Autosalon Dubaj 2015: živé foto a přehled nejzajímavějších novinek

S ohledem na kupní sílu a ceny benzínu nevypadá v Dubaji poněkud jinak pouze tamní vozový park, downsizing či diesely nehledejte ani na tamním pravidelně pořádaném autosalonu.

Dubaj a Střední východ obecně jsou dost specifické automobilové trhy. Drtivá většina zde prodaných osobních aut má automatické převodovky a benzínové motory, obvykle atmosférické. Asi nejtypičtějším vozem je bílé SUV, často s velkoobjemovým osmiválcem pod kapotou. Vedou japonské značky, zejména Toyota s Land Cruiserem a Nissan s Patrolem, ale i amerických, korejských a evropských vozů potkáte dost.

Slušně se tu prodávají třeba Cadillacy, Lincolny nebo velké pick-upy.  A také je v Dubaji mnohonásobně vyšší koncentrace luxusních a (super)sportovních aut než kdekoliv v Evropě, snad s výjimkou Monte Carla. Dubaj je přitom typické velkoměsto se zácpami a pomalými kolonami v době dopravní špičky. Na místních dálnicích je rychlost omezená na 120 km/h a často kontrolována, jak automatickými systémy, tak policií. Za zmínku stojí, že každé zde prodané auto má povinně zabudované akustické upozornění na překročení právě oněch 120 km/h.

Pokud vás tedy zajímají do Evropy oficiálně nedovážené modely amerických a asijských značek, ale nechce se vám cestovat na výstavy ani do dalekého Tokia, ani do zimního Detroitu, mezinárodní autosalon v Dubaji představuje zajímavou alternativu. Koná se ve dvouletých cyklech na výstavišti v centru města (tzv. Dubai World Trade Centre) a letošní ročník byl s více než 600 vystavenými auty dosud největší. Zázemí je na úrovni srovnatelné se špičkovými evropskými autosalony.

Letos byla událostí číslo jedna premiéra nového modelu značky W Motors. Ta byla založena v roce 2012 v Libanonu, ale následujícího roku přesídlila právě do Dubaje. Prozatím byl jejím jediným produktem typ Lykan HyperSport s výkonem 780 koní a cenovkou 3,4 milionu amerických dolarů, představený v roce 2013. Těchto vozů se podle údajů výrobce vyrobilo pouze sedm, z toho jeden koupila policie v Abu Dhabi a další se objevil ve filmu Furious 7.

Nyní tedy W Motors představili svůj druhý model, nazvaný Fenyr. Z plochého uprostřed uloženého šestiválce dává výkon 900 hp (tedy asi 913 koní) a točivý moment až 1200 newtonmetrů, přenášený na zadní kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Výrobce hovoří o produkci limitované na 25 kusů ročně, cena by prý měla činit kolem 1,8 mil. dolarů.

Z dalších premiér si zaslouží zmínku Cadillacy XT5 a CT6 – první je středně velký crossover, druhý velký luxusní sedan. Předznamenávají nejen další designový směr značky, ale také novou logiku pojmenování, kde XT znamená crossover či SUV, CT sedan a číslo třídu (či velikost). Lincoln nezůstal pozadu a ukázal studii velké limuzíny s tradičním názvem Continental.

Nejelegantnějším čtyřdveřovým vozem ovšem byl asi Aston Martin Lagonda, určený právě pro Blízký a Střední východ, s cenovkou kolem milionu dolarů. Britové kromě toho ukázali i závodní Vulcan a DB10 z nové bondovky Spectre. Na tu ostatně odkazovala i trojice vozů na vedlejším stánku Jaguaru a Land Roveru: silně upravený Defender, lehce nabouraný Range Rover a již dříve viděná, ale stále fascinující studie Jaguar C-X 75.      

Luxusní a sportovní značky se vůbec v Dubaji prezentují ve velkém stylu. Ferrari a Lamborghini se trumfovaly novými spidery 488 a Huracán, Maserati ukázalo kromě Ghibli a Quattroporte v edici Ermenegildo Zegna také překrásnou studii Alfieri. McLaren dovezl hned čtyři vozy, od „základního“ 570S přes 675LT až po vrcholný P1. Nechyběl ani kusově ručně vyráběný David Brown (napodobující klasické Astony), další britské malosériovky Lotus, Morgan, Caterham a Noble se ukázaly společně na stánku jejich místního dovozce. K vidění byly i dva americké exoty značky Panoz a trochu bizarní řidičská limuzína Ssangyong Chairman.

Pokud se budeme držet trochu více při zemi, zaujala sériová podoba elegantního Fiatu Tipo a hned vedle prezentovaný nový pick-up Fiat Fullback, který je ovšem víceméně jen rebrandovanou novou generací Mitsubishi L200. Na stánku koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) se ukázaly i další zajímavé vozy, např. velké pickupy Ram, včetně provedení Rebel, náležitě upravené Jeepy Wrangler, pozornost budící Dodge Viper, ďábelský Dodge Challenger Hellcat s přeplňovaným osmiválcem Hemi o vice než 700 koních a také v Evropě prakticky neznámý Chrysler 200.

Na starém kontinentě také sotva potkáte výrobky GMC, značky koncernu General Motors specializované na SUV, pick-upy, respektive trucky a vany. V Dubaji se prezentovala patřičně vyšlechtěným typem Sierra v národních barvách Spojených arabských emirátů. Sesterský Chevrolet se pochlubil hned několika premiérami – novým Camarem, pickupem Silverado a sedanem Malibu, jehož končící generace se prodávala i u nás. Stejnojmenného, ale mnohem elegantnějšího nástupce se to bohužel asi týkat nebude.

Ford se zaměřil především na novou generaci v Dubaji velmi oblíbeného Mustangu a novodobý GT, pro nás jsou ovšem exotičtější pick-up F-150 nebo velká SUV Explorer a Expedition. Nissan předvedl dvě nové verze svého místního bestselleru Patrol – smysluplnou Desert Edition a trochu bizarní „sportovní“ Nismo, Toyota kontrovala novým Land Cruiserem.

Z větších značek chyběly Škoda, Seat, Renault/Dacia, Citroën, Volvo, Subaru a Suzuki, přestože jejich vozy na dubajských silnicích lze potkat. Naopak intenzivně se o průnik na místní trhy snaží čínské automobilky – v jejich pavilonu mi bylo trochu smutno na stánku MG, dovolávající se staroslavného jména a tradic, ale nabízející jen zcela tuctové hatchbacky, sedany a crossovery bez jakýchkoliv ambicí na řidičské potěšení nebo vysokou technickou úroveň. Z luxusních značek příliš nepřekvapí absence Tesly, zato Koenigsegg nebo Pagani bych na výstavišti očekával.

text a foto: Martin Svítil

17.11.2015 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist