Ahoj. můj dotaz je meziplyn. jak

Ahoj. Můj dotaz je meziplyn. Jak správně na to, kdy má cenu, proč ho dělat? Je dost možné, že jsou o tom zodpovězené dotazy a nebo podrobné články o této technice, ale já jsem to prostě nenašel. Proto sem můžeš hodit nějaké odkazy, myslím, že nejen já budu šťastný.
Jack

Odpověď

Je potřeba správně rozlišovat termíny, ale chápu, který "meziplyn" myslíte. Správně se tím pojmem sice označuje řazení u nesynchronizovaných převodovek, ale s tím už se dnes u osobních aut nesetkáte, proto používáme termín "meziplyn" i pro techniku nazývanou také podle způsobu provádění "pata-špička" z anglického "heel and toe".

A k čemu je to dobré? Už jsme to rozebírali, ale není od věci si to připomenout. "Meziplyn" slouží k vyrovnání otáček vstupního a výstupního hřídele převodovky, aby po rychlém uvolnění spojky nedošlo k zablokování hnaných kol. Nejlepší je si to někde na volném místě vyzkoušet. Jak? To si hned řekneme.

Vezměte nějakou silnější zadokolku, ať vám kamarád půjčí starého bavoráka, omegu nebo sierru. To je jedno. Jeďte například na trojku stovkou, začněte intenzivně brzdit a tak u 70 km/h podřaďte na dvojku. Rychle uvolněte spojku a uvidíte, co to udělá se zadními koly. Například na mokru se snadno zablokují, protože při brzdění máte váhu na přední nápravě a zadní kola jsou odlehčená. A právě meziplyn tomuhle zabrání.

A jak na to? Doporučuji nejprve trénovat "nasucho" a naučit se zkroutit pravou nohu tak, aby vám špička pevně držela na brzdě, zatímco pata mohla snadno "vrznout" do plynu. U každého auta je to jinak, záleží hodně na rozmístění pedálů. Doporučuji i vhodnou řidičskou obuv - nejlépe nějaké kvalitní, ale už sešlapané kožené polobotky s tenkou podrážkou, která neklouže. Sandále nejsou úplně nejvhodnější... :-)

Největší úskalí je naučit se dávkovat tlak na brzdový pedál tak, aby nedošlo k blokování kol nebo naopak aby tlak nepolevoval, zatímco se snažíte nahmatat pedál plynu. Je potřeba to trénovat a nejlépe při každé příležitosti, i jen tak, když jedete ráno do práce či pro rohlíky. Ono to pak časem přijde samo.

A jak se to má provádět správně vám ukáže třeba závodník Glen Kawano na Autotube.cz.

11.6.2010 8:25

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist