Maserati GranTurismo MC Stradale. Na stánku Audi pro vás mají ještě jedno malé překvapení, které stojí za to vidět. Ale nemůžeme vám přeci prozradit všechno.

autoweb.cz

2.10.2010 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist