Dobrý den dalibore,

Dobrý den Dalibore, Nedávno jsem začal pravidelně číst poradnu na autoweb.cz, a také jsem strávil několik večerů pročítáním starších příspěvků. Oceňuji výstižnost a odbornost odpovědí, nechybí humor a především, když čtenář chce Váš názor, tak mu ho dáte. Mám tři okruhy otázek. O pohonu zadních kol toho bylo řečeno již hodně, naposledy v souvislosti s otázkou ohledně „meziplynu“. Nerad bych při objasňování mýtů o „zadokolce“ poslal auto nebo sebe do šrotu. Kde je problém tuším, ale ucelený názor případně odkaz na článek/video uvítám. Moje otázky: Co je hlavním problémem (nebezpečím) u silných aut se zadním náhonem na mokré vozovce (sněhu)? Co se může stát při prudké akceleraci, předjíždění nebo nájezdu/výjezdu ze zatáčky u silného auta se zadním náhonem? Sportovní auta s motorem vpředu a náhonem na zadní kola jsou označována jako „klasická koncepce“. U Porsche je u  sportovních modelů motor vzadu a  setkal jsem se s názorem, že jde o „zastaralou koncepci“ i když moderní konstrukce. Můžete k tomuto tématu přidat Váš názor? Jaká by byla Vaše volba a proč? Porsche 911 Carrera nebo 911S rok 2005+ , max. 50 tis. Km , cena do 1 500 000 Kč Corvette C6 nebo Z06 rok 2006+, max. 25 tis. Km , cena do 1 500 000 Kč Nissan 370Z nový, cena 1 100 000 Kč Děkuji. Petr

Odpověď

Problematika jízdy se silnou zadokolkou je hodně obšírná a jen těžko jde aplikovat na všechna auta podobné koncepce bez rozdílu. Každý model té které značky má svá specifika a dokonce i v modelové řadě stejné značky najdeme dost rozdílů v nastavení a vyvážení.

Dnes jsou běžné zadokolky nastaveny především na „bezpečnou nedotáčivost“, ale sportovní modely si stále zachovávají neutrální vyvážení a mnohdy dokáží méně zkušené řidiče překvapit. Může za to především jejich přátelské chování a vysoká míra mechanické přilnavosti. Ovšem, jakmile vám takové auto někde „uteče“, dojde k tomu ve velké rychlosti a jen těžko se s tím dá něco dělat. Proto je dobré si někde na volné ploše (třeba na mokru nebo nejlépe na sněhu) vyzkoušet, co auto na limitu dělá a trénovat zvládání krizových situací.

K těm situacím, jaké jste popsal: silné zadokolky jsou nejvíce nebezpečné právě při předjíždějících manévrech a při nájezdu do zatáčky. Při výjezdu už zas tak nebezpečné nejsou, ale pořád vyžadují trpělivost s přístupem k pedálu plynu. Hodně lidí dělá tu chybu, že když se jim neskytne příležitost k předjíždění, prudce přidají plyn. Pokud pořádně nedržíte volant a nemáte kola rovně, zadek vás začne předbíhat a zachrání vás jen rychlá reakce volantem. Proto je důležité přidávat plný plyn, když máte přední kola rovně.

Dalším úskalím je nájezd do zatáčky. Když brzdíte, přenesením váhy na přední nápravu odlehčíte nápravu zadní a podřazováním bez meziplynu riskujete zablokování zadních kol. Pokud chcete vyprovokovat přetáčivý smyk pro následný efektní průjezd zatáčkou driftem, je to samozřejmě žádoucí...

Ve výjezdu ze zatáčky je jediným rizikem to, že přidáte příliš mnoho plynu a zadek začne utíkat do strany. Začátečníci ale dělají tu chybu, že se leknou, dají rychle kontra a zavřou plyn, takže se auto „kousne“ a jako by přeskočí do protisměru (v pravé zatáčce) nebo do škarpy (v levé zatáčce). Přitom stačí plyn podržet a pouze dát volantem kontra, hlavně neubírat.

Je zvláštní, jak spousta lidí kritizuje Porsche 911 pro uložení motoru vzadu a přitom ten právě pomáhá eliminovat jistá rizika. Díky velké hmotnosti vzadu má totiž auto na zadních kolech obrovské množství trakce a jediné, na co je Porsche citlivé, je agresivní pohazování auta v sekvencích levá-pravá-levá-pravá.

Z vašeho výběru bych si koupil Porsche 911, ale Nissan 370Z by vás jako začátečníka mohl uspokojit víc. Přeci jen má „přirozenější“ vlastnosti a Porsche vyžaduje hodně soustředění, když chcete jet bez stabilizačních systémů hodně ostře. Corvettu bych na začátek vynechal, je to hodně drsné a až trochu nebezpečné auto. Což jí ale samozřejmě jen přidává na charakteru hrubiána.

18.6.2010 11:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist