Ahoj, měl bych dotaz ohledně automatů.

Ahoj, měl bych dotaz ohledně automatů. Existuje u aut s automatem něco na způsob meziplynu (pokud si chci řadit sám v manuálním režimu) auto cukne, neni to tak hrozný, jako když jedeš pilu s manuálem a nedáš meziplyn, ale moc radosti to nedělá. Takže otázka, můžu nějak plynulosti podřazení pomoct? Napadá mě třeba ťuknutí do plynu v okamžiku povelu….
A druhá otázka, dá se s nějakým autem (typem pohonu) uvažovat a řazení v zatáčce (mám na mysli podřazení třeba v situaci dvou po sobě následujících pravejch zatáčkách, spolu do tvaru U, kdy druhá je pomalejší a tak by se hodilo podřadit) samozřejmě, pokud použiju meziplyn, abych srovnal otáčky a auto mi „neposkočilo“.
Díky 🙂

Odpověď

Moderní automaty už si meziplyny dávají samy - a to jak v automatickém režimu, tak i v manuálním. Umí to sekvenční převodovky, dvouspojky i obyčejné automaty. U silných zadokolek, třeba u Ferrari F430, je automatický meziplyn nutnost, ale plynulosti to pomáhá i třeba u Fabie 1.2 TSI s převodovkou DSG. A Lexus IS-F, který má "klasický" automat, také umí dávat při podřazování meziplyn. Některé starší převodovky to ale neumějí a třeba minulá generace Chevroletu Corvette s prehistorickým čtyřrychlostním automatem byla schopna podřadit třeba v zatáčce na jedničku - bez meziplynu a náhle. A to je pak výzva i pro hodně zkušeného řidiče...

Dávkovat u staršího automatu plyn v automatickém režimu nepůjde, protože nikdy nevíte, kdy bude chtít řadit. V manuálním režimu by to jít mělo, ale to musíte někde vyzkoušet, protože také asi hodně záleží na autě, motoru a typu převodovky. Ale nad tím jsem nikdy neuvažoval a ani to nezkoušel. Ale až budu mít někdy půjčené auto s klasickým automatem, vzpomenu si a zjistím, co to v takové situaci dělá.

K tomu řazení v zatáčce... Nejsem velký fanoušek brzdění a změny rychlostních stupňů při průjezdu zatáčkou, protože tím rozhazujete vyvážení auta. Když jedete s velkou rezervou, nic to s autem samozřejmě neudělá, ale při jízdě na limitu je to rizikové. Když nastane situace, kdy potřebujete řadit (a brzdit) ještě v zatáčce, je vhodné si stopu upravit tak, aby auto jelo co nejvíc rovně - jako byste si chtěl mezi těmi zatáčkami "vyrobit" krátkou rovinku. Tím lépe rozložíte váhu na přední nápravě a auto bude při brzdění stabilnější. Pokaždé se ale na silnici raději spoléhejte na pravidlo "pomalu dovnitř - rychle ven", takže doporučuji průjezd takto složitou zatáčkou prodat a brzdit a podřazovat před ní, ne až v oblouku.

9.6.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist